Småbilenes år!

Bilprodusententene introduserer stadig nye småbiler - siste tilskudd er Daewoo Matiz, som for tiden vurderes for det norske marked. Vi viser deg fem av småbilene!

De er korte, brede og høye. Da kan passsasjerene sitte rett opp og ned - nesten som i en buss - og det er enkelt å utnytte den innvedige plassen så godt som mulig. Med fleksible seteløsninger og fikse detaljer sørger bilprodusnetene for at minibilene blir attraktive alternativer til en rimelig penge - spesielt for dem som bor byene.

Matiz er en artig liten sak fra koreanske Daewoo, bilen ble offisielt lansert under den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt. Med en lengde på rett under 3,5 meter og et høyt og fleksibelt karosseri er den perfekt tilpasset dem som ønsker en liten bil, men mye plass. Matiz har fem dører og fem sitteplasser, og innvendig finnes flere nyttige finesser

Matiz kommer kanskje

Daewoo Matiz kommer kanskje til Norge i løpet av høsten.
Daewoo Matiz kommer kanskje til Norge i løpet av høsten. Vis mer


Bilen er utstyrt med en motor på knappe 800 ccm som utvikler 52 hk - eller det samme som 1,0-literen i Seat Arosa og VW Lupo. Matiz vil få et brukbart utstyrsnivå med to kollisjonsputer, startsperre og lydanlegg - for å nevne noe.

Den norske importøren - Bergheim/Ugland - har Matiz "under vurdering" for det norske markedet, men har enda ikke tatt noen beslutning. Det hele er et spørsmål om hva slags pris bilen kan tilbys for, og vi tar nok ikke mye feil om vi antar at bilen først vil bli introdusert i Norge når prislappen kan ligge rundt 100.000 kroner.

Nok en koreaner

Hyundai Atos
Hyundai Atos Vis mer


Den største koreanske bilprodusenten - Hyundai - har nylig norgeslansert minibilen Atos - en fleksibel liten bybil til under 100.000 kroner, eller halvparten av hva Mercedes forlanger for en A-klasse!

Sammenligning er ikke ueffen - bilene er omlag identiske hva størrelse angår, og også Atos kan leveres med en halvautomatisk gearkasse.

Den tyske fare

Etter omstridte og omdiskuterte "Elg-tester" ble Mercedes A-klasse trukket tilbake fra markedet og omarbeidt. Problemet med de korte, brede og høye er at de får et høyere tyngdepunkt enn "vanlige" biler - med det naturlige resultat at de har lettere for å velte i en kritisk situasjon. Det fikke Mercedes smertelig erfare.

Mercedes A-klasse er den dyreste av minibilene.
Mercedes A-klasse er den dyreste av minibilene. Vis mer


Nå har de imidlertid stappet bilen full av elektronikk, justert hjulopphengene og byttet dekk, og det er liten tvil om at A-klasse nå er den sikreste av alle småbilene. Den har dessuten et av de mest fleksible karosseriene, og et vell av praktiske detaljer. Men prislappen er høy - A-klasse koster fra 196.000 kroner - nesten dobbelt så mye som konkurrentene i "mini-bil"-klassen.

Tysk/Spansk kannibalisme

Fra VW-gruppen har to småbiler sett dagens lys - først ute var Seat med sin Arosa, senere i sommer kommer også VW Lupo. De to deler "plattform" og har følgelig samme motorisering - enten en 1,0-liter med 50 hk eller en 1,4-lioter med 60 hk. Av minibilene er dette de mest tradisjoneller bilene - de minner mest av alt om en krympet Polo, men med sprekere design.

Lupo og Seat deler plattform, her er Lupo vist i en knalltøff "racing-versjon".
Lupo og Seat deler plattform, her er Lupo vist i en knalltøff "racing-versjon". Vis mer
Bil data
Daewoo MatizHyundai AtosMB A-klasseSeat ArosaVW Lupo
Lengde cm:349,5 358,0354,0354,0
Bredde cm:149,5 172,0164,0164,0
Høyde cm:148,5 160,0146,0146,0
Akselavstand:233,5 242,0--
Sporvidde f/b:- 150,0/144,0--
Lastevolum:- 350 l. (VDA)130 l. (VDA)130 l. (VDA)
Antall sylindre:3 444
Sylindervolum:796 1397999999
Kw(HK)/omdr:38(52) 60(82)37(50)37(50)
Dreiemoment/omdr:76/- 130/390086/300086/3000
Forbruk (EEC):- 0,680,60 l/mil0,60 l/mil


Disse bilene har med andre ord ikke den fleksibiliteten som ellers er felles kjennetegn for minibilene, men har til gjengeld mer stabile kjøreegenskaper ved landeveiskjøring på grunn av et betydelig lavere tyngdepunkt. Vi har allerede testet Seat Arosa - testen kan du lese her