FLY ELLER BIL: Geely, som eier Volvo, har kjøpt Terrafugia, og allerede nå kan du reservere en slik flybil for 80.000 kroner. Foto Terrafugia
FLY ELLER BIL: Geely, som eier Volvo, har kjøpt Terrafugia, og allerede nå kan du reservere en slik flybil for 80.000 kroner. Foto TerrafugiaVis mer

Flyvende biler

Snart kan du fly over bilkøen

Drømmen om å fly over stressende bilkøer kan være nærmere virkelighet enn du tror.

Hva med å ta plass i en flyvende bil i 2019? Eller en elektrisk, selvflyvende taxi-drone i 2020?

I 2013 skrev Dagbladet om at den flyvende bilen skulle være klar for markedet innen et par år - det skjedde ikke.

I minst 30-40 år har det vært gjort forsøk med flyvende biler, som skulle ta deg køfritt fram over by og land. I Norge har fly-entusiast og elektronikkforhandler Fritjof Arngren vært investor, og pådriver og hatt europeisk rettighet til et luftfartøy kalt Hooverpod.

Felles for alle forsøk på flyvende biler er imidlertid at de ikke har tatt av kommersielt. Nå har flere store selskaper som Audi, Airbus, Volvo-eier Geely, Daimler og Uber startet kappløpet om å bli først med droner og fly som tar deg over stillestående bytrafikken på rekordtid.

Mange penger investeres, mens prototyper bygges og testflys. Byer som Mexico, Singapore, Ingolstadt og Los Angeles er plukket ut som testområder.

Prototype kommer i år

I Tyskland har flyprodusent Airbus inngått samarbeid med bilprodusenten Audi og Italdesign om å utvikle «Pop.Up», en elektrisk, selvflyvende drone og en toseters elektrisk bil, som enkelt kan kobles sammen. Tanken er at bilføreren via smarttelefon kan bestille en drone som kommer og løfter bilen fra veien og transporterer den dit du skal.

Det høres ut som en drøm, men faktum er at Airbus vil ha en prototype av et elektrisk luftfartøy for vertikal avgang og landing – City Airbus – klar til å bli vist fram allerede ved utgangen av dette året. I Singapore arbeider Airbus sammen med et universitet om et prosjekt der man tester levering av pakker med selvflyvende droner.

- Jeg forventer å se disse dronene for persontransport i bruk i store byer i 2025, kanskje allerede i 2022 eller 2023 i de byene som jobber best med framtidsrettede transportløsninger, sier Mark Cousin, sjef for prosjektet hos Airbus, til Automotive News Europe.

DRONE + BIL: Når du vil ut av køen, kommer en drone og henter deg og bilen. Slik ser Airbus og Audi for seg å kunne realisere drømmen om en flyvende bil. Foto Audi
DRONE + BIL: Når du vil ut av køen, kommer en drone og henter deg og bilen. Slik ser Airbus og Audi for seg å kunne realisere drømmen om en flyvende bil. Foto Audi
DRONE + BIL: Når du vil ut av køen, kommer en drone og henter deg og bilen. Slik ser Airbus og Audi for seg å kunne realisere drømmen om en flyvende bil. Foto Audi

- Ingen framtidsvisjon

Cousin får støtte av den tyske transport-ministeren Andreas Scheuer.

- Flyvende drosjer er ikke lenger bare en framtidsvisjon. De kan ta oss over i en helt ny dimensjon når det gjelder mobilitet. Det kan gi store muligheter for teknologibaserte start-up-bedrifter, sier han i forbindelse med at Audi søker om å starte tester med slike luftfartøyer i bilprodusentens hjemby Ingolstadt.

Volocopter er nettopp en slik bedrift, som nå får økonomisk støtte fra elektronikkselskapet Intel og Mercedes-produsent Daimler til å bygge et drone-liknende, elektrisk helikopter, som kan transportere reisende over bilkøene i store byer. De første testflygningene er allerede gjennomført i Dubai.

Dronen kan fly selv, har en rekkevidde på 27 kilometer og kan frakte 10.000 mennesker om dagen mellom to faste landingssteder, ifølge selskapet. De håper å sette Volocopter i kommersiell drift i løpet av de neste tre til fem årene.

FLYR SELV: Volocopter er selvflyvende og kan komme i kommersiell trafikk i løpet av tre år. Foto: Volocopter
FLYR SELV: Volocopter er selvflyvende og kan komme i kommersiell trafikk i løpet av tre år. Foto: Volocopter Vis mer
KOMMER SNART? Volocopter kan komme i kommersiell trafikk i løpet av tre år. Foto: Volocopter
KOMMER SNART? Volocopter kan komme i kommersiell trafikk i løpet av tre år. Foto: Volocopter Vis mer

Volvos eier er med

I november kjøpte Volvo-eier Geely Holding Group opp det amerikanske fly-bil selskapet Terrafugia. Det kinesiske selskapet lover å gjøre store investeringer, slik at drømmen om en flyvende bil blir en realitet.

Vi har også skrevet om Terrafugia tidligere.

Terrafugia har allerede bygget flere fungerende prototyper, og har som mål å levere den første flybilen til kunder i 2019. For 10.000 dollar (ca. 80.000 kroner) kan du nå forhåndsbestille modellen Transition. Dette er en to-seter med foldbare vinger, toppfart på 160 km/t og en rekkevidde på rundt 700 kilometer.

Den endelige prisen er ventet å bli 500.000 dollar (ca 4 mill. kroner). I tillegg må du ta fly-lappen. I 2023 skal selskapet ha den første VTOL-bilen (vertical take-off and landing) kommersielt tilgjengelig.

– Dette er en utrolig spennende sektor, og vi tror at Terrafugia med sin erfaring og tro på flyvende biler er de rette til å forandre mobilitet slik vi kjenner den i dag, sa Geelys eier og styreformann, Li Shofu, i forbindelse med kjøpet.

Uber fly-taxi

Uber, selskapet som revolusjonerte drosjenæringen da det startet opp i 2011, vil også opp i luften. UberAir skal utvikle elektriske luft-drosjer som du kan bestille via en app på telefonen, når du har behov for det.

Planen er at UberAir skal bestå av en flåte med helikopter, droner og fly med vinger, som både kan lande og ta av vertikalt, men som også skal kunne fly lengre distanser i høyere hastigheter. Dallas og Los Angeles er de første byene der tjenesten skal settes i drift.

De første prøveflyvningene skal skje i 2020, og planen er å starte trafikk med vanlige passasjerer i 2023.

Synes du planene om flyvende biler og drosjer høres skremmende ut, kan vi trøste med at Toyota har planer om en rekke førerløse drosjer – såkalte robot-taxi – på veien til sommer OL i Tokyo 2020. Daimler og Bosch planlegger selvkjørende drosjer på veien i Silicon Valley i California allerede neste år.