Sikreste bil så langt

Slik taklet Tesla Model 3 kollisjonstesten

Det ser dramatisk ut når Teslas nye Model 3 krasj-testes, men faktum er at den får det beste resultatet av alle biler i Euro NCAPs nye, strenge test.

IKKE DRAMATISK: Det ser dramatisk ut, men er det ikke. Tesla Model 3 er den sikreste bilen Euro NCAP har testet etter de nye, strenge test-prosedyrene. Foto: Euro NCAP
IKKE DRAMATISK: Det ser dramatisk ut, men er det ikke. Tesla Model 3 er den sikreste bilen Euro NCAP har testet etter de nye, strenge test-prosedyrene. Foto: Euro NCAPVis mer

Euro NCAP har testet seks nye biler og fire får toppkarakteren fem stjerner: Tesla Model 3, Skoda Scala, Mercedes-Benz B-klasse og Mercedes-Benz GLE. Kia Ceed og DS 3 Crossback får fire stjerner i standard-utførelse, men i Norge har begge bilene en såkalt Safety Pack som standard. Dermed kan også begge disse smykke seg med fem stjerner.

Tesla beste bil

Mest imponerende er likevel Tesla Model 3. En totalsum på 94 poeng, er den høyeste som Euro NCAP har gitt til noen bil etter at nye og strengere test-prosedyrer ble innført for en tid tilbake. Model 3 gjør det svært godt både i frontkollisjon i 64 km/t og i sidekollisjoner.

Testen av sikkerhetsutstyret, som den automatiske nødbremsen for biler fotgjengere og syklister, fil-holderen og fartsholderen som sikrer riktig avstand til bilen foran, er spesielt imponerende. Alt er godt dokumentert i videoen her:

Tesla fikk full score i Euro NCAPs kollisjonstest. Vis mer

Skoda med fem stjerner

En annen nykommer som gjør det bra er Skoda Scala. Den får fem stjerner, blant annet på grunn av svært god sikring av alle voksne passasjerer i alle de forskjellige krasj-testene. Den er blant de sikreste småbilene som Euro NCAP har testet etter de nye, strenge prosedyrene, sammen med blant andre Mazda 3 og Mercedes-Benz A-klasse.

GOD SMÅBIL: Nye Skoda Scala er en av de sikreste småbilene som er testet. Foto: Euro NCAP
GOD SMÅBIL: Nye Skoda Scala er en av de sikreste småbilene som er testet. Foto: Euro NCAP Vis mer

Når det gjelder de to Mercedes-Benz modellene i testen – B-klasse og GLE – så får begge fem stjerner. Dette er den 10. og 11. modellen fra Mercedes-Benz med topp score i Euro NCAP siden 2014 og viser at fabrikkens satsing på sikkerhet er udiskutabel.

FEM STJERNER: Mercedes-Benz B-klasse får fem stjerner, sammen med storebror GLE. Foto: Euro NCAP
FEM STJERNER: Mercedes-Benz B-klasse får fem stjerner, sammen med storebror GLE. Foto: Euro NCAP Vis mer

Må ha sikkerhetspakke

Når det gjelder nye Kia Ceed og DS 3 Crossback, så er bilene testet i to utgaver: Den første i en såkalt standard-utgave og den andre der bilene er utstyrt med en ekstra pakke med sikkerhetsutstyr. I den første testen får begge bilene fire stjerner. Sikkerheten til passasjerene er god når ulykken først er ute, men manglende utstyr som skal sørge for at du ikke kommer ut for en ulykke, trekker ned. Med en såkalt Safety Pack, som inkluderer dette utstyret, får begge bilene fem stjerner.

Bare fem stjerner i Norge

– I Norge leveres DS 3 Crossback med dette utstyret som standard. Vi tar bare fem-stjernes biler hit til Norge, sier informasjonssjef Stian Gihle i DS til Dinside.

FEM I NORGE: I Norge leveres DS 3 Crossback med alt sikkerhetsutstyr som standard og klarer dermed fem stjerner. Foto: Euro NCAP
FEM I NORGE: I Norge leveres DS 3 Crossback med alt sikkerhetsutstyr som standard og klarer dermed fem stjerner. Foto: Euro NCAP Vis mer

– Det samme gjelder for oss. Alle Kia Ceed kommer til Norge med dette sikkerhetsutstyret som standard og får derfor toppkarakteren fem stjerner, sier Mette Simonsen Sauge, som er informasjonssjef hos Kia.

Enda tøffere test neste år

– Det er fint å se at så mange biler gjør det så bra. Testene våre blir tøffere og tøffere og bilprodusentene følger opp. Det betyr at bilkjøperne får en stadig sikrere flåte av biler å velge mellom, sier Euro NCAP-sjef Michiel van Ratingen.

Han avslører at testene neste år vil bli enda strengere, med blant annet en helt ny test av frontkollisjoner og bedre tester av de nye assistanse-systemene.