Actibump stopper råkjørere

Snart i Norge

I Sverige har allerede flere byer fallemmen. Nå kommer den snart til en norsk by.

«ACTIBUMP»: Farten din måles av en radar. Kjører du fortere enn fartsgrensen, senkes denne stålplaten seks centimeter i forkant, og skaper en dump som gir et hardt slag i bilen. I motsetning til ved tradisjonelle humper, merker ikke de som kjører lovlig noen ting. Foto: Edeva
«ACTIBUMP»: Farten din måles av en radar. Kjører du fortere enn fartsgrensen, senkes denne stålplaten seks centimeter i forkant, og skaper en dump som gir et hardt slag i bilen. I motsetning til ved tradisjonelle humper, merker ikke de som kjører lovlig noen ting. Foto: Edeva Vis mer

Actibump, som systemet heter, er en intelligent fartsdump som har flere fordeler sammenliknet med de tradisjonelle humpene du finner på norske veier og gater. Den måler hastigheten til kjøretøyet og senker lemmen seks centimeter, for de bilistene som kjører for fort.

Resultatet er en smell i bilen. Kjører du lovlig, merker du ingenting.

Spesielt for bussjåfører, som kjører den samme veien flere ganger daglig, kan tradisjonelle humper gi fysiske plager. Ambulanser og andre utrykningskjøretøyer har en transponder som låser Actibump, slik at de kan passere i høyere hastighet uten å merke dumpen.

Den aktive fartsdumpen brukes på farlige steder der hastighetsgrensen er lav, men bilistene erfaringsmessig kjører for fort.

PÅ FARLIGE STREKNINGER: Actibump skal bedre trafikksikkerheten på spesielt utsatte steder som ved skoler. En radar måler hastigheten og aktiverer lemmen dersom det kjøres for fort. Ill: Edeva
PÅ FARLIGE STREKNINGER: Actibump skal bedre trafikksikkerheten på spesielt utsatte steder som ved skoler. En radar måler hastigheten og aktiverer lemmen dersom det kjøres for fort. Ill: Edeva Vis mer

Svensk oppfinnelse

I Sverige er det aktive fartshinderet installert blant annet i Linköping, Uppsala, Malmö, Västerås, Helsingborg og på Öresundbroen mellom Malmø og København. Nå har også Stockholm vedtatt å montere to slike aktive fartshinder, som en prøveordning, mens de ser på muligheten for flere.

- Vi kommer til å montere slike aktive fartshinder på to steder der fartsgrensen er 30 km/t, men hvor bilistene kjører mye fortere. Dette er en prøveordning på to år, men dersom de fungerer som vi tror de vil gjøre, kan det bli aktuelt å montere på flere steder i Stockholm, sier trafikborgarrådet Daniell Helldén til SVT.

Norsk by først

Flere norske kommuner har vært interessert i å prøve ut den nye, svenske oppfinnelsen. Dinside har fått bekreftet at en norsk by vil montere og teste ut systemet i løpet av kort tid.

Hvilken by det dreier seg om, er vi ennå ikke kjent med. Årsaken til at ikke flere kommuner og byer har montert slike ennå, er trolig at de er en god del dyrere enn tradisjonelle fartshumper.

VEIER OG MÅLER: Actibump kan også veie og måle akselavstanden til kjøretøyer. Det kan dermed brukes til trafikktelling og til å identifisere hva slags kjøretøyer som passerer. Foto: Edeva
VEIER OG MÅLER: Actibump kan også veie og måle akselavstanden til kjøretøyer. Det kan dermed brukes til trafikktelling og til å identifisere hva slags kjøretøyer som passerer. Foto: Edeva Vis mer

I Karlstad er Actibump montert i nærheten av avkjøringen fra E18 fra Oslo. Christian Ottosson fra svenske Edeva AB, som har utviklet Actibump, forklarer:

- Systemet er installert rett utenfor en skole, i nærheten av en avkjøring fra E18. Dette er et utsatt punkt, med tanke på skolebarn som krysser veien akkurat her. Vi mener at dette er et ideelt sted å plassere en Actibump.

Ottosson tror den vil bidra både til økt trafikksikkerhet, men også mindre støy og forurensning, siden trafikken vil flyte jevnere.

SENKER FARTEN: - Der vi har montert dette fartshinderet har farten gått kraftig ned, sier Christian Ottosson fra svenske Edeva AB.
SENKER FARTEN: - Der vi har montert dette fartshinderet har farten gått kraftig ned, sier Christian Ottosson fra svenske Edeva AB. Vis mer

Farten kraftig ned

Ifølge ham kjørte 23 prosent av bilistene for fort på stedet før dumpen ble satt i drift, mens 14,7 prosent kjørte over fartsgrensen en uke senere. Han mener at anleggene tåler en nordisk vinter.

- Det er en åpen konstruksjon som tillater vann, sand og grus å komme inn. Den krever bare rengjøring et par ganger i året, forklarer Ottosson.

Vegdirektoratet positive

Seniorrådgiver Torbjørn Tronsmoen i Statens vegvesen sier at tiltaket først og fremst er aktuelt i 30-soner på kommunale eller fylkeskommunale veier i Norge.

- Vi er positive til at dette kan tas i bruk for å holde farten på et riktig nivå. Det er opp til kommunene om de vil prøve ut teknologien. Hvis noen kommuner vil gjennomføre forsøk med dette, vil vi se positivt på det, sa han til Dinside, da vi først skrev om den svenske oppfinnelsen.