Jekk, hjulvinne og noen enkle forholdsregler gjør dekkskifte til en smertefri opplevelse.
Jekk, hjulvinne og noen enkle forholdsregler gjør dekkskifte til en smertefri opplevelse.Vis mer

Smertefritt dekkskifte

Flatt dekk? Slitt dekk? Fra sommerdekk til vinterdekk? Bilens sko må skiftes fra tid til annen. Du kan få gjort det hos bensinstasjoner. Men hvis dekket slår seg vrangt og strekningen er lang og øde, er det en fordel hvis du kan gjøre det selv.

Du sparer dessuten en god del penger ved å gjøre det selv. Hvis du triller inn til en bensinstasjon for å skifte, oppdager du snart at de få minuttene ved jekken blir dyre. Prisene varierer noe, men du kan ikke regne med å få skiftet alle dekkene for så mye under 240 kroner.

Minst 2 ganger i året

Det kan være mange årsaker til at du må fram med jekken og hjulvinna. Hvis du har flaks, slipper du kanskje unna med et par ganger i året: når vinteren er på tur, og når påskeharen har hoppet seg ferdig for året. Men hvis dekkene er slitt, må de også skiftes. Det må de også hvis de er for gamle, eller hvis du har punktert.

Sjekk dekk jevnlig

Du bør sjekke dekkene dine jevnlig. De bør vaskes, og småstein som sitter fast mellom sporene bør fjernes raskt. Ved å gjøre dette, styrer du unna unødig slitasje og skader på dekkene. Vask dem gjerne med såpe og vann. Lufttrykket bør også sjekkes jevnlig. Minst en gang i måneden, og alltid før du setter av gårde på langtur. Dette gjelder også reservedekket. Det er umulig å se hvor mye luft det er i dekket bare ved å betrakte det. Bruk derfor en lufttrykksmåler.

Maks levetid 5 år

Bildekk er ferskvare. Etter noen års tjeneste blir de tørre og harde, og mister dermed mange av sine egenskaper. Alle dekk bør skiftes ut etter fem år. Dette gjelder uansett om det er tilstrekkelig med spor igjen i dekkene eller ikke. Dekkenes spor bør også sjekkes jevnlig. Vinterdekk må skiftes ut hvis sporene er mindre enn 3 millimeter. Sommerdekkene må legges på hylla når sporene trekker under 1,7 millimeter.

Dette trenger du:

1. Jekk
2. Dekk
3. Hjulvinne


Noen tips på veien

*Det er viktig at du setter bilen på et plant sted, drar på håndbrekket og setter bilen i gear. Du vil ikke risikere at bilen begynner å trille. Da kan du komme i fare for å skade både deg selv og andre.

*De fleste biler har et jekkpunkt hvor jekken skal plasseres. Hvis du er usikker på hvordet er plassert på bilen din, kan du sjekke dette i instruksjonsboken.

*Det er viktig å holde hender og føtter unna bilen, og for all del ikke ha disse kroppsdelene plassert under bilen mens den er jekket opp. Skulle den ramle ned risikerer du alvorlige skader.

*Når du begynner å skru løs hjulboltene, bør du la øverste skrue henge igjen til slutt. Dette fordi dekket da henger i ro, og det blir lettere å skru løs de andre skruene. Hvis du for eksempel skulle ha den nederste skruen igjen til slutt, vil du oppdage at dekket begynner å tippe utover, noe som gjør prosessen unødvendig mye vanskeligere.

*Hold hjulboltene samlet på ett sted når du har skrudd de av. Ikke legg dem i jord og skitt, da de lett kan forsvinne og du kan får jord og skitt i gjengene. Hvis du skulle være så uheldig å miste en av boltene, kan du kjøre til nærmeste merkeverksted og kjøpe ny bolt hvis du kjører pent og rolig. Har du derimot mistet to bolter, må du ikke under noen omstendigheter finne på å gasse av gårde.

*Vent med å stram hjulboltene skikkelig til jekken er nede og dekket hviler på fast grunn. Hvis du forsøker å stramme boltene mens dekket henger i det blå, kan bilen lett velte bakover, ned av jekken.

*Det er viktig at du strammer boltene i kryss. Gjør du ikke dette, kan du risikere at en bolt sprekker på grunn av for sterkt trykk fra en side.

*Mange biler er utstyrt med nødhjul som er smalere enn de opprinnelige dekkene som sitter på bilen. Vær derfor forsiktig når du kjører med reservedekk, og ikke kjør fortere enn hastigheten som er angitt på hjulet. Står det ikke noe, bør du ikke kjøre fortere enn 60 kilometer i timen.For høy hastighet kan føre til at dekket eksploderer.