Elbil: Tips for lang rekkevidde

Slik unngår du elbilsjokk i kulda

I en elbil kan rekkevidden bli halvert i minus 20 grader. Med disse enkle triksene er det mulig å få god rekkevidde selv om vinteren.

GODE TIPS: – Med litt erfaring og noen enkle triks, er det ikke noe problem å få bra rekkevidde på elbilen også når vinteren setter inn, sier Ståle Frydenlund. Foto: Petter Haugneland, elbil.no
GODE TIPS: – Med litt erfaring og noen enkle triks, er det ikke noe problem å få bra rekkevidde på elbilen også når vinteren setter inn, sier Ståle Frydenlund. Foto: Petter Haugneland, elbil.no Vis mer

Mange ferske elbil-eiere får seg en overraskelse når kulda setter inn. En halvering av rekkevidden, i forhold til det du opplever på en god sommerdag, er slett ikke uvanlig når temperaturen kryper ned mot minus 20 grader.

I tillegg til lav temperatur spiller andre forhold inn: Snø og slaps øker rullemotstanden til hjulene. Dessuten har vinterdekk normalt høyere rullemotstand enn sommerdekk. Varmeapparatet og setevarme sluker også strøm ...

Vanskelig å få ut strømmen

- Mange tror at batteriet i en elbil mister energi når det blir kaldt. Slik er det ikke. Det som skjer, er at den interne motstanden i batteriet blir større, slik at det er vanskeligere å få ut den strømmen som er der. Tar du noen enkle forholdsregler, kan du få bra rekkevidde i en elbil selv om det er kaldt ute, sier Ståle Frydenlund, mangeårig elbil-entusiast og nå senior kommunikasjonsrådgiver i Norsk Elbilforening.

Han har kjørt alle de elektriske bilene som finnes i norske butikker, og har en Tesla Model S selv. Han deler gjerne noen gode tips:

FOTEN PÅ GASSEN: En slik kjørestil sluker strøm. Det aller viktigste du kan gjøre for å opprettholde rekkevidden, er å slippe litt opp på gassen og legge deg til en myk kjørestil. Foto: Rune Korsvoll
FOTEN PÅ GASSEN: En slik kjørestil sluker strøm. Det aller viktigste du kan gjøre for å opprettholde rekkevidden, er å slippe litt opp på gassen og legge deg til en myk kjørestil. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Start med varmt batteri

- Har du tilgang til en ladekontakt hjemme, er mitt beste tips å beregne tiden slik at bilen er ferdig ladet rett før du skal ut å kjøre.

Da er batteriet varmt, gir lett fra seg strøm og kupeen kan være ferdig oppvarmet og rutene isfrie. De fleste moderne elbiler har utstyr for slik forhånds-oppvarming.

En annen fordel med en slik varm start, er at batteriet umiddelbart vil ta til seg strømmen som bremsene regenererer. Det gjør ikke et kaldt batteri, sier Frydenlund, som også har erfart at riktig lufttrykk i dekkene gir seg utslag på kjørelengden.

Lad batteriet når det er varmt

- I kulde vil trykket i dekkene synke en god del. Det gir større rullemotstand og høyere strømforbruk.

Sørger du for riktig dekktrykk, vil bilen rulle lettere. Velger du i tillegg dekk med lav rullemotstand, vil det også bidra til at rekkevidden øker.

- Når jeg kjører til hytta i helgene, sørger jeg i tillegg å lade bilen rett før vi kommer fram. Da er batteriet varmt og tar til seg strømmen effektivt. Et kaldt batteri må først varmes opp før det tar lading. Det kan ta 20-30 minutter og du har svidd av 75 kroner før du i det hele tatt har fått noe strøm på batteriet, sier Frydenlund, som oppfordrer nye elbileiere til å lese bilens instruksjonsbok nøye for å se hva produsenten anbefaler.

VARM BIL: På moderne elbiler kan du stille inn avgangstiden, slik at batteriet er varmt og fulladet og bilen fri for is og snø og kupeen oppvarmet. Foto: Rune Korsvoll
VARM BIL: På moderne elbiler kan du stille inn avgangstiden, slik at batteriet er varmt og fulladet og bilen fri for is og snø og kupeen oppvarmet. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Rekkevidden halveres

Batteriet i en elbil trives best i temperaturer rundt + 25 til 30 grader. Da sier det seg selv at en kald, norsk vinter ikke er optimal for å beholde en god rekkevidde. Klarer du 300 kilometer på sommerføre, opplever du kanskje 200 kilometer når de første kuldegradene melder seg.

- Årsaken er at den innvendige motstanden i batteriet øker. Elektrolytten får høyere viskositet når den er kald, noe som fører til tregere ionetransport. Et fulladet batteri som holder 20 kuldegrader, kan ha en indre motstand som er nærmere dobbelt som høy som et batteri som holder 25 varmegrader, forklarer Magnus Skinlo Thomassen, seniorforsker ved Sintef Materialer og Kjemi.

Vi har snakket med flere erfarne elbilsjåfører og eksperter fra bilprodusentene. Her har vi samlet deres ni beste vintertips for elbil-sjåfører.