PRISKRIG: Circle K vil ha slutt på den tradisjonelle prisujevnheten i løpet av uka. Her fra Circle Ks stasjon på Fornebu, i Bærum kommune. Foto: NTB Scanpix
PRISKRIG: Circle K vil ha slutt på den tradisjonelle prisujevnheten i løpet av uka. Her fra Circle Ks stasjon på Fornebu, i Bærum kommune. Foto: NTB ScanpixVis mer

Slutt på tradisjonell priskrig på drivstoff

Slik svarer konkurrentene på Circle Ks prisstunt

Servicestasjonskjeden valgte å bryte mønsteret med lavpris to dager i uka.

29. november i fjor gikk Circle K ut med melding om at de ville droppe den tradisjonelle drivstoff-priskrigen på alle sine pumper og heller forsøke å holde prisene jevnere gjennom uka.

I mange år har bensinstasjonene – eller servicestasjonene, som de egentlig heter – operert med en spesiell pristaktikk: Billigere drivstoff fram mot mandag og torsdag formiddag hver uke.

Samtidig som Circle K valgte å droppe disse ujevne prisene, skal de også ha satt ned den veiledende prisen på bensin og diesel med én krone literen.

– Ikke sluttet å senke prisene

Dette er grep kjeden gjorde etter at analyseselskapet Kantar TNS hadde gjennomført en undersøkelse på vegne av selskapet. Den viste – ikke så overraskende – at flertallet ønsket å kunne fylle drivstoff på tidspunktet de selv valgte, framfor å styre etter bestemte dager, med lav pris.

Kjeden håper dermed også at mønsteret med opphopning av biler ved stasjonene på søndag kveld, samt mandag og torsdag formiddag, opphører.

– Vi håper at mer stabile priser vil bety jevnere trafikk, mindre kø ved pumpene og en bedre kundeopplevelse på våre stasjoner, sier kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen i Circle K til Dinside.

– Tar tid å endre vaner

Han hevder imidlertid at kjeden ikke har sluttet med å senke prisene. Men kjeden har kommunisert at de med mindre prissvingninger vil oppnå mindre forskjeller mellom de som bor i områder med tøffe priskriger og de som bor i områder med mindre konkurranse – som distriktene.

– Undersøkelsen var et viktig signal for oss, fordi vi ønsker å gjøre det enklere for kundene å fylle når det passer dem best – på alle stasjoner og automater. Målet er jevnere priser gjennom uka, forklarer Hansen.

– Vi har brutt søndag/mandag og torsdag-mønsteret. Og så har vi endret når, og måten, vi setter mye veiledende priser på, utdyper Hansen.

– Hvor mye kan prisene variere i løpet av en uke nå?

– Det varierer. Men mange steder i Norge ser vi nå at prisene på våre stasjoner svinger mindre gjennom uka enn de gjorde tidligere. Flere og flere handler drivstoff på andre dager enn søndag og mandag. Men å endre kjøpsmønster tar tid.

Shell: – Sunn konkurranse

Etter et par måneder med ny prisstrategi har konkurrentene gjort seg opp en mening.

Pris- og driftssjef Erlend B. Føleide i St1 Norge, som driver de norske Shell-stasjonene, mener det allerede er tøff konkurranse i drivstoff-markedet.

Videre forklarer han at St1 bruker store ressurser på å følge med på markedet og konkurrentene via offentlig tilgjengelige kilder.

– Markedet er i stadig endring. Vårt fokus er hele tiden på å tilby konkurransedyktige priser til kundene over hele landet, sier han til Dinside.

Føleide forklarer at den enkelte Shell-stasjonen hovedsakelig styrer prisene ut ifra den lokale konkurransesituasjonen.

– Det er den viktigste årsaken til variasjon i prisene fra dag til dag, sier han.

– Hva er deres motsvar til Circle K?

– For å opprettholde nettopp konkurransen, kan vi ikke si mer om våre prisstrategier eller hvordan vi planlegger framover, sier Føleide.

– Mange kunder er opptatt av drivstoffprisene, noe vi opplever som positivt. Dette er med på å opprettholde en sunn konkurranse i markedet, og det mener vi er bra for kundene.

Uno-X: – For tidlig å si

I kjeden for selvbetjente drivstoffstasjoner, Uno-X Norge, bryr de seg tilsynelatende lite om endringene Circle K har gjort.

– I Uno-X jobber vi for å være billigst på pris lokalt der vi er. Vårt fokus ligger her uavhengig av eventuelle endringer hos våre konkurrenter, sier daglig leder Ole J. Tønnessen til Dinside.

– Hva tror du Circle Ks nye prisstrategi kan ha å si for kundene på sikt?

– Det er for tidlig å si. Mitt tips er nok at et sterkt lavprismerke som Uno-X vil komme styrket ut av økt fokus på pris.

Exxon Mobil (Esso), YX og Best har ikke svart på Dinsides henvendelser.