Lade elbil i Oslo

Slutt på gratis lading i Oslo

Kommunen innfører betaling på ladeplasser i hovedstaden.

NÅ MÅ DU BETALE: Fra 4. mars må du betale for å lade elbilen din i Oslo. Elbilforeningen støtter at det innføres betaling, men synes prisen er høy. Foto: NTB scanpix
NÅ MÅ DU BETALE: Fra 4. mars må du betale for å lade elbilen din i Oslo. Elbilforeningen støtter at det innføres betaling, men synes prisen er høy. Foto: NTB scanpixVis mer

Dinside har tidligere skrevet at Byrådet har gått inn for å innføre betaling for å lade på kommunale ladeplasser i Oslo. Og fra 4. mars innføres det:

Fra klokka 9 til 20 vil det koste 10 kroner timen. Resten av døgnet er prisen 5 kroner timen. Betalingen innføres gradvis, skriver Aftenposten.

Ladeplasser i områder med stor etterspørsel får også begrenset parkeringstid. Makstida blir tre timer mellom klokka 9 og 20. Poenget er å øke sirkulasjonen i pressede områder. Byrådet vedtok i fjor høst at de ville innføre betaling på disse plassene.

Støtter betaling, men ikke prisen

Elbilforeningen har tidligere uttrykt overfor Dinside at de har støttet forslaget om å innføre betaling, blant annet fordi presset på de kommunale ladeplassene er stort.

– I dag er det nesten umulig å finne ledig ladeplass i Oslos gater. Vi må sikre rotasjon og at folk står på ladeplasser bare når de har behov, ikke ellers. Derfor er noe betaling nødvendig, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

Foreningen synes 10 kroner timen er i meste laget og har diskutert dette med Oslo kommune.

– Vi skulle gjerne sett at det blir prising etter kWh, og ikke timebetaling. Bakgrunnen er at det er ulikt hvor raskt elbiler lader. Så dette forventer vi at Oslo kommune endrer etter hvert, sier Bu.

Allerede betaling i andre byer

Oslo er ikke først ute med å kreve betaling fra elbilister:

Både i Bergen og i Trondheim eksisterer det allerede betaling for elbiler på kommunale ladeplasser.

I Trondheim har de løst dette med å kreve betaling for parkeringen - mens ladingen er gratis.

– Det varierer litt hva det koster å parkere, men du må betale for å stå på plassen. Selve ladingen er gratis, har Karen Mjøen Berg, prosjektleder for etableringen av ladepunkter i Trondheim kommune, tidligere uttalt til Dinside.

I Bergen er løsningen mer lik den Oslo nå har valgt:

På byens 20 kommunale ladeplasser er det gratis å parkere, men du må betale for selve ladingen.

På dagtid mellom 08 og 20 koster det 10 kroner i startsum, og deretter 1 krone per minutt hver påbegynte 10 minutter. Og de har en makstid på 3 timer. På kveld og natt fra klokka 20 til klokka 08 er det samme pris, men de har satt en maksgrense på pris på 30 kroner.