<strong>PRISKRIG:</strong> Circle K vil ha slutt på den tradisjonelle prisujevnheten i løpet av uka. Her fra Circle Ks stasjon på Fornebu, i Bærum kommune. Foto: NTB Scanpix
PRISKRIG: Circle K vil ha slutt på den tradisjonelle prisujevnheten i løpet av uka. Her fra Circle Ks stasjon på Fornebu, i Bærum kommune. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Slutt på tradisjonell priskrig på drivstoff

Slik svarer konkurrentene på Circle Ks prisstunt

Servicestasjonskjeden valgte å bryte mønsteret med lavpris to dager i uka.

Publisert
Sist oppdatert

29. november i fjor gikk Circle K ut med melding om at de ville droppe den tradisjonelle drivstoff-priskrigen på alle sine pumper og heller forsøke å holde prisene jevnere gjennom uka.

I mange år har bensinstasjonene – eller servicestasjonene, som de egentlig heter – operert med en spesiell pristaktikk: Billigere drivstoff fram mot mandag og torsdag formiddag hver uke.

Samtidig som Circle K valgte å droppe disse ujevne prisene, skal de også ha satt ned den veiledende prisen på bensin og diesel med én krone literen.

– Ikke sluttet å senke prisene

Dette er grep kjeden gjorde etter at analyseselskapet Kantar TNS hadde gjennomført en undersøkelse på vegne av selskapet. Den viste – ikke så overraskende – at flertallet ønsket å kunne fylle drivstoff på tidspunktet de selv valgte, framfor å styre etter bestemte dager, med lav pris.

Kjeden håper dermed også at mønsteret med opphopning av biler ved stasjonene på søndag kveld, samt mandag og torsdag formiddag, opphører.

– Vi håper at mer stabile priser vil bety jevnere trafikk, mindre kø ved pumpene og en bedre kundeopplevelse på våre stasjoner, sier kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen i Circle K til Dinside.

– Tar tid å endre vaner

Han hevder imidlertid at kjeden ikke har sluttet med å senke prisene. Men kjeden har kommunisert at de med mindre prissvingninger vil oppnå mindre forskjeller mellom de som bor i områder med tøffe priskriger og de som bor i områder med mindre konkurranse – som distriktene.

– Undersøkelsen var et viktig signal for oss, fordi vi ønsker å gjøre det enklere for kundene å fylle når det passer dem best – på alle stasjoner og automater. Målet er jevnere priser gjennom uka, forklarer Hansen.

– Vi har brutt søndag/mandag og torsdag-mønsteret. Og så har vi endret når, og måten, vi setter mye veiledende priser på, utdyper Hansen.

– Hvor mye kan prisene variere i løpet av en uke nå?

– Det varierer. Men mange steder i Norge ser vi nå at prisene på våre stasjoner svinger mindre gjennom uka enn de gjorde tidligere. Flere og flere handler drivstoff på andre dager enn søndag og mandag. Men å endre kjøpsmønster tar tid.

Shell: – Sunn konkurranse

Etter et par måneder med ny prisstrategi har konkurrentene gjort seg opp en mening.

Pris- og driftssjef Erlend B. Føleide i St1 Norge, som driver de norske Shell-stasjonene, mener det allerede er tøff konkurranse i drivstoff-markedet.

Videre forklarer han at St1 bruker store ressurser på å følge med på markedet og konkurrentene via offentlig tilgjengelige kilder.

– Markedet er i stadig endring. Vårt fokus er hele tiden på å tilby konkurransedyktige priser til kundene over hele landet, sier han til Dinside.

Føleide forklarer at den enkelte Shell-stasjonen hovedsakelig styrer prisene ut ifra den lokale konkurransesituasjonen.

– Det er den viktigste årsaken til variasjon i prisene fra dag til dag, sier han.

– Hva er deres motsvar til Circle K?

– For å opprettholde nettopp konkurransen, kan vi ikke si mer om våre prisstrategier eller hvordan vi planlegger framover, sier Føleide.

– Mange kunder er opptatt av drivstoffprisene, noe vi opplever som positivt. Dette er med på å opprettholde en sunn konkurranse i markedet, og det mener vi er bra for kundene.

Uno-X: – For tidlig å si

I kjeden for selvbetjente drivstoffstasjoner, Uno-X Norge, bryr de seg tilsynelatende lite om endringene Circle K har gjort.

– I Uno-X jobber vi for å være billigst på pris lokalt der vi er. Vårt fokus ligger her uavhengig av eventuelle endringer hos våre konkurrenter, sier daglig leder Ole J. Tønnessen til Dinside.

– Hva tror du Circle Ks nye prisstrategi kan ha å si for kundene på sikt?

– Det er for tidlig å si. Mitt tips er nok at et sterkt lavprismerke som Uno-X vil komme styrket ut av økt fokus på pris.

Exxon Mobil (Esso), YX og Best har ikke svart på Dinsides henvendelser.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer