VW I.D. - Norges mest solgte bil 2020?

Snart kan du reserve VWs nye elbil

Neste år skal dette bli den mest solgte bilen i Norge, foventer Volkswagen. Om halvannen måned åpner den norske importøren for reservasjon av elektriske VW I.D.

UTEN VENTETID: – Interessen for I.D. er svært stor i Norge, men fabrikken lover stor produksjon og at alle biler som bygges de første fem månedene skal gå til de som har reservert bil, sier Harald Eibak, som er sjef for VW i Norge. Foto: Rune Korsvoll
UTEN VENTETID: – Interessen for I.D. er svært stor i Norge, men fabrikken lover stor produksjon og at alle biler som bygges de første fem månedene skal gå til de som har reservert bil, sier Harald Eibak, som er sjef for VW i Norge. Foto: Rune KorsvollVis mer

- Jeg kan bekrefte at vi åpner for å reservere I.D. fra 8. mai. Flere andre land i verden gjør det samme, forteller informasjonssjef Anita Svanes hos den norske VW-importøren Møller Mobility Group til Dinside.

Utvendig er I.D. omtrent like stor som en VW Golf, men innvendig har den plass som i en VW Passat. Borte er bensintank, girkasse, eksosanlegg og bensinmotoren som finnes på tradisjonelle biler.

10.000,-?

Alt er erstattet med en kompakt elektrisk motor - og batteriet, som er en del av bunnen i bilen. Det gir den gode plassen.

Hva du må betale for å reserve en bil, vil VW ennå ikke si noe om, men en vanlig sum hos andre importører har vært rundt 10.000 kroner.

- Vi vet at interessen for bilen ute hos de norske forhandlerne har vært massiv. Det er allerede rundt 18.000 personer som står på liste for å få nærmere informasjon om hva som skjer rundt I.D., men det er altså først i mai det blir mulig å reservere bil, sier Svanes

KAMUFLERT: VWs første bil bygget på den nye I.D.-plattformen, som mange tror vil få navnet Neo, kaster kamuflasjen etter sommerferien. Foto: VW
KAMUFLERT: VWs første bil bygget på den nye I.D.-plattformen, som mange tror vil få navnet Neo, kaster kamuflasjen etter sommerferien. Foto: VW Vis mer
UTEN VENTETID: – Interessen for I.D. er svært stor i Norge, men fabrikken lover stor produksjon og at alle biler som bygges de første fem månedene skal gå til de som har reservert bil, sier Harald Eibak, som er sjef for VW i Norge. Foto: Rune Korsvoll
UTEN VENTETID: – Interessen for I.D. er svært stor i Norge, men fabrikken lover stor produksjon og at alle biler som bygges de første fem månedene skal gå til de som har reservert bil, sier Harald Eibak, som er sjef for VW i Norge. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Blir Norge mest solgte bil?

Harald Eibak, som er sjef for den norske VW-importøren, har stor tro på at I.D. kommer til å bli den mest solgte bilen i Norge allerede neste år.

- Det er målet vårt, ja. Vi har fått beskjed fra våre forhandlere om at interessen for I.D. er massiv rundt i hele Norge og at 11.000 mennesker allerede har satt seg på liste for å få fortløpende informasjon om bilen, sier han til Dinside.

SPENNENDE: Foreløpig har ikke VW vist den endelige utgaven av I.D. Den vil ganske sikkert ikke ha mer tradisjonelle bakdører enn det som ble vist på denne prototypen. Foto: VW
SPENNENDE: Foreløpig har ikke VW vist den endelige utgaven av I.D. Den vil ganske sikkert ikke ha mer tradisjonelle bakdører enn det som ble vist på denne prototypen. Foto: VW Vis mer

Uten ventetid

Han har også tro på at kundene skal slippe å vente lenge på bilen, selv om det er mange som reserverer.

- Vi har god kontakt med fabrikken på dette. De vet hvor stor interessen er her i landet, og kommer til å produsere et stort antall biler til Norge i 2020. Vi tror dermed vi skal kunne klare å lever de bilene som kunde ønsker relativt raskt, sier den norske VW-sjefen.

Det bekrefter også VWs salgs-direktør Juergen Stackmann.

- Biler fra de fem-seks første månedenes produksjon vil bli forbeholdt de kundene som har reservert bilen og betalt et depositum, sier han til tyske Automotive News.

- Her er det førstemann til mølla.

Men verken Stackmann eller den norske VW-sjefen har røpet noe om prisen på I.D. Vi tipper et stykke over 300.000 kroner, for utgaven med den minste batteripakken. Hovedkonkurrent Nissan Leaf, som ble Norges mest solgte bil i 2018, koster fra 280.000 kroner i rimeligste utgave.

FLERE BILER: VW har allerede bekreftet at de skal bygge både en minibuss og en SUV på den samme I.D. plattformen. SUV-en vises etter det vi vet allerede før nyttår. Foto: VW
FLERE BILER: VW har allerede bekreftet at de skal bygge både en minibuss og en SUV på den samme I.D. plattformen. SUV-en vises etter det vi vet allerede før nyttår. Foto: VW Vis mer

SUV og minibuss kommer

VW I.D. kommer i to utgaver, med rekkevidde mellom 330 og 550 kilometer, etter den nye, strenge WLTP-testen. Verdenspremieren for I.D. blir i løpet av tredje kvartal i år, mens produksjonen starter for fullt i november.

Bilprodusenten har allerede bekreftet at de kommer med en I.D. Cross SUV, ikke lenge etter at femdørs-utgaven er lansert, og en Buzz, etter det igjen. Volkswagen har investert 1,2 milliarder euro – nesten 12 milliarder kroner – i fabrikken, i Zwickau i Tysland, for å kunne produsere rundt 330.000 elektriske biler i året.