BILMERKER OG LOGOBRUK: Mange av bilmerke-logoene har fascinerende bakgrunner. Det har også Tesla, Peugeot og Chevrolet som vi skriver om i denne artikkelen. Foto: AP/Shutterstock/PA Photos
BILMERKER OG LOGOBRUK: Mange av bilmerke-logoene har fascinerende bakgrunner. Det har også Tesla, Peugeot og Chevrolet som vi skriver om i denne artikkelen. Foto: AP/Shutterstock/PA PhotosVis mer

Bilmerkets logo

Slik endte bilmerkene opp med sine egne emblem

Flere bilmerker har fascinerende logoer med like fascinerende historier. Her har vi sett på elleve av dem.

Har du hørt historien om tapetet som skal ha inspirert Chevrolets emblem? Eller hvorfor har Skoda «et indianerhode reisende på ei pil»? Og hva er sammenhengen mellom Peugeots pepperkvern og de franske bilene?

Dinside har sett på disse spørsmålene og åtte andre fascinerende bilmerke-logoer. I fjor så vi blant annet på hvor Ferraris hest, Audis ringer, Lamborghinis okse og BMWs «flypropell» kommer fra.

11. - Har ingenting med Tesla å gjøre

TESLA: Produkt-referanse.
TESLA: Produkt-referanse. Vis mer

La oss starte med logoen til merket nordmenn elsker å debattere. «Det som ligner en stilig «T» (på Tesla-grillen) er egentlig en referanse til selskapets produkter», skrev elbil-gründer Elon Musk i en Twitter-melding.

Logoen er ifølge Musk ment å representere tverrsnittet av en elektrisk motor. Det kan høres søkt ut, men det stemmer for så vidt ganske godt overens med logoene i Musks andre selskaper:

ELEKTRISK MOTOR: Slik ser den ut, delen Musk refererer til.
ELEKTRISK MOTOR: Slik ser den ut, delen Musk refererer til. Vis mer

X-en i «Space X»-emblemet er ment å forestille en rakettbane, mens «SolarCitys» logo inneholder solgrafikk som representerer strømkilden til selskapets solpaneler.

Vi synes imidlertid at T-en kan minne veldig om en teslapole (tesla coil). Den ble dessuten oppfunnet av Nikola Tesla, og omformer likestrøm til høyfrekvent vekselstrøm ved hjelp av gnister over et gnistgap og en spole. Men det er sikkert bare oss ....

10. Datsun med den stigende solen

NISSAN: Datsun.
NISSAN: Datsun. Vis mer

Japanske Nissans eksportbiler ble i sin tid kalt Datsun. For å skape gjenkjennelses-effekt satset bilprodusenten på nasjonalisme - et blå rektangel, inni en rød sirkel som skulle forestille sola.

Dermed ble Datsun forbundet med landet med den stigende sola. Samtidig forsøkte mer beskjedne Nissan å tone ned fontene på hjemmemarkedet.

Slik endte bilmerkene opp med sine egne emblem

Men da Datsun «datt sønn» (falt fra hverandre / ble avviklet), og Nissan sto igjen alene, arvet sistnevnte logoen - med samme budskap - men valgte å tone den litt ned igjen. Akkurat, ja ...

9. Forever and ever and ...

INFINITI: Inn i evigheten.
INFINITI: Inn i evigheten. Vis mer

Ja, nå kan man lett starte å tenke på Aretha Franklin, for når vi først snakker om Nissan - og ting som skjer baki der med sola:

La oss ta for oss selve horisonten - Nissans luksusmerke Infiniti - med det samme.

Nissan ville symbolisere en luksus og ytelse som går inn i evigheten. Derav denne logoen, inspirert av evighetstegnet (liggende åttetall), med en vei som forsvinner inn i ... ja, den evige horisonten. Må si de fikk det til!

8. Logoen til gamlesjefen

Nok en japaner, men denne logoen har ingenting med atomulykken i Fukushima å gjøre. Mitsubishis emblem har vært den samme siden den ble registrert i 1914. Dermed er den også en av verdens mest gjenkjennbare.

Logoen refererer til familieskjoldet til selskapets grunnlegger og, ja, familieskjoldet til grunnleggerens første arbeidsgiver. Disse skjoldene ble forent i ett emblem i 1870, da med en sirkel i midten.

Mitsubishi-grunnlegger Iwasaki Yatarō hadde nok et nært forhold til gamlesjefen ...

HISTORIEN: Slik forente Iwasaki og Tosa-klanen sine familieskjold. Tosa-klanen benyttet Yamauchi-familieskjoldet.
HISTORIEN: Slik forente Iwasaki og Tosa-klanen sine familieskjold. Tosa-klanen benyttet Yamauchi-familieskjoldet. Vis mer

7. Ingenting på tapetet

CHEVROLET: Tapetmønster eller avis-reklame?
CHEVROLET: Tapetmønster eller avis-reklame? Vis mer

REKLAME: Ifølge kona hentet Billy Durant inspirasjon til Chevy-logoen i denne reklamen. Trykk på bildet for å se hele annonsen, som er fra 12.11.1911.
REKLAME: Ifølge kona hentet Billy Durant inspirasjon til Chevy-logoen i denne reklamen. Trykk på bildet for å se hele annonsen, som er fra 12.11.1911. Vis mer

Siden Chevrolets 50-årsjubileum i 1961 har historien vært kjent om hvordan Billy Durant fikk - eller rettere sagt - ideen til Chevrolets sløyfe på et hotell-tapet i Paris.

Vel, det stemmer visstnok ikke likevel, skal vi tro med-grunnleggerens enke - og en ny ekspert. Fru Durant mener nemlig at ektemannen så «bowtie»-emblemet illustrert i en Virginia-avis, mens de ferierte i Hot Springs i 1912.

En historier har så funnet avissiden Catherine Durant har siktet til. Og ja, «Coal Ettes»-logoen fra dette selskapet er meget lik Chevy-logoen.

Så da får vi stole mer på kona, enn på Chevrolets egen grunnlegger ...

6. Ugla?

MAZDA: Nei, ingen ugle.
MAZDA: Nei, ingen ugle. Vis mer

Japanske Mazda har opp gjennom årene byttet logo flere ganger, for å finne løsningen som representerer selskapet best i det globale markedet. Dagens løsning er fra 1998:

Selskapets forbokstav er formet tredimensjonalt med utstrakte vinger i en oval sirkel. Mazda-logoen kan minne om fjeset til ei ugle, men dette skal ikke ha noe med selskapets symbolikk å gjøre.

MAZDAS FØRSTE LOGO: I starten (1934) bestod den bare av bokstaver, med et asiatisk preg.
MAZDAS FØRSTE LOGO: I starten (1934) bestod den bare av bokstaver, med et asiatisk preg. Vis mer

5. Ytringsfrihet, sa du?

MINI: Fart og ytringsfrihet.
MINI: Fart og ytringsfrihet. Vis mer

Mini har en spesiell historie, med mange endringer på eierfronten. Ikke før BMW tok over i 2000, ser det ut til at en lille briten har funnet seg selv.

Den nye logoen som har blitt brukt siden da, er inspirert av tidligere logoer: Produktnavnet i varsaler plassert i en elegant, svart sirkel. Sirkelen er igjen en del av sølvvingene, som skal symbolisere fart og ytringsfrihet (!). Ja, du leste riktig.

HISTORIE: Slik har Mini-logoen sett ut gjennom tidene (beklager lav oppløsning).
HISTORIE: Slik har Mini-logoen sett ut gjennom tidene (beklager lav oppløsning). Vis mer

4. Indianerhøvdingen?

SKODA: Ambisiøse mål.
SKODA: Ambisiøse mål. Vis mer

I 1985 gikk Václav Laurin og Václav Klement sammen om å skape «Laurin & Klement». Da måtte de selvsagt lage egen logo. Men siden selskapet etter første verdenskrig skiftet navn til Skoda, har logo-endringene vært av de færre.

Allerede i 1923 så dagens «pil med vinge» dagens lys, i blått. Men vipps - etter Volkswagen-oppkjøpet på 1990-tallet ble den tradisjonsrike fargen raskt endre til «VW-grønn».

Noen mener logoen ligner hodeplagget til en indianerhøvding. Skoda avfeier dette, og selv forklarer at «den flyvende pila» signaliserer ambisiøse mål og konstant fremskritt for det tsjekkiske merket.

3. Kvernet pepper

PEUGEOT: «Kvalitet siden 1858».
PEUGEOT: «Kvalitet siden 1858». Vis mer

Peugeot-løven er blant de - om ikke den - mest tradisjonelle logoene i bilverdenen.

Med dagens positur kunne løven egentlig holdt en pepperkvern mellom potene også, for fra 1847 hadde ikke selskapet noe som helst med bilproduksjon å gjøre. De spesialiserte seg derimot på produksjon av stål og skarpe stålvarer.

Løven, som ble et registrert varemerke allerede i 1858, skulle representere kvaliteten på produktene.

ÈN GANG LØVE, ALLTID LØVE: Slik har Peugeots løve-logo utviklet seg siden 1858.
ÈN GANG LØVE, ALLTID LØVE: Slik har Peugeots løve-logo utviklet seg siden 1858. Vis mer

2. Blitz-regn

OPEL: Lynet.
OPEL: Lynet. Vis mer

Nok en av de gamle klassikerne. Fra 1862 spesialiserte tyske Opel seg på symaskiner og sykler, men allerede fra 1899 laget de sin første bil.

Dagens logo består av en sirkel, gjennomboret av et lyn. Det skal være inspirert av den gamle modell-suksessen Opel Blitz fra 1930 (-1975).

Merkenavnet Opel har slitt med å oppnå samme status som før andre verdenskrig. Derav biler solgt under Vauxhall-varemerket i Storbritannia og tidligere Buick-merket i USA.

Det siste året har det imidlertid blitt mye oppmerksomhet (og blitzregn???) i Norge - på godt og på ondt - grunnet elbilen Ampera-e.

1. Doble hva-for-noe?

CITROËN:
CITROËN: Vis mer

Denne logoen så først verdens lys allerede i 1919. Siden har det ikoniske Citroën-symbolet blitt knyttet til ingeniør-innovasjoner og utsøkt fransk stil - selv om kanskje ikke alle nordmenn er helt enig i det siste (?).

Citroën har uansett stått bak forhjulsdriften, hydrauliske fjæringer, skivebremser, adaptive frontlykter, aerodynamisk design og mer.

Selskapets logo minner oss om en boomerang. Men det er gründer Andre Citroëns oppfinnelse av doble spiralhjul, som også er opphavet til chevron-fasongen.

For de som vet hva spiralhjul og chevron er da. Vi andre tenker på boomerang ...

SPIRALHJUL: Citroën har hentet sin logo fra disse tannhjulene. Skjermdump: Youtube
SPIRALHJUL: Citroën har hentet sin logo fra disse tannhjulene. Skjermdump: Youtube Vis mer

Kilder: Bilprodusentenes nettsider, car-brand-names.com, Wikipedia,