UVANLIG SAMARBEID: Er ikke det en Toyota IQ? Nei vent ... en Aston Martin!?!? Ja takk, begge deler. Aston Martin Cygnet er en ombygd Toyota IQ. Foto: Press
UVANLIG SAMARBEID: Er ikke det en Toyota IQ? Nei vent ... en Aston Martin!?!? Ja takk, begge deler. Aston Martin Cygnet er en ombygd Toyota IQ. Foto: PressVis mer

Pussige partnere i bilverdene del II

Slik gikk det da Toyota skulle lage bil til James Bond ...

Man skal vokte seg vel når man velger partner i livet ...

Det gjelder definitivt også for verdens bilprodusenter. Vi har sett nærmere på de merkeligste samarbeidene mellom alt fra ««muskelsamarbeidet» til Fiat og Lada til en haug av Porsche-samarbeid.

I del én fikk du de 13 første. Her kommer den andre halvparten. Vel bekomme!

13. Sørkoreansk amerikaner

Det er ikke alle Chevyer du bør dra på amcar-treff med. Matiz, for eksempel, er en bitte liten sørkoreansk mikrobil, en Daewoo med Chevrolet-logo. Hva blir det neste? Ssang-Young med Cadillac-logo?

CHEVROLET MATIZ: Foto: Press
CHEVROLET MATIZ: Foto: Press Vis mer

12. Kommunistbilen

Kommunismen var vel utbredt i Italia på 1960-tallet, og kontakten med hammer-og-sigd-landet var god. For å lage en folkets bil fikk russerne tegningene til Fiat 124, hvorpå de laget en helt ny industriby ved Volgas bredder.

Byen ble kalt Togliatti, etter en italiensk kommunistleder, og fabrikken skal ha vært verdens største, med 145 kilometer samlebånd.

KOMMUNIST: Palmiro Togliatti: Foto: Arkiv
KOMMUNIST: Palmiro Togliatti: Foto: Arkiv Vis mer

Den russiske Fiaten fikk høyere bakkeklaring, tykkere stål og mykere fjæring, for å overleve det russiske bondelandet.

Folkebilen ble lansert på 100-årsdagen for Lenins fødsel. Tidlige modeller hadde også håndsveiv, for å takle flatt batteri i den sibirske vinteren. Mindre kjent er det at Lada også hadde et samarbeid med NSU. Lisensbygde wankelmotorer gjorde bilene langt raskere, og ble satt inn i Ladaene, som gikk til KGB og politiet.

Retro-klassiker nå som elbil. Les testen om Fiat 500e

11. Europas første japaner

De fleste som vil ha en liten Honda, vil gjerne at den skal være bygget i Japan. Men for briter vant med Austin Allegro- og Morris Marina-kvalitet, var Triumph Acclaim en opptur.

Aldri før hadde British Leyland hatt så få reklamasjoner. Acclaim var basert på Honda Ballade, og var den første japanske bilen som ble produsert i Europa. Og den siste bilen Triumph laget.

TRIUMPH ACCLAIM: Foto: Press
TRIUMPH ACCLAIM: Foto: Press Vis mer

10. Opels familieracer

Omega var stor, romslig og komfortabel – men milevis fra sexy. Ikke før Opel fikk Lotus til å piffe opp den trauste familiebilen.

Med 3,6-liters rekkesekser, med to turboer, girkasse fra Corvette, 377 hk og dreiemoment som en lastebil, feide Opel Omega Lotus forbi både M5 og andre snegler på autobahn.

Den svære, tunge Opelen skvatt fra 0–100 km/t på 5,2 sekunder, og ga seg ikke før elleville 286 km/t – her snakker vi firedørs familie-Opel som var like rask som Ferrari Testarossa.

Det var imidlertid bare 950 stykker som ble laget ...

LOTUS OPEL OMEGA: Foto: Press
LOTUS OPEL OMEGA: Foto: Press Vis mer

9. Hold smella

Fans av Bayerische Mittelklasse Wagen (BMW) bør tenke seg om før de slenger dritt om japanske biler heretter. BMWs kommende Z4 er nemlig et samarbeid med Toyota, som bruker mye av teknologien i den nye Supra.

Les også: Nye Toyota Supra er en Toyota helt utenom det vanlige

BMW Z4: Foto: Press
BMW Z4: Foto: Press Vis mer

8. Tysk arvegods

Chryslers slagord «Imported from Detroit» må tas med en klype salt. Da den amerikanske bilprodusenten lanserte sportsbilen Crossfire, var dette i korte trekk en avdanket SLK, som Mercedes-Benz hadde sluttet å lage.

CHRYSLER CROSSFIRE: Foto: Press
CHRYSLER CROSSFIRE: Foto: Press Vis mer

7. Porsche-Ladaen

Løsningen for dem som drømmer om Porsche, men ikke har råd. Den ikke altfor sexy Lada Samara fikk hjelp av Porsche til å utvikle motoren - uten at 911-eiere trenger bli nervøse i lyskrysset av den grunn.

Litt flere Porsche-deler var det i Samaraen som Jacky Ickx kjørte Paris-Dakar med tidlig på 1990-tallet. Lada-en hadde firehjulstrekk fra Porsche 959, og en viss 3,6-liters boksermotor, og hanket inn i en fin femteplass.

PARIS-DAKAR LADA SAMARA: Foto: Press
PARIS-DAKAR LADA SAMARA: Foto: Press Vis mer

6. Romvesenet

Da Citroën på 60-tallet trengte litt mer futt under panseret på en kommende luksusbil, kjøpte de like godt Maserati. Resultatet ble den eiendommelige SM - så kompleks at selv garvede mekanikere knapt tør fylle bensin på den.

Produsert på Area 51 i Nevada. Tror vi ...

Les mer om Citroën SM: «En ubegripelig konstruksjon»

CITROÊN SM: Foto: Paal Kvamme
CITROÊN SM: Foto: Paal Kvamme Vis mer

5. Audi RS' bestefar

Idet Porsche nærmet seg slutten av E500-produksjonen, kom Audi dinglende med et lignende oppdrag. Porsche og Audi hadde vært til sengs sammen før:

Porsche 924 hadde en Audi 100-basert motor. Nå ville Audi ta steget inn i det sporty premium-sjiktet, hvorpå Porsche ble hanket inn for å bygge en super-versjon av Audi 80 Avant.

Det klarte de – Porsche skremte 315 hk ut av Audis rekkefemmer, og monterte felger, speil og bremser fra Porsche 993.

Den firehjulsdrevne kjerra gikk som et skåldet troll – 0–100 km/t på 4.8 sekunder. Tester viste at stasjonsvognen var kjappere enn McLaren F1 – i hvert fall opp til 50 km/t.

Bilen ble laget i under 3000 eksemplarer, men er bestefaren til vår tids deilige RS-modeller.

Les også: Audi RS6 Performance: Den råeste familie­bilen vi har kjørt!

AUDI RS2: Foto: Press
AUDI RS2: Foto: Press Vis mer

4. Folkevogn-Porscha

På slutten av 1960-tallet trengte Porsche en etterfølger til «billigmodellen» 912, og Volkswagen måtte erstatte Karmann-Ghia. Resultatet ble en lett, liten og lav Porsche-konstruert toseter med boksermotor fra VW.

De slappeste versjonene hadde kun 80 luftkjølte hestekrefter, men kjøreegenskapene i den lave, midtmotoriserte bilen var utmerket. Man kunne også få bilen med Porsche-sekser, men da kostet den omtrent det samme som en 911.

I Europa ble bilen solgt som VW-Porsche 914, mens Volkswagen-navnet forsvant på vei til USA.

Som kjent blir både VW og Porsche i dag etterforsket for utslippsjuks. Det er ikke første gang de har laget fiffige løsninger for å omgå reglene.

914 var en av flere europeiske bilmodeller som på 1970-tallet hadde en overmåte freidig løsning på de nye utslippskravene i USA. Bilen fikk montert en innretning som pøste inn ekstra friskluft i eksosanlegget. Dermed ble den totale mengden utslipp som kom ut eksosrøret større, og siden mye av det var friskluft, ble mengden av farlige utslipp prosentvis mindre. Selv om det egentlig var akkurat like mye kjipe utslipp.

PORSCHE 912: Foto: Press
PORSCHE 912: Foto: Press Vis mer

3. Den er uansett japansk

Den bygges av Subaru, har Subaru boksermotor og har Toyota-logo på panseret. Kjøper du Subarus eneste bil uten Subarus varemerke – firehjulstrekk – heter den BRZ.

Går du til Toyota-forhandleren over gaten, heter samme bil GT86. Hvilken du skal velge? Subaruen har nok hakket hvassere image, men er litt dyrere - og har dårligere garanti.

SUBARU GT86: Foto: Jamieson Pothecary
SUBARU GT86: Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

2. Hollenderen

Dette er sjeldne saker. Volvo 66 er egentlig en nederlandsk DAF 66, som med sin trinnløse Variomatic-girkasse etter sigende kunne rygge like fort som den kjørte fremover.

Da Volvo overtok den nederlandske DAF-fabrikken, skrudde de på enorme støtfangere (selvsagt) og kalte bilen Volvo 66.

1. Bilen ingen ville ha

Ikke alle biler med Aston Martin-logo har like høy James Bond-faktor.

«Cygnet was conceived, designed and built as a true Aston Martin», står det på Astons hjemmeside, der de helt har glemt å fortelle at den tre meter lange bilen var en Toyota IQ i fancy forkledning.

Da det i 2012 kom nye EU-krav om at bilprodusenter skulle beskattes etter gjennomsnittsutslipp for hele flåten, fikk Aston Martin litt av en hodepine. De britiske luksusbilene hadde utslipp som godt slitne jumbojeter.

De trengte dermed en motvekt, og løsningen ble et av de mest bisarre samarbeid mellom to bilprodusenter noensinne. Britene kjøpte inn en haug med mikrobiler fra Toyota, fraktet disse fra Japan til fabrikken i Gaydon, der de bitte små Toyotaene ble utsatt for en omfattende astonifisering.

På innsiden var Cygnet en merkelig blanding av påkostet, håndsydd Aston-lær og litt billig Toyota-plast her og der.

På utsiden så det ut som en eller annen har photoshoppet en DB9-grill inn på den japanske mikrobilen. Under panseret var det absolutt ingen storslått V12-motor, men en tresylindret Toyota-motor med 98 hestekrefter og fullstendig fraværende dreiemoment.

Ryktene om at du allerede måtte ha en Aston Martin for å få kjøpe Cygnet, var bare tull. Uansett var det knapt noen som ville ha bilen, som Aston Martin neppe hadde lyst til å bygge i utgangspunktet.

I hjemlandet kostet mikrobilen over 30.000 pund, tre ganger så mye som hvis det sto Toyota på panseret. Etter bare to år ble produksjonen lagt ned, og kun et par hundre eksemplarer ble laget.

Men har du trang garasje og uansett ikke ser forskjell på Aston Martin sine biler, er dette kanskje en innertier (?) ...

ASTON MARTIN CYGNET: Foto: Press
ASTON MARTIN CYGNET: Foto: Press Vis mer
Slik gikk det da Toyota skulle lage bil til James Bond ...