Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Smart Roadster Coupé (2005)

Denne småtassen kan se ut som et seriøst alternativ hvis du er ute etter morsomme kjøreegenskaper og lave driftsutgifter. Vi går mini-roadsteren nærmere i sømmene…

Mange, meg inkludert, går rundt med svært blandede følelser for denne bilen. Er den pinglete? Er den tøff? Er det en sportsbil? Er det en bybil? For å prøve å bikke vektstanga i en eller annen retning, tar vi et dykk i historien - som faktisk viser seg å være mer enn middels interessant. For Smart har ikke alltid vært en bil. På åttitallet var den et armbåndsur, og bar navnet Swatch.

LES OGSÅ:

Den fargerike klokkens far, Nicolas Hayek, hadde store ambisjoner. Han ville lage en bil. En bybil, for å være helt konkret. Den skulle være mye mindre enn dagens biler, og ha et kult utseende. Til tross for å ha signert kontrakt med Volkswagen i 1991 valgte påtroppende sjef Ferdinand Piëch å droppe samarbeidet i 1993. Hayek gikk så til Daimler-Benz, som takket ja. Etter lang debatt falt prosjektnavnet på Smart, som faktisk står for Swatch-Mercedes-Art.

Den første modellen, City-Coupé ble lansert i 1998 og ble fulgt av Roadster i 2003. Sistnevnte ble levert i to utgaver, en med flatt bagasjelokk og en med innglasset, kurvet bakparti. Sistnevnte fikk navnet Roadster Coupé, og er utvilsomt den peneste av de to. Motoren er en tresylindret turbomotor på enten 61 eller 82 hestekrefter. Med sistnevnte effektnivå oppleves bilen som svært sprek, ikke så rart siden egenvekten er på under 800 kilo!

Styringen er skarp og presis, men mye av moroa blir borte på grunn av den robotiserte manuelle girkassa. Den sjalter treigt og oppleves som svært rykkete. Hadde den hatt vanlig manuell giring ville kjøreopplevelsen vært en helt annen. Når det er sagt er det fortsatt fullt mulig å lokke fram smilet under kjøring. På våt asfalt skal det lite til før stussen vil ut og leke. Lydbildet er heller ikke så verst..!

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Plastikk i alle former og tetthetsgrader velter mot deg når du klemmer deg ned i Roadster’en. Kombinert med de små dimensjonene føles alt litt leketøy-aktig. Du tar liksom ikke bilen helt seriøst. Rattet er plassert svært lavt, noe som tvinger langbeinte sjåfører til å dælje knyttneven i sitt eget lår hver gang det kommer en sving. Ellers er knapper og betjening lett å finne og betjene, inkludert det elektriske taket.

Foto: Autofil Vis mer

I testbilen avga dette en del vindstøy i hastigheter over 60 km/t, vi anbefaler å sjekke alle pakninger og lister rundt taket nøye hvis en vurderer å kjøpe en slik bil. Ellers er det rimelig god plass til to voksne karer, og som bonus har bilen faktisk et lite bagasjerom (vel, egentlig en hattehylle) over motoren. Under panseret foran er det også plass til en del stæsj, noe som gjør dette til et habilt fartøy å bruke på helgeturer.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Ideen med lav egenvekt og høy effekt er helt i tråd med alle autofile kjerneverdier. Likevel er det noe som ikke stemmer med Smart’en. Det urbane og hippe alibiet ligger som en svart sky over det som ellers kunne vært et rendyrket og rått konsept. En Lotus Elise har kredibilitet fordi utseendet tilsvarer ytelsene; form følger funksjon. Smart Roadster mangler dette, den prøver liksom for hardt. Resultatet er en bil du ikke helt greier å ta seriøst. Og det er synd, for her får du mye moro for pengene.

Foto: Autofil Vis mer

Som nybil i 2005 kostet Smart Roadster Coupé rett over 230 000 kroner. I dag kan du sikre deg et pent eksemplar til mellom 80- og 110 000 kroner. Hvis mye vil ha mer kan du klaske ytterligere femti tusen kroner på bordet for den hvasse Brabus-utgaven, da med 102 hk. Men selv med Mercedes-teknologi i ryggen er dette langt fra noen feilfri bil. Et gjentagende problem er sensorer i girkassen som tar kvelden. Dette fører stort sett alltid til driftstans. Sjekk taket nøye for lekkasjer, noe som slett ikke er uvanlig. Undersøk også at taket bretter seg riktig når det åpnes og lukkes.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Smart Roadster Coupé (2005)

Kjøreglad og sprek

Kjip girkasse og ”prøver-for-hardt”-utseende