<B>SPAR TUSENER:</B> Henter du en 1984 Chevrolet Corvette C4 fra Sverige, kan du spare 34 000 kroner.   Foto: CHEVROLET
SPAR TUSENER: Henter du en 1984 Chevrolet Corvette C4 fra Sverige, kan du spare 34 000 kroner. Foto: CHEVROLETVis mer

Slik oppfyller du veteranbil-drømmen

Leter du utenfor grensene, kan du virkelig gjøre et kupp på drømmebilen fra barndommen. Her får du en trinn-for-trinn-guide for import av veteranbil.

6037 kroner: Det er tallet du må huske når du skal importere en veteranbil på egen hånd. Det er den faste avgiften staten skal ha ved registrering. Ved siden av merverdiavgiften er dette de eneste kostnadene du trenger å bekymre deg for hvis du er fristet til å hente en gammel flamme fra utlandet.

LES OGSÅ:

Grunnen til denne lave satsen, er et avgiftsfritak ved biler klassifisert som veteran, altså de som er over 30 år gamle. Det betyr at den beryktede norske engangsavgiften som tar utgangspunkt i både effekt, utslipp og vekt, utgår fullstendig.

For godt til å være sant?

For bilfrelste nordmenn er dette nesten for godt til å være sant. Det betyr at det ikke blir gjort forskjell på motorvolum og effekt ved import: En diger amerikaner med 7-liters motor og hundrevis av hestekrefter koster nøyaktig det samme å importere som en knøttliten Fiat 500 med tosylindret symaskin i hekken.

Bård oppfylte veteranbildrømmen

Derfor har det aldri vært et bedre tidspunkt for å ta steget helt ut og bli medlem i den spennende klubben som veteranbileiere utgjør. Men før du kan vri om nøkkelen i din egen klassiske bil, må du gjennom en spennende - og til tider krevende - prosess.

Å finne rett bil til rett pris

Dette er åpenbart det viktigste punktet. Sett et budsjett, gjør research på bilmodellene som er aktuelle, sett deg inn i typiske feil og mangler, og begynn letingen på nettets utallige annonser.

Takket være EU-samarbeidet er det i prinsippet ingen europeiske land du ikke kan importere bil fra. Så lenge bilen er i forskriftsmessig stand, har alle originale registreringsdokumenter og er EU-godkjent, er det fritt fram. Likevel er det viktig å understreke at det er ditt ansvar som kjøper å påse at alle de riktige dokumentene faktisk følger med bilen.

Disse bilene koster deg under 1000 i året

Hvis du skriver kjøpskontrakt på en bil for så å finne ut i etterkant at noe mangler, er det juridisk sett ditt problem. Sjekk derfor hvilke dokumenter som påkreves i de respektive landene hvor bilene selges.

Importere selv

TOLL-STOPP: Hvis du importerer bilen selv, er du lovpålagt å stoppe ved tollkontoret og fortolle bilen. Merverdiavgiften blir også betalt her. Foto: STEIN INGE STØLEN / AUTOFIL
TOLL-STOPP: Hvis du importerer bilen selv, er du lovpålagt å stoppe ved tollkontoret og fortolle bilen. Merverdiavgiften blir også betalt her. Foto: STEIN INGE STØLEN / AUTOFIL Vis mer

Etter å ha funnet drømmebilen i utlandet er det viktig å tegne forsikring som er gyldig under frakt til Norge. Dette kan enten gjøres i opphavslandet eller hos norske selskaper (gitt at en har chassisnummer tilgjengelig).

Frakt til Norge kan ordnes gjennom biltransportselskaper, eller ved å kjøre den hjem på egenhånd. Sistnevnte er ikke bare mye morsommere, det gir også anledning til å bli kjent med bilen og eventuelt utbedre feil før innførsel (reparasjoner er generelt billigere i utlandet).

Lada 111 er drømmebilen

Når du kommer til grensen, er du lovpålagt å stoppe ved tollkontoret og fortolle bilen. Merverdiavgiften blir også betalt her. Ved bruk av fraktfirma, ordnes fortolling gjennom agenten.

I dag er det tillatt å kjøre inn i landet på utenlandske skilter og bruke bilen på disse i inntil 30 dager etter fortolling. Dette gir tid til å bestille visningstime hos Biltilsynet og utbedre eventuelle mangler som påkreves før godkjenning.

Registrering og godkjenning

BAYERSK BLOMST: En nydelig 1982 BMW 635 CSI fra Tyskland, kan hentes hjem og bli din for under 85 000 kroner. Foto: AUTOFIL
BAYERSK BLOMST: En nydelig 1982 BMW 635 CSI fra Tyskland, kan hentes hjem og bli din for under 85 000 kroner. Foto: AUTOFIL Vis mer

Når bilen endelig er på plass, må den vises hos Biltilsynet. Det er ikke mulig å godkjenne importerte veteranbiler på såkalt drop-in, en må få tildelt time på avtalt tidspunkt.

Sjekk dette levende bilmuseumet

Ved selve godkjenningen blir bilen gått over av tekniske eksperter. Lys, bremser og understell blir undersøkt for å bekrefte at bilen er i forskriftsmessig stand. I tillegg blir bilens dokumenter sjekket grundig. Her er det viktig at alle endringer som eventuelt er gjort på bilen utover fabrikkstandard, er godkjent av et EU-sertifisert organ.

Er bilen i original stand, skal det i utgangspunktet ikke være noe problem. Men også her finnes det unntak. Hvis du har kjøpt noe sært og spesielt som ikke har rullet på norske veier før, må bilen enkeltgodkjennes. Dette krever en grundigere gjennomgang av bilen og langt høyere grad av dokumentasjon.

De aller fleste veteranbilene som importeres til Norge, er riktignok av merker og modeller som tidligere har vært registrert i landet, og derfor allerede typegodkjente.

En motorentusiasts drømmehotell

Hvis alt går som det skal, vil du få et godkjenningsstempel i innførselsdokumentene og kan betale engangsavgiften på 6037 kroner ved nærmeste tollkontor. Etter dette er det bare å registrere bilen.

Forsikring tegnes på chassisnummeret og kvittering på betalt engangsavgift må framlegges til Biltilsynet ved registrering. Skiltnummer vil så bli tildelt og skilter utlevert.

Gratulerer — du har nå importert din egen veteranbil!