Verdens første Porsche ble ikke solgt

Snakk om auksjonstabbe!

Mange trodde denne unike Porschen skulle gå for 20 milioner dollar. Men en tabbe fra auksjonarius ødela alt.

STILIG: Ingen tvil om at Porsche tenkte på aerodynamikk allerede i 1939. Dette er forløperen til Porsche 356. Bilen var ventet å gå til en samler på auksjon forrige helg, men så ble det bare rot ... Foto: RM Sotheby
STILIG: Ingen tvil om at Porsche tenkte på aerodynamikk allerede i 1939. Dette er forløperen til Porsche 356. Bilen var ventet å gå til en samler på auksjon forrige helg, men så ble det bare rot ... Foto: RM SothebyVis mer

Før sommeren kunne vi opplyse om at verdens første Porsche skulle ut på auksjon. Og forrige helg var det duket for stor ståhei hos auksjonshuset RM Sotheby's i Monterey, California. Bilen - en Porsche Type 64 fra 1939 - den eneste gjenværende av totalt bare tre produserte biler.

ENKELT: Interiøret er mer eller mindre urørt og framstår slik det gjorde, fra da bilen var ny i 1939. Foto: RM Sotheby's
ENKELT: Interiøret er mer eller mindre urørt og framstår slik det gjorde, fra da bilen var ny i 1939. Foto: RM Sotheby's Vis mer

- Dette er det eneste gjenlevende eksemplaret og er personlig kjørt av Ferdinand Porsche, sa auksjonarius og etterlyste et åpningsbud på hele 30 millioner dollar - et tall som sto på skjermene rundt omkring.

Men: Summen var hele 17 millioner dollar mer enn det alle trodde skulle være åpningsbudet – og hele ti millioner mer enn forventet salgspris.

Halve forsamlingen kremtet. Den andre halvparten lo, skriver Bloomberg om stemningen i salen.

Plutselig 70 mill.

I kaoset etterpå viste skjermen at høyeste bud var 30 millioner, så spratt det opp i 40, videre til 50 og 60 - før auksjonarius klinte til og sa 70 millioner dollar.

Det ville i så fall har vært et betydelig høyere bud enn tidenes dyreste bruktbil - en 1962 Ferrari 250 GTO som ble solgt for 48.4 millioner dollar i fjor, på en annen auksjon hos RM Southeby.

Dermed tok det fullstendig av i forsamlingen, som nærmest lurte på om auksjonshusets representant hadde slått klubba i sitt eget hode – skal vi tro rapportene.

– Jeg sa 17 millioner - ikke 70, korrigerte auksjonariusen noe beklemt.

Folket, som i stor grad besto av bilsamlere ble lamslått, pakket sakene sine og begynte å forlate salen.

Dermed ble det ingen gode bud på den unike bilen.

DEN ALLER FØRSTE: Det ble bygd tre stykk Porsche Type 64, og det er bare denne som fortsatt lever. Nå skal den selges. Foto: RM Sotheby
DEN ALLER FØRSTE: Det ble bygd tre stykk Porsche Type 64, og det er bare denne som fortsatt lever. Nå skal den selges. Foto: RM Sotheby Vis mer

«Screw-up»

- En eneste stor vits, sier bilsamler Johnny Shaughnessy til Bloomberg.

Direktør John Bothwell hos bilprodusenten Pur Sang sier i et intervju med The New York Times at bilverdenen fortsatt snakker om hendelsen.

- Mange har konspirasjonsteorier etter det som skjedde. Det var et «screw-up» av dimensjoner, og det var som om en ballong sprakk da de måtte korrigere prisen fra 70 til 17 millioner dollar, sier Bothwell.

Det ble imidlertid et annet salg i helga, da. En McLaren F1, som riktignok var ventet å gå for 23 millioner dollar, ble klubbet inn til 19,8 millioner dollar.