Lade elbil i Troms og Finmark

Slik vil Enova få flere til å velge elbil i Nord-Norge

Innfører støtteordninger for bygging av hurtigladere.

DÅRLIG TILBUD: I Nord-Norge er det langt mellom ladestasjonene og dertil få elbiler. Det ønsker Enova å gjøre noe med. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
DÅRLIG TILBUD: I Nord-Norge er det langt mellom ladestasjonene og dertil få elbiler. Det ønsker Enova å gjøre noe med. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix Vis mer

– Skal det bli attraktivt for flere å skaffe seg elbil, trengs det et grunnleggende tilbud av hurtigladere flere steder, sier Nils Kristian Nakstad, administerende direktør i Enova, i en pressemelding.

Enova ønsker nå å tilby en ny støtteordning for utbygging av hurtigladere i distriktene, der det i første omgang blir Finmark og nord-Troms det fokuseres på.

Dette er områdene med svakest ladetilbud for elbil-eiere, som igjen harmonerer med at dette er fylkene med lavest andel elbiler i Norge – i Finnmark bare 0,72 prosent av bilparken (se tabell i bunnen av artikkelen).

Kan støtte inntil 100 prosent

Enova har nå invitert bransjen på et dialogmøte om hvordan man løser denne utfordringen. Tanken er at det nye støttetilbudet fra Enova blir en serie konkurranser om støtte til helhetlig utbygging av hurtigladere innenfor enkelte geografiske områder.

Aktørene kan så søke om støtte til utbygging, der den som ber om minst penger og samtidig oppfyller kravene som er satt, vinner konkurransen. Støtten kan være på inntil 100 prosent av investeringskostnadene.

Vil gjøre det kommersielt interessant

– Ambisjonen vår er ikke å fylle Finnmark med hurtigladere, men at konkurransen bidrar til at elbil blir et reelt alternativ for de som bor og jobber i disse områdene. Så er tanken at dette skaper tilstrekkelig bruk og etterspørsel til at det deretter blir kommersielt interessant med videre utbygging. Slik kan støtten fra oss bidra til å skape et bærekraftig marked for hurtiglading, sier Nakstad.

For ordens skyld kom Enova med en lignende støtteordning i 2016 som nå fases ut til fordel for den nye. Den baserte seg på noenlunde samme prinsipp, men statsforetaket mottok ingen kvalifiserte søknader.

Her er andelen elbiler i norske fylker per januar 2019. Tallene er hentet fra Norsk Elbilforening:

Elbil-andel i norske fylker

Finnmark0,72 %
Troms2,17 %
Sogn og Fjordane2,32 %
Oppland2,35 %
Hedmark2,59 %
Møre og Romsdal3,27 %
Nordland3,30 %
Telemark4,62 %
Aust-agder4,90 %
Østfold4,90 %
Buskerud5,00 %
Vestfold5,69 %
Trøndelag5,98 %
Vest-agder7,83 %
Rogaland8,64 %
Akershus11,53 %
Oslo12,11 %
Hordaland12,52 %