SLK: Mer krefter og oppfrisket design

SLK har gjennomgått en oppgradering, som innebærer endringer -- om enn små -- på eksteriør og interiør, samt mer utstyr. Og ikke minst: ny girkasse og nye motorer.

Den nye faceliftede SLK kommer etter all sannsynlighet til Norge i løpet av mars i år, i følge den norske Mercedes-importøren Bertel O. Steen.

Mindre endringer på eksteriør/interiør

Endringene på eksteriør og interiør er ikke så veldig store, men vi kan nevne nye støtfangere og sidelister, et nytt slags treverk i kupeen, lakkert grill, redesignede seter, og nytt design på glasset på baklyktene.

Nye motorer

Det største slaget har derimot utspilt seg under panseret på bilen. SLK blir fra mars av tilgjengelig med tre motorer: 200 Kompressor som er helt ny, 230 Kompressor som har fått et par hestekrefter mer enn dagens modell, og 320 V6 som er ny i SLK og den største og sterkeste.

SLK: Mer krefter og oppfrisket design

SLK 200 Kompressor

I dag er SLK 200 med 136 hestekrefter den minste SLK. Denne vanlige sugemotoren går nå ut, og den blir altså erstattet av 200 Kompressor -- som kan tilby 163 hestekrefter. En god oppgradering for grunnmodellen, og det betyr også veldig mye bedre ytelser, se bare på akselerasjonshastigheten som krymper inn fra 9,3 sekunder som gjelder for dagens SLK 200, og til 8,2 sekunder med 200 Kompressor. Topphastigheten er også forbedret, fra 203 km/t, til 223 km/t. Maksimalt dreiemoment blir 230 Nm, som holdes konstant fra 2.500 til 4.800 omdreininger i minuttet.

230 med litt mer krefter

230 Kompressor er stort sett den samme motoren som sitter i dagens modellrekke. Mercedes har imidlertid presset ørlite mer hester ut av den, fra 193 hk som den har i dag, får den oppgraderte versjonen 197 hestekrefter. Akselerasjonshastigheten 0-100 km/t er forbedret fra 7,3 sekunder til 7,2 sekunder. Toppfarten er økt med 9 kilometer i timen, til 240 km/t. Maksimalt dreiemoment er, som før, 280 Nm, fra 2.500 omdreininger i minuttet.

3,2-liters V6er

Hittil har 230 Kompressor vært kraftigste skyts under panseret på SLK. Nå tar 320 V6 over som toppmodell. Dette er samme V6er som også sitter i E-, M- og S-klasse, og vi finner den også i CLK. SLK 320 får et maksimalt dreiemoment på 310 Nm, fra 3.000 omdreininger i minuttet. Den har 218 hester under panseret, som er med på å dra bilen opp i en maksimal toppfart på 245 kilometer i timen. SLK 320 akselererer fra 0-100 kilometer i timen på 7,0 sekunder.

Ny girkasse over hele fjøla

Alle modellene får en nyutviklet 6-trinns manuell girkasse som standard, men du kan likevel få en 5-trinns manuell eller en 5-trinns automatkasse hvis du skulle ønske det. Alle modellene får nå også ESP (Elektronisk Stabilitets Program) som standard.

Prisendringer

Disse endringene i utseende og motorytelser vil selvsagt også gjøre seg gjeldende i prissammenheng. De største prisendringene i forhold til dagens modeller, vil komme på inngangsmodellen, som jo er den som har fått mest oppgradering i krefter. Bertel O. Steen opplyser at SLK 200 Kompressor vil koste rundt 450.000 kroner, og toppmodellen 320 V6 vil koste rundt 662.000 kroner. Det vil også bli en prisøkning på 230 Kompressor, men denne vil bli relativt beskjeden.