REKLAMASJON BRUKTBIL: Mange kjenner ikke til reklamasjonsretten ved bruktbilkjøp. Nå har Finn.no tatt grep. Foto: Magne Johansen
REKLAMASJON BRUKTBIL: Mange kjenner ikke til reklamasjonsretten ved bruktbilkjøp. Nå har Finn.no tatt grep. Foto: Magne JohansenVis mer

Reklamasjon bruktbil

Slik har Finn.no tatt grep mot klager på bilkjøp

Bruktbil er på klagetoppen hos Forbrukerrådet. Slik har Finn.no tenkt å gjøre noe med det.

- Internt kaller vi dette trygghetselementer. De sier noe om hva du får med, utover den fysiske bilen du kjøper, forteller produktdirektør for motor i Finn.no, Eirik Håstein, til Dinside.

Forrige uke begynte nemlig flere og flere å legge merke til forandringer på bilmarkedsplassen. For midt i fleisen får man nå opp en boks i toppen av bilannonsene, der informasjon om blant annet reklamasjon er innfelt.

- Ønsker fra forbrukerne

Årsaken er ifølge produktdirektøren manglende kunnskap om reklamasjonsretten og tilbakemeldinger fra brukerne.

- Bakgrunn for hele greia er at det er mye konflikter ved kjøp og salg av bil, både fra forhandler og privat. Så har vi gjort undersøkelser for å finne hvilke elementer brukerne vil at vi skal løfte fram, forklarer Håstein.

- Så ønsker vi at forbrukerne skal være trygge når de bruker markedsplassen hos oss, og at de forstår hva de kjøper og hvilket ansvar og rettigheter som kjøper og selger har.

I tillegg til reklamasjonsrett, kan andre elementer som for eksempel garanti, tilstandrapport, service og bytterett være faner man kan trykke på i rubrikken.

PRIVATSALG: Slik ser elementet ut i finn.nos bilannonser fra privat eier. Skjermdump: Finn.no Vis mer

Vanskeligere å underslå informasjon

Hos Forbrukerrådet er de meget godt fornøyde med Finn.nos siste tilskudd.

- Vi er veldig for korrekt informasjon og rettighetsinformasjon tidlig i kjøpsprosessen, slik at kjøper får et godt beslutningsgrunnlag. Derfor synes vi det Finn.no gjør nå er veldig bra, sier juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Thomas Iversen, til Dinside.

I 2016 mottok Forbrukerrådet totalt 10.000 klagesaker fra norske forbrukere. Én av fire saker handlet om kjøp og salg av bil, i tillegg til at de mottok 8.000 telefoner med spørsmål omkring bil.

- Det er med andre ord et stort potensiale for å få ned klagevolumet. God og korrekt informasjon er en av måtene å få det ned på, sier den juridiske rådgiveren.

- Tror du det blir vanskeligere for en selger å unnlate å nevne feil på bilen, når reklamasjonsretten blir så fremhevet?

- Det ser jeg for meg. Det framstår nå mer risikabelt å underslå informasjon, når man markedsfører reklamasjonsretten på denne måten, sier Iversen.

FORHANDLERSALG: Slik kan det nye elementet se ut i annonser lagt ut av en bilforhandler på Finn.no. Skjermdump: Finn.no Vis mer

Reklamasjonsretten er den samme

Håstein understreker at det ikke er noe nytt med reklamasjonsretten, foruten at Finn.no har valgt å løfte den fram på sine motorsider.

Reklamasjonsretten er fortsatt fem år fra forhandler (forbruker-kjøpsloven) og to år mellom privatpersoner (kjøpsloven).

Poenget med denne reklamasjons-retten er at selger skal opplyse om alle feil ved produktet som selges.

- Om bilen har blitt kjørt oljetom én gang og man bare har fylt på uten å informere om det, så ligger man nok tynt an.

- Men slitedeler som for eksempel bremser er typiske feil som kan dukke opp på bilen, og som vanligvis ikke dekkes av reklamasjonsrett, forklarer Eirik Håstein.

- Du tror ikke at elementet med reklamasjonsrett kan skremme bort selgere?

- Nei, heller tvert imot. Her får vi bevisstgjort både kjøper og selger. Vi ønsker å få så mange som mulig til å skrive kontrakt ved salg og kjøp. Det er en fordel forbrukeren og være hjelpe i en eventuell tvist.