Slik virker Toyota Prius

To motorer, et stort batteri og et spesielt girsystem. Slik fungerer Prius i korte trekk.

Slik virker Toyota Prius

Bensinmotoren i Prius er en 1,5-liters motor som yter 72 hk/115 Nm. Motoren er relativt avansert, og har for eksempel variable ventiltider, en teknologi som for få år siden bare var forbeholdt langt dyrere sportsbiler. På grunn av batteripakken veier Prius en litt mer enn en tilsvarende stor familiebil, egenvekten er på 1.265 kilo, og bensinmotoren alene virker derfor litt snau.

I tillegg til bensinmotoren finner du en elektrisk motor under Prius' panser. Denne yter 45 hk og hele 450 Nm.

Toyota er ikke alene om hybridbilkonseptet, men det er mange ulike måter å koble en bensin og en elektromotor sammen. I Prius er begge motorene koblet til en felles kraftfordeler, et såkalt "planetgir". Her overføres kraften til en automatisk girkasse med trinnløs utveksling, som igjen overfører drivkraften til fremhjulene. (Se planskisse nederst på siden)

For så vidt er all denne teknologien kjent fra før, poenget er at Toyota har plukket fra øverste hylle og pakket det sammen til en fornuftig pakkeløsning.

Glidende overgang

Vie en stor monitor på midtkonsollen kan du følge hvordan bilen drives fremover, der kraftlinjene vises grafisk. Bilen kan gå på bare elmotoren, bare bensinmotoren, begge motorene, eller den kan bare lade batteriet. Lading av batteriet skjer automatisk når du bremser, og når du triller nedoverbakke. Slik sett "putter du bensin i tanken".

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den spesielle kraftfordeleren (planetgiret) er utformet slik at det ikke er mulig å kjenne om bilen bruker den ene, begge eller ingen av kraftkildene. Det er først når du står helt stille og slår av klimaanlegget du legger merke til at bilen faktisk ikke gir en lyd fra seg før du trykker på gasspedalen.

Men bilen kjøres som en hvilken som helst annen bil, du vrir om tenningsnøkkelen, setter bilen i gir, og trykker på gasspedalen. Off You Go.

Dyre batterier

Et felles problem for elektriske biler har vært de hittil rådyre batteripakkene av Nikkel-metall hydridtypen. Og Prius' batteri er heller ikke billig, fra delelager koster det rundt 25.000 kroner. Men du får 5 år/100.000 km garanti på batteriet, som i følge Toyota er designet får å leve "like lenge som bilen", det vil si 10 år.

Toyota har allerede bygget opp en organisasjon med 3 europeiske innsamlingsstasjoner for brukte Prius-batterier slik at de blir tatt hånd om på en miljømessig forsvarlig måte.

I praktisk bruk fungerer altså Prius som en hvilken som helst annen bil, men drivstofforbruket er moderat (0,51 l/mil ev kombinert kjøring, 0,46 l/mil ved landeveiskjøring). Det viktigste er likevel at bilen slipper ut langt mindre avgasser enn sammenlignbare biler, den overskrider den svært strenge standarden EU pålegger alle bilprodusenter innen 2005 (Euro 4) med 50 prosent.

Balansert kraft

Prius kunne ha brukt enda mindre bensin og sluppet ut enda færre avgasser. Fortsatt er det kritiske punktet selve batteriene. Med dobbelt så kraftig batteripakke som dagens Prius (som er ca. 30 prosent sterkere enn i førsteutgaven av Prius) med dagens teknologi, hadde Prius blitt langt dyrere, og dessuten hatt mindre plass (batteriene stjeler allerede litt plass i bagasjerommet).

Blått: Batteri (i bagasjerom)
Rødt: Elektrisk motor
Grønt: Automatisk girkasse
Brunt: Bensinmotor
Lilla: Generator
Blått: Batteri (i bagasjerom)
Rødt: Elektrisk motor
Grønt: Automatisk girkasse
Brunt: Bensinmotor
Lilla: Generator Vis mer

Mer kompakte, men kraftigere batterier hadde løst plassproblemet, men byr foreløpig på et prisproblem. Men det er all mulig grunn til å tro at batteriene i nyere Prius (eller andre hybridmodeller) vil få enda bedre kapasitet, men de hyggelige konsekvenser det medfører.