Elbiler og rekkevidde

Slik unngår du elbilsjokk i kulda

Kuldegrader og elektriske biler er i utgangspunktet en dårlig kombinasjon. Med noen enkle triks kan du likevel få bra rekkevidde når temperaturen kryper godt under null.

FOTEN PÅ GASSEN: Det aller viktigste du kan gjøre for å opprettholde rekkevidden, er å slippe litt opp på gassen og legge deg til en myk kjørestil. Foto: Markus Pentikainen
FOTEN PÅ GASSEN: Det aller viktigste du kan gjøre for å opprettholde rekkevidden, er å slippe litt opp på gassen og legge deg til en myk kjørestil. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

Batteriet i en elbil trives best i temperaturer rundt + 30 grader. Da sier det seg selv at en kald, norsk vinter ikke er optimal for å beholde en god rekkevidde. Klarer du 300 kilometer på sommerføre, opplever du kanskje 200 kilometer når de første kuldegradene melder seg.

Årsaken er at den innvendige motstanden i batteriet øker. Ved Sintef i Trondheim er det gjort forsøk som viser at den dobles når temperaturen synker fra + 20 til – 20 grader. Å oppnå god driftstemperatur på batteriet og dermed god energiflyt, kan ta opp mot en halv times kjøring. Dette stjeler mye energi.

SJOKKET: En halvering av rekkevidden i forhold til det du opplever på en god sommerdag er slett ikke uvanlig når temperaturen kryper ned mot – 20 grader. Foto: Markus Pentikainen
SJOKKET: En halvering av rekkevidden i forhold til det du opplever på en god sommerdag er slett ikke uvanlig når temperaturen kryper ned mot – 20 grader. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

Start med varmt batteri

I tillegg til lav temperatur spiller andre forhold inn: Snø og slaps øker rullemotstanden til hjulene. Vinterdekk har normalt høyere rullemotstand enn sommerdekk. Varmeapparatet, varme i setene, varmetråder i vinduene sluker strøm, og så videre.

Hvilke er så de beste triksene for å opprettholde en god rekkevidde?

- Har du tilgang til en ladekontakt hjemme, er mitt beste tips å beregne tiden slik at bilen er ferdig ladet rett før du skal ut å kjøre. Da er batteriet varmt, gir lett fra seg strøm og kupeen kan være ferdig oppvarmet og rutene isfrie når du starter. Et kaldt batteri vil heller ikke ta til seg strømmen som bremsene regenererer.

GODE TIPS: – Med litt erfaring og noen enkle triks, er det ikke noe problem å få bra rekkevidde på elbilen også når vinteren setter inn, sier Ståle Frydenlund. Foto: Petter Haugneland, elbil.no
GODE TIPS: – Med litt erfaring og noen enkle triks, er det ikke noe problem å få bra rekkevidde på elbilen også når vinteren setter inn, sier Ståle Frydenlund. Foto: Petter Haugneland, elbil.no Vis mer

Det sier Ståle Frydenlund, mangeårig elbil-entusiast og nå senior kommunikasjonsrådgiver i Norsk Elbilforening. Han har kjørt alle de elektriske bilene som finnes i norske butikker, og har en Tesla Model X selv.

At mange ferske elbileiere får seg en overraskelse når kulda setter inn, skjønner han godt. En halvering av rekkevidden i forhold til det de opplever på en god sommerdag er slett ikke uvanlig når temperaturen kryper ned mot – 20 grader.

Lad mens batteriet er varmt

- Et annet tips er å sørge for at lufttrykket i dekkene er riktig. Da får du lavest mulig rullemotstand. I kulde vil trykket i dekkene normalt synke en del. Velger du dekk med lav rullemotstand vil det også bidrar til at rekkevidden øker.

- Når jeg kjører til hytta i helgene, sørger jeg i tillegg for å lade bilen rett før vi kommer fram. Da er batteriet varmt og tar til seg strømmen effektivt. Et kaldt batteri må nemlig først varmes opp før det tar lading. Det kan ta 20-30 minutter og du har svidd av 75 kroner før du i det hele tatt har fått noe strøm på batteriet, sier Frydenlund, som oppfordrer nye elbileiere til å lese bilens instruksjonsbok nøye for å se hva produsenten anbefaler, sier Frydenlund.

Vi har snakket med flere erfarne elbilsjåfører og eksperter fra bilprodusentene. Her har vi samlet deres ni beste vintertips for elbil-sjåfører: