Trafikksikkerhet

Slik vil Continental forhindre ulykker mellom bil og sykkel

Skal gi bilisten et øye i blindsonen.

TRYGGERE BYMILJØER: Continentals nye kortdistanseradar kan bidra til å forhindre ulykker mellom bil, syklister og gående, sier selskapet. Foto: Continental
TRYGGERE BYMILJØER: Continentals nye kortdistanseradar kan bidra til å forhindre ulykker mellom bil, syklister og gående, sier selskapet. Foto: ContinentalVis mer

En ny kortdistanseradar fra dekkprodusenten Continental skal kunne gjøre det enklere for bilister og syklister på veiene.

- Dette systemet kan hindre en rekke ulykker mellom bil og sykkel. Eller også gående, ved at radaren vil hjelpe bilisten i blindsonen, forteller produktsjef for personbildekk hos Continental Norge, Knut Knudsen, i en pressemelding i forbindelse med lanseringen av radaren.

Radarsensorene til Continental kan monteres på hvert hjørne på bilen, noe som vil gi 360-graders oversikt over omgivelsene rundt bilen. Sensorene er designet for å være nyttige spesielt i bilens blindsone, og vil for eksempel kunne varsle om eventuelle hindringer og automatisk bremse hvis den oppdager en syklist.

Continentals sikkerhetssystem skal også være i stand til å hindre at man kan åpne bildøren når det kommer en syklist bakfra, for å unngå slike ulykker.

Slik ser kortdistanseradaren ut. Foto: Continental
Slik ser kortdistanseradaren ut. Foto: Continental Vis mer

- I Continental har vi en Vision Zero, hvor vi jobber mot en fremtid med null ulykker, null skadde og null drepte i trafikken. Slike systemer som denne nye radaren er viktig for å nå dette målet, sier Knudsen.

Dekkprodusenten forteller i pressemeldingen at kortdistanseradaren kjører på 77 GHz-teknologi fremfor 24 GHz, som er mer vanlig. Dette skal ifølge selskapet gjøre radaren «vesentlig mer nøyaktig» og den skal kunne oppdage medtrafikanter og hindringer mye mer presist enn tidligere.

Økt satsing på sikkerhetssystemer

Flere bilprodusenter, men også selskapet Bosch, jobber med en liknende teknologi – mye på grunn av den økende satsingen på selvkjørende biler. I 2017 annonserte Bosch et førerassistansesystem som er spesielt utviklet for biler som kjører mye i bymiljøer med høy trafikk fra syklister og gående.

Systemet skal være i stand til å oppdage gående som syklister i veien og automatisk gjennomføre et nødstopp fra 40 kilometer i timen. Systemet skal være aktivert i løpet av 190 millisekunder.

Samme selskap står også bak teknologi som skal melde ifra om møtende trafikk som har havnet i feil kjørefelt.