Virtuelle midtspeil

Slik funker de nye sladrespeilene

Stadig flere nybiler har kameraspeil som ekstrautstyr. Vi tester det.

INGEN STOLPER ELLER NAKKEBUTER: Stadig flere biler får kamerabaserte sladrespeil. Slik virker det. Video Rune M. Nesheim Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I fjor ble det tillatt med virtuelle utvendige speil på bilene i Norge. Audi e-tron er foreløpig første bil ut. Les mer om hvordan de avanserte speilene virker, i linken nedenfor.

Nå har enkelte produsenter begynt å tilby kameraspeil inni bilen som ekstrautstyr også.

Flere har det allerede

Nissan X-Trail var tidlig ut, så kom Toyota RAV4. Land Rover Defender er den siste bilen vi har kjørt med digitale speil.

Fordelene er åpenbare:

Man slipper å ta hensyn til passasjerer i baksetet, nakkestøtter, bagasje, innredninger, reklame, takstolper og i enkelte tilfeller møkkete bakrute og store reservehjul.

<strong>NOE SOM MANGLER?:</strong> Dessverre gir bildet et lite skinn av skilleveggen, men det synes ikke i virkeligheten. Sammenlignet med vanlig speil ser man mye mer av omgivelsene bak seg. Mye av det skyldes at det normalt dekkes av bilens stolper. Foto: Rune M. Nesheim
NOE SOM MANGLER?: Dessverre gir bildet et lite skinn av skilleveggen, men det synes ikke i virkeligheten. Sammenlignet med vanlig speil ser man mye mer av omgivelsene bak seg. Mye av det skyldes at det normalt dekkes av bilens stolper. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
<strong>BUR OG HJUL:</strong> Dette er hva vi tradisjonelt ser i sladrespeilet på nye Land Rover Defender. Foto: Rune M. Nesheim
BUR OG HJUL: Dette er hva vi tradisjonelt ser i sladrespeilet på nye Land Rover Defender. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Kameraet er enten plassert utenpå bilen, som i Land Rovers tilfelle i antennefinnen oppå taket, eller innenfor bakruten, som kan rengjøres med vindusviskeren

Det er ikke det samme kameraet som ryggekameraet, men et eget - dedikert til oppgaven med å filme hva som skjer bak bilen til enhver tid.

Uvant

Utsnittet og oversikten er derfor en helt annen.

Den filmer kontinuerlig bakover og viser det i sladrespeilet, som nå har funksjon både som et speil og en skjerm.

Visningen får ekstra vidvinkel i forhold til det du er vant med - og kanskje et litt annet bilde, skinn og lysstyrke, enn du er vant med.

Nå kan riktignok lysstyrken endres. Hos enkelte kan man også velge mindre vidvinkel, men ikke i Land Rover som vi kjører i dette tilfellet som presentert i bildene her.

Visningen er faktisk veldig uvant og trenger tilvenning, selv om den helt klart har sine store fordeler.

Man mister av en eller annen grunn litt tredimensjonaliteten i det hele.

Må ha begge deler

Det er uansett ingen tvil om at man ser mer i de digitale speilene, enn om man må se gjennom hele kupeen

Men heldigvis har man fortsatt beholdt vanlig speilfunksjon i tillegg. Det er flere grunner at man må det; noen vil aldri venne seg til de digitale speilene - og har du passasjerer i baksetet, vil også disse bli borte.

Og er det én ting du ønsker, så er det å holde styr på hva ungene i baksetet holder på med. Det er alltid greit å vite hvilket bøllefrø som startet ertingen først, eller hvem som begynner å bli hvit i ansiktet ned Strynefjellet.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer