<strong>DEN GANG DA:</strong> Forventningene var store og hele Norge klar for en elbil med lang rekkevidde og god pris. 16. mai 2017 fikk de tre første kundene i Norge utlevert elbilen Opel Ampera-e - før trøbbelet virkelig startet. Foto: Fred Magne Skillebæk
DEN GANG DA: Forventningene var store og hele Norge klar for en elbil med lang rekkevidde og god pris. 16. mai 2017 fikk de tre første kundene i Norge utlevert elbilen Opel Ampera-e - før trøbbelet virkelig startet. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Opel Ampera-e

Slutt!

Elbileventyret er allerede over for bilen som for tre år siden skulle ta Norge med storm.

Publisert
Sist oppdatert

Ja. Du leser riktig. I dag - tre og et halvt år eller 1226 dager etter at elbilen Opel Ampera-e med brask og bram ble utlevert i rødt, hvitt og blått til de første norske kundene - er det slutt.

Elbilen som hadde hele Norge for sine føtter. Elbilen alle ville ha. Bilen med imponerende rekkevidde og fornuftig pris. Elbilen som ble kåret til Årets bil. Elbilen som ikke var en Tesla.

Elbilen som aldri kom …

Helt tom?

Det var Broom som tidligere tirsdag var først ute med å skrive saken. Pr-sjef Stein Pettersen i Opel Norge bekrefter overfor Dinside at det nå er over.

– Ja. Det er riktig. Vi tok bilen av sidene våre rett etter ferien, i august, forteller han.

– Vi har ingen biler igjen på lager. Kanskje er det noen få igjen hos noen forhandlere, men det har gått radig unna det siste året.

Elendig timing

De som har fulgt Dinsides dekning av Opel Ampera-e, husker kanskje at det har vært tidenes berg-og-dal-bane for den hypede elbilen. Stein Pettersen forteller at han i går gikk gjennom Dinsides dekning av bilen.

Du kan selv lese mer om dette i bildelenken nederst i saken.

– Hvor gikk det galt?

– Nei. Det er egentlig den samme historien. Opel Ampera-e er en bil produsert av GM (General Motors). Vi er en del av PSA, forklarer Pettersen.

Han mener de rett og slett var uheldige med timingen.

– GM solgte Opel til PSA. Da var det ikke lenger like attraktivt for GM å levere Opel-biler. Det førte til leverings- og prisutfordringer, oppsummerer pr-sjefen.

Opel Ampera-e-salget i Norge

2020 2019 2018 2017
66410579201121

Til sammen er det nybil-registrert 3762 Ampera-e i Norge siden lanseringen i 2017. Kilde OFV

«Bestselger»

Til tross for veldig mye trøbbel er den mye omtalte elbilen vært en slags suksess i Norge. Siden 2017 er den Opels mest registrerte bil i Norge - hvert år.

Til sammen er det ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) registrert 3762 nye Ampera-e siden lanseringen. Det er likevel færre enn Audi e-tron (7714), VW Golf (4849), Nissan Leaf (4074) og Hyundai Kona (3872) har klart hittil i 2020.

– Er Ampera-e-historien et skudd for baugen?

– Nei. Jeg føler ikke det. Det er snarere en følelse av at Ampera-e ga oss oppmerksomhet og at det løftet merket. Alt i alt har det vært en opplevelse vi tror vi kommer styrket ut av.

– En jobb å gjøre

Nå kommer PSA og Opel med en rekke helelektriske biler framover. Da tror Pettersen at organisasjonen er klar.

– Vi har akkurat lansert Opel Corsa-e, og straks Opel Mokka-e, og i løpet av to år skal alle Opel-biler ha elektriske drivlinjer.

– Men markedet er mye tøffere nå, enn da Ampera-e kom. Hva tenker dere om det?

– Det er det ingen tvil om. Timing på den bilen var egentlig perfekt - da det nesten bare var rekkevidde og pris som betød noe. Vi har en jobb å gjøre nå.

– Kundene var veldig fornøyde med Ampera-e, som hadde få feil. Hele den prosessen har gjort oss og forhandlerne klare for skiftet som nå skjer. Vi er vant med elbiler siden 2016, slår Pettersen optimistisk fast.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer