FULL FART: Flybussen råkjører i drittværet på vei til Gardermoen i juni 2019. Ifølge bilfører presset bussen seg fram blant vanlige personbiler og kjørte i 110-115 km/t. Fartsgrensa var 100 km/t, men regn og fare for vannplaning gjorde at folk tok det med ro. Vis mer

Parkering på flyplass

Slutt på elbil-fordel på Gardermoen

Nå må elbileierne også punge ut for lading mens de er parkert på hovedflyplassen.

Publisert

Fra 21. september får ikke elbileiere lade bilen sin gratis når de reiser fra Oslo Lufthavn Gardermoen, skriver Flysmart24.no.

Tilbudet har vært svært populært blant reisende med elbil - mange har valgt å ta med seg elbilen til Gardermoen, fordi den kunne lades gratis mens de var på reise.

Men, snart setter Avinor en stopper for denne goden.

Ladingen var ikke stabil nok til å ta betalt

Avinor understreker at dette har vært et midlertidig tilbud hele tiden. Grunnen til at de ikke har tatt betaling for ladingen er at den hittil ikke har vært stabil nok:

Noen har faktisk opplevd at bilene ikke har blitt ladet selv om de har vært tilkoplet.

- Da ladestasjonene ble installert i 2018/2019 viste det seg at det var behov for en test- og innkjøringsperiode. Vi ønsket derfor ikke å starte med å ta betaling for tjenesten før alt var testet ut, sier prosjektleder Jørn Roald Wille ved Gardermoen til Flysmart24.

Nå fungerer imidlertid store deler av anlegget tilfredsstillende, slik at det vil være riktig å ta betaling for bruken, ifølge Willie.

LUKEPARKERING: Tidligere skistjerner Marte Kristoffersen og Martine Ek Hagen utfordres i hvem som kan lukeparkere raskest, mens journalist Rune Nesheim viser deg hvordan du raskt og effektivt får satt fra deg bilen i luka. Video: Endre Vellene og Thomas R. Skaug Vis mer

Så mye vil det koste

Har du elbil som du vil lade på hovedflyplassen, trenger du ikke å fortvile. Det vil nemlig ikke bli særlig dyrt å lade etter 21. september heller:

Prisen blir ti kroner per time, med en makstid på fem timer - etter dette vil ladingen være gratis.

De drøyt 700 plassene for elbillading på Gardermoen finnes i parkeringshusene P10 og P11, men Avinor presiserer at det fortsatt gjenstår noen justeringer før alle landepunktene er i drift, og at ombygging og oppgradering kan bli aktuelt.

Elbilforeningen: - Forståelig

Norsk Elbilforening har full forståelse for at Gardermoen nå innfører betaling for lading av elbiler så lenge prisen er fornuftig, men uttrykker samtidig at det selvfølgelig er hyggelig med alt som er gratis.

- Det som er viktig er at det sørges for at antall ladepunkter for elbiler på flyplassen holder tritt med elbilutviklingen, og at det planlegges for dette. I 2025 kan det være over én million elbiler på norske veier, sier nestleder Petter Haugneland i Elbilforeningen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer