Slik skifter du bremser på bilen din

Enklere enn du tror, og du trenger nesten ikke verktøy

BYTTE BREMSER: Slik sparer du penger ved å bytte bremsene selv. Vi viser deg hvordan på en Kia Rio 2012-modell, men denne metoden funker på de fleste biler. Video: Rune Nesheim / Dinside Vis mer

Det kan være dyrt å bytte bremser. Særlig når du må bytte både bremseskiver og bremseklosser

Du kan fort spare halvparten av summen på å gjøre det selv, og det tar ikke lang tid. Et par timer for den drevne – dobbelt så lang tid hvis du ikke har gjort det før.

Vi skiftet bremser på en Kia Rio 2012-modell. Vi betalte 6.106 kroner for fire bremseskiver, fire sett med bremseklosser samt monteringssett.

Til sammenlikning tar Kia på Ensjø 6.676 kroner for skifte av bremseskiver og klosser. Bak koster det 5.558 kroner. Til sammen 12.234 kroner. Prisen er inkludert arbeid.

I videoen over kan du se hvordan du skifter bremsene selv – eller les videre for en steg-for-steg-guide.

NB. Bytte av bremser gjøres på eget ansvar. Hvis du ikke er trygg på å gjøre det selv, anbefaler vi at du overlater jobben til et bilverksted.

Del 1 – demontering

Slik gjør du det:

  • Løsne hjulmutterne
  • Jekk opp bilen

PS. Sett bilen i gir. Ikke ha på håndbrekk dersom du skal skifte bremser bak, ellers får du ikke av bremsecaliperen. Husk å legge noe foran og bak hjulene på motsatt side.

  • Bruk støttebukk
  • Bruk rustløser på alle skruer som skal skrus opp. Det er gjerne to på caliperen, to på bremseklavene og en eller to på bremseskivene.
  • Slå hardt med hammer på alle skruene som skal skrus opp. Sjokket kan være nok til å å få rustne skruer til å løsne.

VIKTIG: Gjør rent bolter og skruer skikkelig før du begynner å skru. Vær sikker på at du bruker riktig dimensjon på verktøyet. Resultatet om du bruker feil dimensjon, kan bli runde skruer som blir veldig mye vanskeligere å få opp.

UTSLITT: Det er lettere enn du tror å skifte bremsene selv på bilen din. Foto: Rune M. Nesheim
UTSLITT: Det er lettere enn du tror å skifte bremsene selv på bilen din. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

TIPS: Bruk gjerne en rørstubb eller lignende som momentstang fremfor å slå på fastnøklene du bruker.

  • Press bremsesylinderet maksimalt tilbake.

PS: Pass på at du ikke ødelegger gummipakningen.

  • På bakbremsene må sylinderen skrus tilbake på grunn av håndbrekket. Da trengs det spesialverktøy. Du får kjøpt et universelt bremsestempelverktøy på flere bilvarehus.

VIKTIG: På enkelte biler må denne jobben gjøres på verksted og systemet nullstilles.

  • Skru ut skruen(e) som holder bremseskiven på plass.
  • Slå hardt på den gamle bremseskiven, gjerne med en stor hammer, for å få den til å løsne.

Del 2 – Montering

Slik gjør du det:

  • Monter ny bremseskive. Fest med to nye medfølgende skruer.
  • Sammenligne de gamle bremseklossene med de nye før du tar de gamle av bremseklaven.
  • Slå de gamle bremseklossene av klaven.
  • Gjør rent glideflatene for de nye klossene. Ikke smør, det tiltrekker seg skitt.
  • Monter de nye klossene slik de gamle sto.
  • Skru fast klaven.
  • Trykk klossene inntil skivene.
  • Trykk på plass bremsecaliperen og skru den fast.
FERDIG: Her ser man nye skiver og klosser montert foran. Foto:Rune M. Nesheim
FERDIG: Her ser man nye skiver og klosser montert foran. Foto:Rune M. Nesheim Vis mer
  • Skru på hjulene.
  • Jekk opp og ta vekk støttebukker.
  • Jekk ned bilen og fjern stoppere foran og bak hjulene.
  • Start bilen og pump én eller to ganger på bremsene før du kjører en testtur. Det kan hende du må trekke i håndbrekket noen ganger før det har justert seg tilbake.

God tur!