Småbiler: 3 nye ansikter

De er små, søte og passer glimrende i byen. Mest spennende er kanskje den helt nye Fiat Punto, men også Volkswagen Polo og Citroën Saxo med sitt nye design vekker emosjoner.

Mer enn 3,7 millioner Puntoer av forrige modell ble produsert, og det er klart at det knyttet seg en viss spenning til hva Fiat har gjort ut av den lille krabaten som for første gang ble vist for en samlet presse på IAA i Frankfurt.

Helt ny

Og det er ikke mye som minner om den gamle Puntoen når man ser den nye, ikke så mye som en skrue har de to felles. Om man liker den litt kantete karosseriformen eller ikke får bli opp til den enkelte - vi kan bare konstatere at den vekket tildels sterke, men positive, følelser hos enkelte av bivånerne. Punto leveres både med tre og fem dører.

Mange motoralternativer

På IAA ble Punto vist med et uttall forskjellige motoralternativer. Minste motorisering er en 1,2 liter med åtte ventiler og en ytelse på 60 hestekrefter, mens Punto Sporting er utstyrt med en 1,8 liters firesylindret motor med fire ventiler per sylinder og en ytelse på 130 hester. Et godt kompromiss gir nok 1,2 literen med 16 ventiler og ytelse på 80 hestekrefter.

To dieselmotorer blir også levert til nye Fiat Punto. Minst spennende, og knapt så avansert, er 1,9 literen med 60 hester, mens 1,9 JDT med Common-Rail og 80 hestekrefter nok blir valget for de fleste som velger en Punto diesel. Disse kommer neppe til Norge.

Usikkert når bilen kommer til Norge

Foreløpig er det usikkert når bilen kommer til Norge, og hvilke motorer som blir tilbudt. Likevel kan vi med en rimelig grad av sikkerhet slå fast at bensinmotoren på 1,2 liter vil dukke opp på innsiden av våre grenser. Det er imidlertid usikkert hvor mye den 3,8 meter lange italieneren vil koste.

Volkswagen Polo

Den evige sliter, Polo, ble også vist i ny utgave i Frankfurt. Trass i at karosseriet i profil knapt kan skilles fra den forrige modellen, har karosseriet blitt stivere enn på modellen som nå erstattes. I tillegg har baklyktene blitt forandret, og fronten har svært lite til felles med forrige generasjon av Polo. Innvendig har det også skjedd ting, og det er neppe noen som spiller mange tårer over akkurat det faktum. Ikke bare har materialene blitt bedre, designet er også totalt forskjellig med et helt nytt dashbord som har blitt riktig så lekkert.

Under panseret på Polo er det mest interessante den tresylindrede dieselmotoren på 75 hestekrefter. Motoren, som teknisk sett er en sterkere variant med samme slagvolum som i Lupo 3L, skal sørge for at Poloen greier seg med et forbruk på 0,44 liter per mil. Minste bensinmotor yter 50 hestekrefter fra et slagvolum på en liter, mens en 1,6 liter med 125 hester er sterkeste alternativ. I tillegg til disse to motorene finnes det to 1,4-litere som yter 60 eller 75 hester.

Citroën Saxo

Fra Frankrike kommer Saxo, og Saxo har blitt mer sjarmerende enn noen gang før med sitt smilende nye ansikt. Men der stopper det også, for resten av bilen er som den alltid har vært. Motorpaletten strekker seg fra en 1 liter firesylindret motor med 50 hestekrefter, til en 1,6 liter med 16 ventiler og 118 hester. For våre forhold er nok likevel 1,4 literen med 75 hester mest aktuell.

Med disse tre sterke kortene, samt nykomlingen Skoda Fabia, ble småbilklassen med et trylleslag forandret til en slagmark. At tre så store aktører i småbilklassen endrer bilmodeller samtidig er ikke tilfeldig – det bare forteller hvor viktig dette segmentet er nedover i Europa.