Hvordan pakke bilen trygt

Slik pakker du bagasjen forsvarlig i bilen

Følger du disse rådene, unngår du at bagasjen utgjør en potensiell dødsfelle.

PAKK BILEN FORSVARLIG: Det er mange ting som skal med når en familie drar på ferie, men bruk tid på å sikre at bilen er pakket trygt og forsvarlig. Mange ulykker får langt mer alvorlige konsekvenser enn de ellers ville ha fått, på grunn av løse gjenstander inne i bilen. Foto: NTB Scanpix
PAKK BILEN FORSVARLIG: Det er mange ting som skal med når en familie drar på ferie, men bruk tid på å sikre at bilen er pakket trygt og forsvarlig. Mange ulykker får langt mer alvorlige konsekvenser enn de ellers ville ha fått, på grunn av løse gjenstander inne i bilen. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Skistøvler, nettbrett og andre løse gjenstander kan bli til dødelige prosjektiler ved en bråstopp. Ta deg tid til å sørge for at all bagasje og medbragte gjenstander er forsvarlig sikret før du drar på vinterferie med bilen.

Statens vegvesen, bilistorganisasjoner, bilbergingsselskaper, nødetater, Trygg Trafikk og diverse forsikringsselskaper går ut i samlet flokk og advarer stadig mot uforsvarlig sikring av bagasje i bilen, i forkant av feriene.

Det viser seg nemlig gang på gang, og særlig i forbindelse med ferieavvikling, at usikret bagasje utgjør en vesentlig faktor i forbindelse med dødsfall og skader når det skjer ulykker i trafikken.

Slik pakker du riktig

  • Store gjenstander skal plasseres i bagasjerommet. Bør sikres med stropper eller bagasjenett. Oppbevar små gjenstander i hanskerommet eller under setet.
  • Tunge ting skal så lavt som mulig i bilen.
  • Legg de letteste gjenstandene øverst, men bare opp til nakkestøttene på baksetet.
  • Ikke oppbevar gjenstander på hattehyllen.
  • Pass på at du ikke stabler bagasjen slik at sikten hindres.
  • Fordel lasten fra side til side så godt det lar seg gjøre, og legg de tyngste gjenstandene nederst, i midten og så langt foran som mulig.
  • Bruk innebygde kroker der det finnes for å hindre at tung last sklir.
  • Skiboks gir ekstra plass, men egner seg best til lette gjenstander. En tung skiboks på taket endrer bilens kjøre egenskaper, spesielt i svinger. Følg instruksjonsheftets anvisninger om maksimal last (vanligvis 40–90 kg).
SMART PAKKING: En løs eller usikret gjenstand i bil kan ved bråbremsing ha dødelig effekt. Den kan forstyrre bilføreren og forårsake kollisjon eller utforkjøring. I snitt har påsketrafikken de siste årene ført til syv tapte liv og over 260 personskader. Foto: Per Ervland
SMART PAKKING: En løs eller usikret gjenstand i bil kan ved bråbremsing ha dødelig effekt. Den kan forstyrre bilføreren og forårsake kollisjon eller utforkjøring. I snitt har påsketrafikken de siste årene ført til syv tapte liv og over 260 personskader. Foto: Per Ervland Vis mer
SIKRE LASTEN: Her er et annet eksempel på hvordan sikre løse gjenstander i bilen. Foto: Per Ervland
SIKRE LASTEN: Her er et annet eksempel på hvordan sikre løse gjenstander i bilen. Foto: Per Ervland Vis mer

Dyster statistikk

Tall fra DNB Forsikring viser at mer enn ni av ti barn som blir alvorlig skadd eller dør i bilulykker er feilsikret eller får skader, som følge av løse gjenstander i bilen.

Heldigvis omkommer stadig færre i trafikkulykker. De siste årene har kurven over trafikkdrepte stort sett pekt nedover – og det er mange ganger sikrere å være bilist i 2019 enn det var på 80-tallet, for ikke å snakke om 60-tallet.

Likevel må målet være å redusere tallene ytterligere, og enkelte grep man kan ta for å hindre at liv går tapt er så enkle at det ville være veldig dumt å droppe det av latskap eller uvitenhet. Dette gjelder spesielt sikring av bagasje og løse gjenstander i bilen.

STAPPFULLT: Påskeferie i bil betyr mye bagasje og mange diverse gjenstander. Alt som ikke er forsvarlig sikret kan potensielt utgjøre et dødelig prosjektil i tilfelle bråstopp. Foto: Heiko Junge / NTB Scanpix
STAPPFULLT: Påskeferie i bil betyr mye bagasje og mange diverse gjenstander. Alt som ikke er forsvarlig sikret kan potensielt utgjøre et dødelig prosjektil i tilfelle bråstopp. Foto: Heiko Junge / NTB Scanpix Vis mer

Bagasje tar liv

Vegvesenet kjenner til ulykker hvor personer har overlevd den første kollisjonen, men har omkommet etter å ha blitt truffet av usikret last inne i bilen.

Og NAF, som har gjennomført mange tester på dette feltet, understreker også at usikret last i bilen er livsfarlig. Ved en kollisjon i 50 km/t får en gjenstand på tre kilo en vekt på hele 90 kilo.

Dessverre er vinterferien en belastet periode. Det er mye trafikk over flere dager og svært mange biler er fullastede.

Ekstreme krefter

Dessuten kjører folk under forhold som er annerledes enn i det daglige – bagasje, skiutstyr og alle slags løse gjenstander som mobiltelefoner, nettbrett, fotoapparater og drikkeflasker er med i bilen. Alle disse kan forvandles til dødelige prosjektiler hvis uhellet er ute, noe vegdirektør Terje Moe Gustavsen minner om i forkant av utfarten:

FORMANER: – All last må sikres forsvarlig før du starter kjøringen. Vi vil ha alle trygt fram og tilbake i påska, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen. Foto: Tore Meek / NTB scanpix
FORMANER: – All last må sikres forsvarlig før du starter kjøringen. Vi vil ha alle trygt fram og tilbake i påska, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen. Foto: Tore Meek / NTB scanpix Vis mer

- Ved en ulykke eller bråbrems vil usikrede gjenstander bak slynges fremover. Dette utgjør en stor fare for fører og passasjerene. Mangelfull og dårlig sikring av last i bil fører til at skadeomfanget blir større i mange ulykker, sier vegdirektøren til Dinside.

Statens vegvesen minner om at selv noe så dagligdags som et løst nettbrett i baksetet, som ungene spiller eller ser film på, kan ta liv. Det er store krefter som arbeider i en kollisjon.

- Bruk hodet, ikke mist det! Et nettbrett kan bli et «hammerslag» i seteryggen eller i bakhodet på føreren. Et brett veier under én kilo. Usikret i baksetet vil dette treffe seteryggen foran med en kraft med 24 kilo ved en bråstopp i 50 kilometer i timen. Økes farten til 70 vil kraften bli 36 kilo og hele 96 kilo i 100 km/t, understreker vegdirektør Moe Gustavsen.

Skumle kjøreegenskaper

Det er ikke bare inne i bilen farene lurer. For tungt lastet, og feillastet bil kan forringe bilens kjøreegenskaper dramatisk og utgjøre forskjellen mellom liv og død i en kritisk situasjon, noe senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF vet en del om:

- Det er ikke uten grunn at både møteulykker og utforkjøringer øker sterkt i ferien, advarer han.

FORMANER: Bilens kjøreegenskaper endrer seg når den blir tungt lastet. Og en feillastet bil kan forringe bilens kjøreegenskaper dramatisk og utgjøre forskjellen mellom liv og død i en kritisk situasjon, advarer senior kommunikasjons-rådgiver Nis Sødal i NAF.
FORMANER: Bilens kjøreegenskaper endrer seg når den blir tungt lastet. Og en feillastet bil kan forringe bilens kjøreegenskaper dramatisk og utgjøre forskjellen mellom liv og død i en kritisk situasjon, advarer senior kommunikasjons-rådgiver Nis Sødal i NAF. Vis mer

- En fullastet bil er helt annerledes å kjøre, når tyngdekraften trer inn, presiserer Sødal.

NAF laget i fjor en kort video som illustrerer forverringen i kjøreegenskaper i sving til en familie-SUV med og uten oppakning, i 80 kilometer i timen. Den kan du se her.

Også Sødal advarer mot usikrede gjenstander. For eksempel vil en 1,5 kilos termos ha en kraft tilsvarende 45 kilo, i en bil som bråstopper i bare 50 km/t.

- Det er ikke noe særlig å få den i hodet. Dessuten kan en skiboks bli til en «torpedo» i frontruta på møtende bil, om den ikke sikres ordentlig. Det hjelper ikke om boksen tåler 90 kilo, om ikke takstativet tåler mer enn 45 kilo, advarer Sødal.