<strong>STILIG:</strong> Ingen tvil om at Porsche tenkte på aerodynamikk allerede i 1939. Dette er forløperen til Porsche 356. Bilen var ventet å gå til en samler på auksjon forrige helg, men så ble det bare rot ... Foto: RM Sotheby
STILIG: Ingen tvil om at Porsche tenkte på aerodynamikk allerede i 1939. Dette er forløperen til Porsche 356. Bilen var ventet å gå til en samler på auksjon forrige helg, men så ble det bare rot ... Foto: RM Sotheby Vis mer

Verdens første Porsche ble ikke solgt

Snakk om auksjonstabbe!

Mange trodde denne unike Porschen skulle gå for 20 milioner dollar. Men en tabbe fra auksjonarius ødela alt.

Publisert

Før sommeren kunne vi opplyse om at verdens første Porsche skulle ut på auksjon. Og forrige helg var det duket for stor ståhei hos auksjonshuset RM Sotheby's i Monterey, California. Bilen - en Porsche Type 64 fra 1939 - den eneste gjenværende av totalt bare tre produserte biler.

<strong>ENKELT:</strong> Interiøret er mer eller mindre urørt og framstår slik det gjorde, fra da bilen var ny i 1939. Foto: RM Sotheby's
ENKELT: Interiøret er mer eller mindre urørt og framstår slik det gjorde, fra da bilen var ny i 1939. Foto: RM Sotheby's Vis mer

- Dette er det eneste gjenlevende eksemplaret og er personlig kjørt av Ferdinand Porsche, sa auksjonarius og etterlyste et åpningsbud på hele 30 millioner dollar - et tall som sto på skjermene rundt omkring.

Men: Summen var hele 17 millioner dollar mer enn det alle trodde skulle være åpningsbudet – og hele ti millioner mer enn forventet salgspris.

Halve forsamlingen kremtet. Den andre halvparten lo, skriver Bloomberg om stemningen i salen.

Plutselig 70 mill.

I kaoset etterpå viste skjermen at høyeste bud var 30 millioner, så spratt det opp i 40, videre til 50 og 60 - før auksjonarius klinte til og sa 70 millioner dollar.

Det ville i så fall har vært et betydelig høyere bud enn tidenes dyreste bruktbil - en 1962 Ferrari 250 GTO som ble solgt for 48.4 millioner dollar i fjor, på en annen auksjon hos RM Southeby.

Dermed tok det fullstendig av i forsamlingen, som nærmest lurte på om auksjonshusets representant hadde slått klubba i sitt eget hode – skal vi tro rapportene.

– Jeg sa 17 millioner - ikke 70, korrigerte auksjonariusen noe beklemt.

Folket, som i stor grad besto av bilsamlere ble lamslått, pakket sakene sine og begynte å forlate salen.

Dermed ble det ingen gode bud på den unike bilen.

<strong>DEN ALLER FØRSTE:</strong> Det ble bygd tre stykk Porsche Type 64, og det er bare denne som fortsatt lever. Nå skal den selges. Foto: RM Sotheby
DEN ALLER FØRSTE: Det ble bygd tre stykk Porsche Type 64, og det er bare denne som fortsatt lever. Nå skal den selges. Foto: RM Sotheby Vis mer

«Screw-up»

- En eneste stor vits, sier bilsamler Johnny Shaughnessy til Bloomberg.

Direktør John Bothwell hos bilprodusenten Pur Sang sier i et intervju med The New York Times at bilverdenen fortsatt snakker om hendelsen.

- Mange har konspirasjonsteorier etter det som skjedde. Det var et «screw-up» av dimensjoner, og det var som om en ballong sprakk da de måtte korrigere prisen fra 70 til 17 millioner dollar, sier Bothwell.

Det ble imidlertid et annet salg i helga, da. En McLaren F1, som riktignok var ventet å gå for 23 millioner dollar, ble klubbet inn til 19,8 millioner dollar.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer