Slik ferdes du best på europeiske motorveier

Feriedrømmen din er kanskje å suse nedover Mellom-Europas rake motorveier, stirre ut på landskap av drueranker eller høye Alpe-fjell? I det fjerne venter et varmt, blått Middelhav med lange sandstrender, og det eneste som skiller dere ad er – noen tusen kilometer med motorvei… Hva kan da vel gå galt?

Å kjøre bil på motorveiene i Europa – autobahn i Tyskland, autostrada’en i Italia, osv. – er noe annerledes enn å ferdes på norske motorveier. Dette gjelder å ta spesielle hensyn til bilen, deg som er sjåfør og til andre trafikanter, slik at du får en sikker og hyggelig tur nedover kontinentet.

Viktige kjøreregler

Selv om du har kjørt mye bil tidligere, er det litt annerledes å ferdes på autobahn og andre motorveier i Europa hvor hastighetene er særdeles høye. Her skjer ting så mye, mye raskere enn det vi er vant til hjemmefra. For å holde konstant oversikt i trafikkbildet samt å følge veletablerte kjøreregler, bør du merke deg disse reglene:

  • Kjør alltid i høyre fil – eventuelt i den filen lengst mot høyre som holder din hastighet. Venstre fil er kun for forbikjøringer, som bør skje så raskt som mulig. (Pass også opp for bilister som ikke overholder dette, når du selv kjører i høy hastighet i venstre fil).
  • Det er forbudt å kjøre forbi biler på deres høyre side.
  • Se alltid langt fremover, gjerne tre-fire-fem biler foran deg. Da følger du godt med på hva som skjer i trafikken og får et tidlig varsel om endringer i hastighet, osv.
  • Artikkelen fortsetter under annonsen

  • Sjekk bak- og sidespeilene ofte, for biler med stor hastighet sniker seg raskt og overraskende innpå deg.
  • Hold god avstand til bilen foran deg, slik at du har lang nok bremseavstand i høy hastighet – det betyr MINST tre sekunders avstand.
  • Skru på varsellysene når det er bråstans i trafikken. Dette varsler trafikanter som kommer bakfra i høy hastighet, slik at de reagerer raskere og bremser tidligere.
  • Senk hastigheten ved våt veibane, for da forlenges bremsehastigheten betraktelig.
  • Senk også hastigheten ved tåke, slik at du ikke kommer brått opp på andre bilister eller hindere i veibanen. (Kraftig tåke er ikke uvanlig på enkelte veistrekk, blant annet i Tyskland og Italia). Husk spesielt å sette på tåkebaklyset – da blir du bedre synlig for bilister bakfra. Men husk å slå av tåkebaklyset når sløret letter!
  • Pass på at du ikke slipper opp for bensin på autobahn. Ikke bare kan det lede til farlige situasjoner hvis du er strandet langs motorveien (skru på varsellysene!), men det er faktisk også forbudt å slippe opp for bensin på Tysklands autobahn – du får bot, med andre ord…
  • Merk deg at det som regel er mye trafikk på Tysklands autobahn. Til tross for at det er ”Fahrverbot” for de fleste type lastebiler fra fredag kl. 22 til søndag kl. 22, er det likevel mest effektivt å kjøre bil på ukedagene (eller om natten). Lørdag og søndag finner nemlig alle ”weekend-bilistene” veien ut av garasjen.
  • Grunnet mye trafikk gjennom Tyskland kan du vurdere alternative ruter. Legg for eksempel turen gjennom Nederland, hvis du har lyst til å ferdes i mindre trafikk.
  • Reiserute

    Pass på å ha gode kart! Studer kartet for dagens etappe godt på forhånd, og merk gjerne av planlagte reiserute med en farget tusj. Det kan også være greit å klistre opp en liten jukselapp på dashbordet, hvor du skriver ned store veikryss og nummeret på motorveien du skal ta videre derfra – spesielt hvis du reiser alene og derved ikke får sjekket kartet like lett.

    Merk deg dog at ulykker lett skjer, grunnet mye trafikk. Hvis du forstår tysk er det lurt å høre på trafikkmeldinger på radioen mens du kjører på autobahn. Ved stans og forsinkelser gis det opplysninger om omkjøringsruter. Ha kartet klart, og få en eventuell medpassasjer til å hjelpe deg med å finne de alternative rutene.

    Hovedregel

    Så lenge du er observant og bruker hodet, går det meste bra på biltur på autobahn og resten av Europas motorvei-system. God tur!