Smartere Passat

SARDINIA (DinSide Motor): Passat er Volkswagens nest mest populære bilmodell. Den er også den tredje mest solgte bilen i Norge totalt, etter Golf på første- og Toyota Yaris på andreplass.

Den nye Passat skal lanseres på det norske markedet 16. november. Den gamle utgaven som den avløser, har vært på markedet siden 1996. Som nevnt innledningsvis er Passat en svært populær modell. I fjor ble den Norges tredje mest solgte bil, etter Golf og Opel Astra – og med en markedsandel på 4,4 prosent. Hittil i år ligger den an til å bevare markedsposisjonen sin – den er fortsatt tredje mest solgte modell, og hittil har den en markedsandel på 4,5 prosent (per 10. oktober 2000).

Problemer

Passat er populær med referanse i salgstallene, men modellen har også vært gjenstand for en del kritikk: Det har vært en del problemer forbundet med denne modellen, som utette pakninger i styreleddene, sviktende bremser og selvdestruerende bakruter og kranglevoren sentrallås - feil som er utbedret, men dog… Herrene fra Tyskland som var tilstede på Sardinia, var imidlertid særs lite villige til å svare på hva som er gjort på den nye Passaten for å unngå slike problemer.

Mer eksklusiv

Den nye Passaten gir uten tvil inntrykk av å være mer elegant og sofistikert. Det har også vært Volkswagens intensjoner å flytte den opp i premium segmentet. I følge produsenten er det 2.300 nye deler på den nye Passaten. Eksteriørmessig er det den forkrommede grillen og kromlistene rundt vinduene som er de mest iøynefallende endringene. Nye Passat er også utstyrt med krom inne i kupeen, til innramming av instrumentene i instrumentpanelet (fartsmåler, turteller osv.). Overflatestrukturen på dashbordet gir et mer sofistikert uttrykk enn i den gamle modellen, og håndbrekket er flyttet for å gi plass til et par koppholdere ved siden av det i midtkonsollen.

Lengre, men ikke så mye

Både stasjonsvogn- og sedanutgaven av den nye Passaten har blitt lengre, om enn ikke så mye: Stasjonsvognen er 1,3 centimeter lengre, mens sedanen er 2,8 centimeter lengre – uten at dette gir seg uttrykk i større bagasjevolum. Den har også fått bredere sporvidde foran og bak, og den har fått forbedret torsjonsstivhet.

Fem nye motorer

Mest nytt finner vi imidlertid under panseret. Motorrekken er oppgradert med fem nye motorer: Tre bensin- og to TDI-motorer. Dette kan du lese mer om i avsnittet om Nye motorer.

Cirka 10.000 dyrere

Prisene er ennå ikke klare, men de foreløpige prisene vi får oppgitt viser at Passat i gjennomsnitt går opp rundt 10.000 kroner. En Passat sedan med minste motoralternativ (1,6 liter, 102 hestekrefter) vil koste cirka 230.110 kroner. Den gamle modellen med minste motor (1,6 liter, 100 hk) kostet 220.150 kroner.

Inntrykk

Nye Passat ga et godt kvalitetsinntrykk i løpet av vårt korte møte med bilen på italienske veier. Vi kjørte en stasjonsvognutgave med den nye 1,9-liters TDi-en med 130 hestekrefter. Det kraftige dreiemomentet fra lavt turtall gjør motoren svært fleksibel. Dravilligheten er det heller ingen ting å si på. Nye Passat gir generelt et mer eksklusivt inntrykk enn sin forgjenger. Vi vil selvsagt komme tilbake med en fullstendig test av nye Passat senere.