Mercedes-utviklingssjef:

Slutt for bensin og diesel?

Daimler-konsernet, som produserer Mercedes-Benz og Smart, har per i dag ingen planer for en ny generasjon forbrenningsmotorer. Men hva innebærer det egentlig?

FREMTIDEN ER ELEKTRISK: Produsenten av Mercedes-Benz, Daimler-konsernet, har ifølge det tyske magasinet Auto Motor und Sport, uttalt at det er slutt på planer om å utvikle av fremtidige bensin- og dieselmotorer. Den norske importøren presiserer at det <i>ikke </i>betyr at det er slutt på utviklingen av slike motorer. Foto: Jamieson Pothecary
FREMTIDEN ER ELEKTRISK: Produsenten av Mercedes-Benz, Daimler-konsernet, har ifølge det tyske magasinet Auto Motor und Sport, uttalt at det er slutt på planer om å utvikle av fremtidige bensin- og dieselmotorer. Den norske importøren presiserer at det ikke betyr at det er slutt på utviklingen av slike motorer. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Elbiler utgjør fortsatt en ørliten del av bilsalget globalt. Likevel er det tydelig at utviklingen går den veien vi i Dinside Motor har vært klar på de siste ti årene: Fremtiden er elektrisk.

Stadig flere bilprodusenter har lagt planer for en fremtidig elektrifisering, hvis de ikke allerede har lagt om strategien radikalt - slik Volkswagen-konsernet har gjort. Ifølge VW vil de siste nye modellene med forbrenningsmotor-basert plattform gå i produksjon i 2026.

Volvo gjorde det for sin del klart allerede i fjor at dagens generasjon dieselmotorer er den siste hos den svenske produsenten.

ELEKTRISK FREMTID: Mercedes-Benz EQS vil bli Daimlers neste - elektriske - luksusbil. Foto: Daimler AG
ELEKTRISK FREMTID: Mercedes-Benz EQS vil bli Daimlers neste - elektriske - luksusbil. Foto: Daimler AG Vis mer

Fokus på elektriske drivlinjer

Nå er det en annen tysk gigant som går ut med en uttalelse som skaper sjokkbølger i tyske industrimiljøer. Den mektige utviklingssjefen i Daimler-konsernet, Markus Schäfer, sier ifølge det ledende tyske bilmagasinet Auto Motor und Sport, nemlig at deres fokus fra nå av vil være på forskning og utvikling (FOU), på områdene elektromotorer og batteriteknologi.

Dermed vil hovedvekten av budsjettene som er viet FOU bli flyttet fra forbrenningsmotorer og girkasser, over på elektrifisering.

Ingen ny generasjon?

Konsekvensen av dette blir, naturlig nok, at det per i dag ikke foreligger noen planer om ny utvikling av forbrenningsmotorer (bensin - og diesel), som er det Schäfer har uttalt. For å relativisere hvor radikalt dette kan høres ut, utelukkes det dog ikke at det kan komme nye slike utviklingsprogrammer i fremtiden.

AKTUELL TEKNOLOGI: Dette er den nye sekssylindrede bensinmotoren fra Daimler - som også kan bli den siste. Foto: Daimler AG
AKTUELL TEKNOLOGI: Dette er den nye sekssylindrede bensinmotoren fra Daimler - som også kan bli den siste. Foto: Daimler AG Vis mer

TRIUMFERER: Elon Musk har i likhet med Dinside Motor lenge påstått at fremtiden er elektrisk.

Har helt fersk teknologi i dag

Det skal også sies at Daimler i dag har en helt nyutviklet motorteknologi både på bensin- og dieselsiden. Eksempelvis de nye rekkesekserne som nå utstyrer E- og S-klasse samt de nye SUV-ene, og dagens generasjon firesylindrede dieselmotorer, som er blant de gjerrigste og mest klimavennlige på markedet.

Men det foreligger altså ingen plan for å utvikle noen ny generasjon etter disse. Daimler-ingeniørene vi tidligere har snakket med har dessuten indikert at hybrid-løsningene som er utviklet de siste årene - senest med en ny generasjon ladehybrider med lengre rekkevidde - også er en overgangsløsning før full elektrifisering.

- Ingen avklaring

Dinside har vært i kontakt med den norske Mercedes-importøren, Bertel O. Steen. Pr- og informasjonssjef Audun Hermansen sier at Daimler ikke har tatt noen beslutning om å stanse utviklingen av forbrenningsmotorer.

- Vår siste generasjon (forbrenningsmotorer, red. anm.) er fremdeles i en introduksjonsfase og utvides med ytterligere varianter i tiden som kommer. Derfor er det foreløpig ingen beslutning som skal tas om en potensiell neste generasjon, sier han.

Hermansen understreker imidlertid at Daimlers mål forblir utslippsfri mobilitet.

- I løpet av de neste 20 årene er vår ambisjon en helt CO2-nøytral personbilflåte. Den systematiske elektrifiseringen er god i gang og vi forventer at halvparten av vårt globale bilsalg vil bestå av helelektriske modeller og plug in-hybrider innen 2030.

Dermed vil bilprodusenten fortsette å følge sin tre-felts-strategi med en blanding av moderne forbrenningsmotorer, inkludert mildhybrider, rene plug-in hybrider og elektriske biler basert på batteri og hydrogen.

- På denne måten sikrer vi at kunder i Norge og resten av verden finner en modell som best passer deres ønsker og behov, sier informasjonssjefen til Dinside.