Smart: Med elektronikk som redningsplanke

Mercedes A-klasse veltet i en simulert elgtest, og Smart snurrer i samme øyeblikk som Siri Kalvig og hennes kolleger melder om snø og glatte veier. Elektronikk var løsningen for A-klasse, mer elektronikk er løsningen for Smart.

I den senere tid har vi kunnet lese at bybilen Smart oppfører seg som en snurrebass så snart underlaget blir glatt og sleipt -- og det til tross for at Smart har de samme elektroniske dippeduttene (elektronisk stabilitetsprogram og antispinn) som sørget for at Mercedes A-klasse ikke lenger la seg flat for elgen.

Faktum er at Smart blir svært så ustabil fordi den har motoren bak, kort akselavstand og bakhjulsdrift, og fordi antispinnsystemet ikke fungerer når bilen bilen er i fart.

Nytt system

Derfor introduserer Micro Compact Car smart Gmbh (MCC), som lager Smart, et nytt antispinn system (Thrust plus) som fungerer når bilen er i fart. Det skal sørge for at bilen blir stabil også når det er glatt. Selve installeringen av systemet er enkel. I følge en talsmann for fabrikken er det bare å omprogrammere bilens datamaskin. Alle som hittil har kjøpt Smart vil få tilbud om det når det nye programmet er klart utpå sommeren.

Slipper ikke gassen

Grunnen til at MCC ikke utstyrte Smart med systemet fra starten av, skyldes at man regnet med at sjåfører som fikk sleng ville slippe gassen. Det viser seg imidlertid at mange ikke gjør det, noe som lett kan føre til at man mister herredømmet over bilen.