Smart: Liten, gjerrig ... og dyr

Smart-bilene ble utviklet Mercedes-Benz i samarbeid med klokkeprodusenten Swatch, og vakte oppsikt da de første eksemplarene ble vist fram i 1994.

Vær smart - importér Smart

  1. Slik har vi regnet
  2. Smart: Liten, gjerrig ... og dyr

Smart er en svært liten bil, kun 250 centimeter lang og 151,5 centimeter bred. I tillegg kan den lille bybilen skilte med en freidig design.

I dag leverer Smart-fabrikken seks ulike modeller. Grunnmodellen har fått navnet Smart City Coupé Pure. Bak de to setene finner du en tresylindret motor med et slagvolum på 600 kubikkcentimeter. Ved hjelp av elektronisk innsprøytning, turbo og ladeluftkjøler yter kraftkilden 45 hestekrefter ved 5.250 omdreininger i minuttet (o/min). Maksimalt dreiemoment er 70 newtonmeter (Nm) ved 3.000 o/min.

0,48 liter per mil

Selv om den bakhjulsdrevne bilen veier bare 720 kilo, er den ingen racer. Du må belage deg på å holde ut 18,9 sekunder før bilen når 100 kilometer i timen og toppfarten begrenser seg til 135 km/t. Det skal imidlertid til bilens forsvar nevnes at Smart primært er laget for bykjøring. Langt mer interessant er det derfor at motoren er svært gjerrig. Ved bykjøring klarer den seg med 0,58 liter per mil og ved blandet kjøring skal 0,48 liter per mil være tilstrekkelig.

Mye utstyr

Smart City Coupé Pure er relativt velutstyrt. Bilen har både blokkeringsfrie bremser (ABS), elektronisk bremsekraftassistanse (EBA) og elektronisk stabilitetskontroll. Sistnevnte sørger blant annet for å forhindre spinn på drivhjulene. To kollisjonsputer, elektriske vinduer og fjernstyrt sentrallås er også blant standardutstyret. Den norske listeprisen ligger på 129.000 kroner

Høyere effekt

Pure har to storebrødre, Smart City Coupé Pulse og Passion. I likhet med Pure har også disse 0,6-liters motor. Men i Pulse og Passion yter motoren 10 hestekrefter mer, og er dermed oppe i 55 hk ved 5.250 o/min. Derfor er de også noe kvikkere enn Pure, og klarer 0-100 kilometer i timen på 17,2 sekunder. Motoren har også et høyere dreiemoment, og er oppe i 80 Nm allerede ved 2.000 o/min.

Klimaanlegg og glasstak

Til tross for flere hester og høyere dreiemoment, er motoren nøyaktig like gjerrig som Pure-motoren, og klarer seg altså med 0,58 liter per mil ved bykjøring. I motsetning til Pure, kan Pulse og Passion skilte med en sekstrinns halvautomatisk girkasse, glasstak og radio. Passion har i tillegg manuelt klimaanlegg og tåkelys som standardutstyr. Pulse og Passion koster henholdsvis 139.000 og 149.000 kroner.

Pulse og Passion kommer også som cabriolet-varianter og koster da 149.000 og 159.000 kroner.

Supergjerrig diesel

Den aller mest gjerrige modellen heter Smart City Coupé Pulse CDI. Denne modellen har en turbodieselmotor på 800 kubikkcentimeter. Motoren benytter direkte innsprøytning i form av Common Rail-teknologi, og yter 41 hestekrefter ved 4.200 o/min. Ikke overraskende er motoren sterkere enn bensinutgavene. Dieselmotoren yter nemlig 100 Nm ved 2.800 o/min.

Heller ikke Pulse CDI er noen gaselle. Den bruker nemlig snaue 20 sekunder fra 0-100 kilometer i timen. Det som er langt mer imponerende er drivstofforbruket - bilen klarer seg nemlig med 0,38 liter diesel per mil ved bykjøring. Ved blandet kjøring er forbruket nede i 0,32. Pulse CDI koster 145.000 kroner.

Eies av Daimler-Chrysler

Smart-bilene lages av Micro Compact Car smart Gmbh (MMC), som holder til i Renningen i Tyskland og i Hambach i Frankrike. Selskapet eies av Daimler-Chrysler.

I Norge forhandles Smart av SmartOne i Oslo og Autosmart i Bergen. Sistnevnte er også er norsk privatimportør av Smart-bilene. Det finnes ingen fabrikkautoriserte importører av Smart verken i Norge, Sverige, Danmark eller Finland.

Relaterte artikler:
Smart: Med elektronikk som redningsplanke
SMART stylet av Brabus
Snart toppløs Smart