BEDRE FOR MILJØET?: De nye dekkene Continental skal sette i gang produksjonen av er laget av løvetanngummi, som visstnok skal være bedre enn naturgummien som brukes i dag. Foto: Continental
BEDRE FOR MILJØET?: De nye dekkene Continental skal sette i gang produksjonen av er laget av løvetanngummi, som visstnok skal være bedre enn naturgummien som brukes i dag. Foto: ContinentalVis mer

Miljøvennlige bildekk

Snart kan du kjøre på dekk laget av løvetann

Continental har forsket på og testet dekkene over flere år, og nå settes de snart ut i produksjon. Miljøvernforbundet trodde det var en spøk.

Løvetann irriterer mang en hageeier, men har en enorm styrke, blant annet til å vokse gjennom asfalt. Og nå kan du til og med snart suse over asfalten på bildekk laget av den velkjente ugressplantet.

Dekkprodusenten Continental skal nemlig sette i gang produksjon av bildekk laget av et materiale som de kaller Taraxagum, som kommer av det botaniske navnet for løvetann.

I en pressemelding skriver Continental at de i flere år har forsket på industrialisering av løvetann i dekkproduksjon, og i 2015 presenterte de sitt første dekk laget av Taraxagum. Et vinterdekk laget av løvetannmaterialet er testet i Sverige.

Nå er de første maskinene som skal lage bildekk av løvtann installert, og Continental håper på å starte med serieproduksjon i løpet av få år.

Mener dekkene er mer miljøvennlige

Videre i pressemeldingen hevder Continental at å lage bildekk av løvetann er mer miljøvennlig enn å bruke dagens naturgummi.

Brukes løvetann i stedet, vil dette lette presset på de tradisjonelle gummiplantasjene i tropiske strøk. I tillegg er målet å redusere avhengigheten av naturgummi, som kan være utsatt for kraftige prissvingninger på råvarebørsene, skriver dekkprodusenten.

Det er også mulig å dyrke løvetann på ubrukt land over hele Europa, noe som vil redusere Continentals behov for logistikk og belastningen på miljøet, da produksjonen legges nær deres europeiske fabrikker.

Taraxagum Lab Anklam ligger i Russland, og er en plantasje for løvetann som skal brukes i dekkproduksjon.

Spent, men skeptisk

Kurt Oddekalv, leder av Norges Miljøvernforbund (NMF), synes bildekk av løvetann høres interessant ut, nesten for godt til å være sant.

VINTERDEKK: Slik ser vinterdekket Continental WinterContact TS 850 P ut, som er laget av Taraxagum, eller løvetanngummi. Foto: Continental.
VINTERDEKK: Slik ser vinterdekket Continental WinterContact TS 850 P ut, som er laget av Taraxagum, eller løvetanngummi. Foto: Continental. Vis mer

- Hadde det vært 1. april, hadde jeg trodd dette var en spøk, sier Oddekalv til Dinside.

Bildekk i dag er fylt med mye «dritt» fra oljeindustrien, ifølge ham. Derfor tror han at det vil være mer miljøvennlig med dekk laget av løvetanngummi.

Men, Oddekalv sitter igjen med en del ubesvarte spørsmål, blant annet om hvor mye løvetann som må til per dekk og hvordan produksjonen skal foregå.

- Dette er spennende, men jeg er skeptisk til det praktiske arbeidet. Slik dekkproduksjon viser hvor langt verden har kommet og gir grunnlag for optimisme, sier NMF-lederen.