IKKE PHOTOSHOP: Ser du nøye, så kjører sykkelen av seg selv. Det er kun dekkene som har kontakt med bakken. Foto: Jamieson Pothecary
IKKE PHOTOSHOP: Ser du nøye, så kjører sykkelen av seg selv. Det er kun dekkene som har kontakt med bakken. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

CES 2019: BMW R1200 GS selvkjørende motorsykkel

Slik skal BMW gjøre motorsykkelen tryggere

Autonome biler er nesten blitt dagligdags, men selvkjørende motorsykler? Det høres ut som galskap ...

0BMW synes tydeligvis ikke det. På elektronikkmessa CES i Las Vegas viste de Dinside sitt selvkjørende motorsykkel-konsept.

Mellom en labyrint av autonome konseptbiler på messa valgte BMW Motorrad å gå delvis mot strømmen. Det gjorde de med et selvkjørende konsept, som ikke bare var en motorsykkel istedenfor en bil, men som faktisk fungerte og ikke bare sto statisk på messa som en framtids-drøm.

Slik så det ut

Det var mildt sagt surrealistisk å se på. En BMW R1200 GS-motorsykkel, som først ble kjørt på vanlig måte av en føre, før han hoppet av, mens sykkelen fortsatte av seg selv.

For MC-en kan ikke bare kjøres uten fører, den kan også starte og stoppe helt uten assistanse. Hele seansen ble demonstrert uten dramatikk eller antydning til ustabilitet - spesielt imponerende med tanke på at alt styres uten hjelp av gyroskop og at balansen oppnås kun via styring av gass, brems og sving.

KREVER INNPUTT: Motorsykkelen fikk ikke helt frie tøyler. Retningen og start / stopp punkt ble styrt av føreren. Foto: Jamieson Pothecary.
KREVER INNPUTT: Motorsykkelen fikk ikke helt frie tøyler. Retningen og start / stopp punkt ble styrt av føreren. Foto: Jamieson Pothecary. Vis mer
PRESIDENTEN BMW MOTORAD: Mike Peyton foklarer at målet er å gjør motorsykkelkjøring tryggere, ikke kjedeligere. FOTO: Jon Beck
PRESIDENTEN BMW MOTORAD: Mike Peyton foklarer at målet er å gjør motorsykkelkjøring tryggere, ikke kjedeligere. FOTO: Jon Beck Vis mer

Balanse uten gyro!

Før fastfood-kjedene kan begynne å si opp sjåførene sine, tok vi en prat med BMW Motorad-president Mike Peyton, for å høre mer om hva BMW har tenkt å bruke slike sykler til.

- Hvorfor i all verden har dere laget en selvkjørende motorsykkel? Det høres ut som en selvmordsmaskin ...

- Ja, mange har spurt om det. Først og fremst er den ikke laget for å kunne levere pizza autonomt. Med all snakk om autonome biler hadde vi imidlertid lyst til å se hvordan man kan implementere den samme teknologien på en motorsykkel, forklarer Peyton.

- Så hvordan fungerer den? Den bruker ikke gyroskop for å balansere?

- Selve motorsykkelen er helt standard, og opereres med helt vanlig inputt, gass, brems, sving også videre - altså ingen gyro. Vårt tidligere konsept, «Vision», hadde det, men denne er altså helt uten.

- Så den er ikke 100 prosent autonom?

- Vil ville se hvordan en motorsykkel kan opereres i en autonom verden. Så mens BMW R1200 GS ikke er en 100 prosent autonom motorsykkel, er den førerløs og krever noe input. Det tar den fra en fjernstyring, men ikke på vanlig måte. Vi sier at sykkelen for eksempel skal svinge til høyre, mens den selv bestemmer hvordan den utfører manøveren på en forsvarlig måte, forklarer BMW-presidenten.

Flere bilder fra oppvisningen

MED FØRER: Først ble motorsykkelen kjørt på helt vanlig vis ... Foto: Jamieson Pothecary

Vil gjøre motorsykkelkjøring tryggere for alle

Videre forteller Mike Peyton at ved å lage en slik sykkel, lærer de mye om hvordan man kan gjør motorsykkelkjøring tryggere.

- Ved å implementere autonome funksjoner, kan sykkelen være en hjelpemiddel for føreren. Ved for eksempel å varsle hvis du kjører inn i en sving for fort, eller å øke bremsekraften ved nødbremsing. Da lærer sykkelen føreren hvordan han kan bli en tryggere sjåfør, uten å ta vekk frihetsfølelsen eller gleden av å kjøre selv, forklarer han.

Les testen av helt ny BMW 3-serie: Fortsatt en fantastisk kjøremaskin!

Peyton mener at unge motorsyklister i framtiden kan velge å øke graden av autonom input, for å gjøre opplæringsfasen tryggere.

Visjon for fremtiden

Neste steg i prosjektet er å innføre kommunikasjon mellom andre kjøretøy og motorsykkelen. Dette vil kunne forutse en potensiell situasjon som kan sette føreren i fare, og da kunne varsle og sette i gang tiltak for å unngå en eventuell ulykke.

- Ett av de vanligste ulykkes-scenarioene for motorsykler er biler som svinger ut foran sykkelen, ved for eksempel et veikryss. En motorsykkel er så liten, og samtidig vanskelig å beregne farta på. Vi ser for oss en fremtid der motorsykkelen kan sende informasjon til bilen, avstand og hastighet, for å varsle og sette i gang tiltak for å unngå ulykken, avslutter BMW Motorad-presidenten.

BMW planlegger å innføre autonome funksjoner i motorsykler, med de samme prinsippene som på biler. Og det skal altså være et hjelpemiddel for å gjøre kjøring tryggere, uten å ta kjøregleden vekk fra føreren. Det er nok en gledelig nyhet for norske motorsyklister ...