Slutt for Mulsanne og V8

Slutt for V8

Avslutter med spesialmodell i 30 eksemplar

HÅNDBYGGET SVÆRING: V8-eren på 6,75 liter har vært bygget og videreutviklet i 61 år. Nå er det kroken på døra for den tradisjonsrike motoren. Foto: Bentley
HÅNDBYGGET SVÆRING: V8-eren på 6,75 liter har vært bygget og videreutviklet i 61 år. Nå er det kroken på døra for den tradisjonsrike motoren. Foto: Bentley Vis mer

Tidligere i år fortalte Bentley at de legger ned den mest luksurøse og dyreste sedanmodellen Mulsanne. Samtidig forsvinner også Bentleys klassiske V8-motor på 6,75 liter.

SAMME GRUNNKONSTRUKSJON: Bentley S2 var den første som fikk 6,75 liter. Mulsanne den siste. Foto: Bentley
SAMME GRUNNKONSTRUKSJON: Bentley S2 var den første som fikk 6,75 liter. Mulsanne den siste. Foto: Bentley Vis mer

Motoren hadde de til felles med Rolls Royce helt til BMW tok over sistnevnte merke og også de har beholdt sylinderolumet 6,75 i sine modeller, selv om det ble en helt nyutviklet V12 motor.

VOKSER: Bilene har vokst. Dette er grunnen. Video: Ingebjørg Iversen / Dinside Vis mer

61 år gammel

Det som er det mest oppsiktsvekkende med Bentleys V8 er at den har vært produsert i mer enn 60 år. De mest grundleggene spesifikasjonene for motoren har vært de samme siden første versjonen ble lansert i 1959.

Utviklingen av motoren startet hos Rolls Royce i 1952 og har siden 1968 hatt det klassiske navntet Six and Three-Quarter Litre.

ALUMINIUM: Da motoren ble utviklet fra 1952, gikk man for aluminium da rekkesekseren skulle erstattes. V8-motoren var lettere og har eksistert frem til nå, selv om det er over 5 år siden man kunne spore en eneste del fra den originale motoren. Foto: Bentley
ALUMINIUM: Da motoren ble utviklet fra 1952, gikk man for aluminium da rekkesekseren skulle erstattes. V8-motoren var lettere og har eksistert frem til nå, selv om det er over 5 år siden man kunne spore en eneste del fra den originale motoren. Foto: Bentley Vis mer

Allerede da VW tok over Bentley i 1999, ville de bytte ut motoren, men kundene ville heller ha den enn deres W12, som sitter i Bentleys andre modeller, så da har de fortsatt til nå.

30 eksemplarer med spesialmodell

Men nå er dagen kommet. Tidligere i denne uka ble den siste motoren satt sammen for hånd i fabrikken i Crewe. Motoren havner i en spesialversjon av Muulsanne, kalt 6,75 Edition by Mulliner der den gir 530 hester og bunnsolide 1.100 Nm!

Bilen skal produseres i 30 eksemplarer. Spesialversjonen får egne detaljer for å hylle motoren. «Orgelpipene» til ventilasjonen er formet som de klassiske oljepåfyllingslokkene, setene får unike 6,75 Edition-emblem brodert i nakkeputa. Den samme logoen finner man i motorrommet, utenpå bilen og projisert som velkomstlys i bakken når du åpner bilen. Klokke og målere får en gjennomskåret tegning av motoren som logo.

- Vår 6,75 liter V8 har eksistert i Bentleys flaggskipsmodeller i mer en seks tiår, så den har forjent å gå av med pensjon. At motoren har klart seg så lenge er en hyllest til de geniale ingeniørene som fortsatt klarte å gjøre den sterkere, mer sofistikert og mer pålitelig, sier Peter Bosch, som sitter i Bentleys styre med ansvar for produksjon.

Motoren har alltid vært bygget for hånd og det tar 15 timer å montere den. Med nye og hardere utslippsregler, er det ikke lenger forsvarlig å ha to ulike motorfamilier. Derfor skrotes pensjonisten.

V8-motoren som brukes i de andre Bentleymodellene er er mildhybrid 4-liter som også finnes hos Audi.

Flere spesialmodeller i vente

Strengere miljøkrav og avansert teknologi gjør de store V8 og V12-motorene overflødige. Nå tar Mercedes ut over 400 hester fra en turbomatet toliter. For 20 år siden var dette effektuttaket forbeholdt V8 og V12-motorer.

Derfor droppes de største motorene og vi vil komme til å se flere spesialmodeller når dette skjer.

Mercedes-AMG S 65 med V12 er et eksempel på dette. Den selges som Final Edition i 130 eksemplarer.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!