Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Smart City Cabrio (2000)

Smart er frekk og sjarmerende i utgangspunktet. Som cabriolet er den også en strålende sommerbil, så lenge du ikke har behov for bagasjeplass.

Smart kom på markedet i 1998 og var et samarbeid mellom Mercedes og klokkefabrikanten Swatch. Det ble gjort svært få visuelle endringer fra konseptet som ble vist på en pressekonferanse allerede i 1994. Den første varianten, Smart City, kom i to utgaver – City-Coupé og City-Cabrio. Modellen ble senere døpt om til Smart ForTwo i 2004.

LES OGSÅ:

På veien er den snerten og lettkjørt. Den har automatgir som standard, og vår testbil har tiptronic-system. Det fungerer treigt, men en blir vant til det etter hvert. Kjapp er den ikke: 0-100 går på 17,2 sekunder, og toppfarten er 135 km/t. Men hvem trenger mer når en svinser rundt i storbyen? Parkering er i alle fall en lek.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Innovativt og friskt, selv om bilen begynner å dra på årene. De tiltalende fargene lyser opp i tilværelsen og tar knekken på vinterdepresjoner (for dem som bruker Smart om vinteren).

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Smart har blitt en kjempesuksess, og ikke uten grunn. Den er tøff og annerledes og tilbyr mer enn bare en vanlig kjøreopplevelse; den er et stilikon. Ikke noe for de blodautofile der ute: Imaget tiltaler ikke bensinsnifferne. Men det finnes ankepunkter. Den elektriske kalesjen kan streike (det gjorde den på vår bil), noe som kan bli kostbart. I tillegg har Smart en spesiell treboltsfelg som må bestilles fra Tyskland om du er interessert i et ekstra sett hjul.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Smart City Cabrio (2000)

Sjarmtroll uten tak

Upraktisk og upopulær blant bilinteresserte