Slik vil Ferrari redde kloden

Svaret er flere hestekrefter!

<b>T FOR TURBO:</b> Nye Ferrari California T er en av nykommerne som får turbo.  Foto: FERRARI
T FOR TURBO: Nye Ferrari California T er en av nykommerne som får turbo. Foto: FERRARI Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Alle bilprodusenter møter stadig tøffere klimakrav med tanke på utslipp, og alle må ta sin del av klimakuttet. I Norge har det gjennomsnittlige CO2-utslippet aldri vært lavere.

Men der andre bilprodusenter stadig introduserer ny teknologi som plug-in-hybrid-biler, elbiler og lignende varianter for å redusere utslippet mest mulig, klinker Ferrari til med å annonsere at turbo blir et av deres beste bidrag for å redde planeten.

Ferrari mener faktisk at de blant annet ved å utstyre bilene med turbo kan redusere CO2-utslippet med 20 prosent innen 2021, melder nettstedet Automotive News Europe.

Riktignok vil superbilprodusenten også komme med hybrid-versjoner. Hybrid skal forbeholdes versjonene med V12-motor, mens alle modellene med V8 skal få turbo.

Mindre motor - flere hester

Først ut er California T, som vil få 14 prosent mer krefter, men CO2-utslippet kuttes med 16 prosent i forhold til tidligere (3,9-liter V8, 552 hk, 250 g/km CO2 kontra tidligere 4,3-liter V8, 483 hk, 299 g/km CO2).

Samtidig som bilene skal bli ørlite grønnere, er det altså et viktig poeng at de også blir sterkere.

I dag har Ferrari, med blant annet modellen F12, et gjennomsnittlig CO2-utslipp på 270 gram pr kilometer. Til sammenligning er gjennomsnittet for alle nye norsksolgte personbiler 111 g/km CO2.

Allerede kuttet 40 prosent

Ferrari påpeker at de har redusert utslippet med nesten 40 prosent siden 2007, da gjennomsnittet deres lå på hele 435 g/km CO2. En av utfordringene er å redusere sylindervolumet i motorene samtidig som ytelsene økes.

MILJØVENNLIG SUPERBIL: LaFerrari yter intet mindre enn 963 hestekrefter. Foto: FERRARI
MILJØVENNLIG SUPERBIL: LaFerrari yter intet mindre enn 963 hestekrefter. Foto: FERRARI Vis mer


Hva de kan få til med hybrid-teknologi, har de vist med modellen LaFerrari, som har en 163-hesters el-motor i tillegg til en 6,3-liters V12-motor. Samlet har bilen utrolige 963 hestekrefter og et CO2-utslipp på 330 g/km.

Grunnen til at Ferrari ikke vil benytte turbo på sine V12-biler, er fordi det ville krevd fire turboer for å oppnå ønsket effekt. Det ville tatt for mye plass og avgitt for mye varme i motorrommet.