STRYKKARAKTER: Nissan NP300 Hardbody får null stjerner i GLobal NCAPs kollisjonstest. Video: Global NCAP Vis mer

«Nissan Navara» med null stjerner i NCAP

Slik ser null stjerner ut i kollisjonstest

Søstermodellen til «norske» Nissan Navara fikk stryk i Global NCAPs krasjtest.

Ironisk nok kalles bilen for Nissan NP300 Hardbody. Det ser imidlertid ikke ut som at Nissan Navaras sørafrikanske søstermodell er bygget opp av noen robust kropp.

Pickupen får nemlig gjennomgå skikkelig når Global NCAP tester hvor godt bilen tåler kollisjoner. NP300 Hardbody får null stjerner for sikkerheten til voksne, og bare to stjerner for sikkerheten til barn. Det er ekstremt sjelden kost.

Global NCAP uttaler at bilens chassis er ustabilt, og at bilen gir dårlig beskyttelse for førerens hode, bryst og knær. Det ser ikke ut som noen overdrivelse, i NCAPs egen video.

I videoen øverst i artikkelen kan du se hvordan det går med både fører, passasjerer og barn i barnesete når Nissan NP300 Hardbody krasjer.

Livsfarlig i fattige land?

I Europa er det i dag nærmest bransjestandard at nye biler får full score (5), eller kanskje fire stjerner. En treer er langt ifra bra nok.

Dermed er det bekymringsverdig at biler som selges på andre markeder ikke er like sikre. Mange har spurt seg hvordan velrenommerte bil-produsenter kan leve med å selge et livsfarlig produkt i et marked som for eksempel Sør-Afrika, under påskudd av at bilen er laget for at folk i land med lavere levestandard skal ha råd til å kjøpe den?

Som vi har satt det på spissen tidligere: Har du dårlig råd, kan du altså bare ha det så godt og dø hvis ulykken skulle være ute (noe den ofte er i disse landene)?

Motargumentet fra dem som forsvarer bilprodusentene som selger null-stjerne-biler i land som India og Sør-Afrika er at alternativet er verre: Enhver som ferdes i India vil for eksempel legge merke til at scootere og mopeder ofte brukes som transportmiddel for hele familier av gangen, og det sier seg selv at beskyttelsen i en slik situasjon er fraværende.

Nasjonal krise

Mer enn 134.000 mennesker har omkommet i trafikken i Sør-Afrika i løpet av det siste tiåret. I 2017 var tallet 14.050, marginalt lavere enn de 14.071 som omkom i 2016. Tallet er i alle fall ikke på vei ned.

- Når vi ser på alle dødsulykkene de siste ti årene, beviser tallene at trafikksikkerhets-initiativene i landet ikke fungerer, uttalte den sørafrikanske bilorganisasjonen (AA) tidligere i år.

AA mener at et stabilt tall over 14.000 omkomne i året er uakseptabelt og at det bør sees på som en nasjonal krise.

- Tallet er sjokkerende. Uten innblanding og engasjement fra alle parter, samt fullstendig holdningsendring til alle trafikanter, vil ikke talle synke betydelig, fortsetter organisasjonen.

Tilsvarende 1.500 i Norge

I Norge var det til sammenligning rekordlave 107 personer som omkom i trafikken i fjor. Basert på antall innbyggere i landene ville tilsvarende tall i Norge (5,2 mill. innb.) vært om lag 1.500, med Sør-Afrikas (49,3 mill. innb.) andel omkomne i trafikken.

Det er imidlertid viktig å presisere at det er mange flere parametere som må tas med i et slikt regnestykke, som blant annet antall biler i befolkningen, kjørelengde, trafikkregler og mye mer.