FØRSTE ELBIL: En batteri-utgave av XC40 blir den første elbilen fra Volvo. Bilen er klar om et år. Litt før det kommer denne ladbare hybridutgaven til Norge. Foto: Volvo
FØRSTE ELBIL: En batteri-utgave av XC40 blir den første elbilen fra Volvo. Bilen er klar om et år. Litt før det kommer denne ladbare hybridutgaven til Norge. Foto: VolvoVis mer

Volvo XC40 blir helelektrisk:

Snart kan du reservere Volvos første elbil - til en pris som overrasker

Om et år er det klart for den første rene elbilen fra Volvo. Den bygges på dagens XC40 og får en pris som overrasker.

Volvo har som mål at halvparten av alle bilene fabrikken selger i 2025 skal være rene elbiler. Det kan bety så mange som 700.000 elektriske biler i året.

Resten skal være hybridbiler, der en bensinmotor kombineres med en elektrisk motor. Diesel vil forsvinne. Allerede neste år skal alle Volvos modeller være tilgjengelig enten som hybrid, ladbar hybrid eller ren elektrisk.

- Norge viktig for Volvo

Nylig var konsernets Europa-, Midt-Østen- og Afrika-sjef Lex Kerssemakers på Norges-besøk for å se nærmere på det norske elbil-eventyret. Han er også høyre hånd til Volvos øverste sjef, administerende direktør Håkan Samuelsson.

Dinside fikk en time sammen med en imponert Kerssemakers.

NORGE IMPONERER: – Det er lett å la seg imponere over elbilsalget i Norge. Dette blir et svært viktig marked for vår første elbil, sier Lex Kerssemakers, som blant annet er sjef for Volvo i Europa. Foto: Volvo
NORGE IMPONERER: – Det er lett å la seg imponere over elbilsalget i Norge. Dette blir et svært viktig marked for vår første elbil, sier Lex Kerssemakers, som blant annet er sjef for Volvo i Europa. Foto: Volvo Vis mer

- Jag har selvfølgelig hørt mye om hvordan Norge har tatt en ledende rolle i verden, når det gjelder innføringen av elektrisk biler. Likevel er det spennende å komme hit og se det med egne øyne, forteller han entusiastisk.

- Da jeg sto på rødt lys, på vei fra hotellet klokken åtte i dag tidlig, så jeg at fem av 20 biler var elektriske. Ikke i noen andre land kan du oppleve noe tilsvarende.

Selv var Lex Kerssemakers én av hovedmennene bak Volvos elbilstrategi, fra 2010.

- I motsetning til en del andre land, som har forsøkt seg med insentiver for elektriske biler i ett eller to år, har Norge beholdt disse fordelene i flere år. Det har gitt resultater som hele verden legger merke til. Det sier seg selv at Norge blir et viktig land for Volvo i den satsingen på elektriske biler vi nå gjør.

Elektrisk XC40 først

Kerssemakers bekrefter at den første rene Volvo-elbilen blir en batteridrevet utgave av XC40. Den skal bygges på Volvos fabrikk i Gent, i Belgia.

De første kundene kan regne med å få bilen i starten av 2020, men allerede tidlig på nyåret åpner Volvo Norge for reservasjon av bilen.

Volvo har ikke valgt batteri-leverandør til bilen ennå, så hvor lang rekkevidden blir, er ikke avklart. Ser vi på konkurrentene i dag, blir det trolig snakk om 400 kilometer - minst.

PLATTFORMEN: Slik ser det elektriske drivverket i Volvo XC40 ut. Det har mulighet for to elektriske motorer – en foran og en bak – noe som vil gir firehjulstrekk.
PLATTFORMEN: Slik ser det elektriske drivverket i Volvo XC40 ut. Det har mulighet for to elektriske motorer – en foran og en bak – noe som vil gir firehjulstrekk. Vis mer

Foreløpig har Volvo som nevnt ikke åpnet for reservasjon av elbilen, men Øystein Herland, som er sjef for Volvo i Norge, tror det ville være mulig å få 5.000 kunder eller mer på en slik liste.

Svaret får vi rett over nyttår, når det åpnes for reservasjon. På spørsmål om Volvo vil være i stand til å bygge nok biler til å dekke en slik etterspørsel, eller om det blir ventelister på flere år som hos noen konkurrenter, svarer Kerssemakers:

- Hvor vanskelig kan det være?

Dyrere enn ventet

Når det gjelder prisen på bilen, antydet Volvo-sjef Samuelsson i et intervju med amerikanske Wards Auto, at den kan bli rundt 50.000 dollar. Det betyr i så fall en pris på rundt 450.000 kroner i Norge – omtrent det samme som bensin-utgaven av XC40 starter på, med fulle avgifter.

Det er også en god del høyere enn 35.000 til 45.000 dollar som det tidligere har gått rykter om.

Årsaken er ifølge Samuelsson at Volvo planlegger å tjene penger på elbilene fra første dag.

- Elektriske XC40 kommer til å være lønnsom for oss. Vi kommer ikke til å selge elbilene våre med tap, sier han til Wards Auto.

Han tenker sannsynligvis på den del andre fabrikanter, inkludert Tesla, som har hatt en strategi om å selge bilene billig i begynnelsen, for deretter å øke prisen til lønnsom etterhvert som etterspørselen øker.

I SALG: I Kina er Lynk&Co 1 allerede i salg med vanlige forbrenningsmotorer. Den elektriske utgaven for Europa skal trolig bygges i Belgia. Foto: Lynk&Co
I SALG: I Kina er Lynk&Co 1 allerede i salg med vanlige forbrenningsmotorer. Den elektriske utgaven for Europa skal trolig bygges i Belgia. Foto: Lynk&Co Vis mer

Flere elbiler fra Volvo

Kort tid etter at elektriske XC40 er lansert, kommer det flere rene elbiler fra Volvo-familien. To helt nye bilmerker med Volvo-teknologi - Polestar og Lynk&Co – satser også elektrisk.

- Vi eies alle av kinesiske Geely, men får hver vår plass i markedet. Polestar blir det mest luksuriøse merket. Bilene skal bygges på en ny fabrikk i Kina, som faktisk er tegnet av norske Snøhetta. Den aller første Polestar-butikken i verden bygges nå i Oslo sentrum, sier Kerssemakers.

Han mener dette valget viser hvor sterkt Norge står når det gjelder satsingen på elektriske biler.

- Bilene fra Lynk&Co blir litt rimeligere enn Volvos. Den første bilen bygges på samme plattforme som XC40 og er utviklet i et nytt teknisk senter i Gøteborg. Det er ennå ikke bestemt hvor den europeiske utgaven av bilen skal bygges, men det kan bli på den samme fabrikken i Belgia som XC40, sier Kerssemakers.

På spørsmålet om hva som er det viktigste han tar med seg fra besøket i Norge, kommer svaret kontant:

- Etter å ha sett hvor lett det er å selge elektriske biler i Norge, må jeg tilbake til Gøteborg og stresse innkjøpsavdelingen, slik at de klarer å skaffe nok batterier til storproduksjon av elektriske XC40.