Porsche Macan blir fysisk mindre enn Cayenne, men står ikke tilbake for noe med tanke på det tekniske.  Foto: Porsche
Porsche Macan blir fysisk mindre enn Cayenne, men står ikke tilbake for noe med tanke på det tekniske. Foto: PorscheVis mer

Slik blir Porsche Macan

Macan blir en sportsbil i SUV-drakt. Her er detaljene.

I flere år har vi hørt om kompakt-SUV-en Porsche Macan. Under bilmessen i Los Angeles og Tokyo, som pågikk samtidig for en måned siden, ble den vist for offentligheten for første gang.

LES OGSÅ:

Når Porsche går inn i et nytt segment på denne måten, så sier de selv at de ønsker å sette standarden. Samtidig mener de å gjøre noe ingen andre har gjort før, å gjøre en kompakt-SUV til en sportsbil. Har de klart det?

Bilen skal produseres i Leipzig, hvor Porsche har investert over fire milliarder kroner i deres eksisterende anlegg for å være rustet for produksjonen av Macan. Kunnskapen har de definitivt fra storebror Cayenne, og vi har allerede fått være med på en liten kjøretur i Macan. Med en testfører bak rattet lå vi sideveis i de lange svingene rundt banen, og det er ingen tvil om at lillebror er sportslig.

I offroad-løypa viste den også at den klarer strabasene når terrenget ble tøffere enn normalt. Likevel, ikke se på bilen som en terrengbil. Vi snakker nødvendig kjøring på de ekstra dårlige hytteveiene – ikke fysisk voldtekt.

Bilen kommer til Norge i løpet av første halvår i 2014, og prisene er foreløpig ikke kjent.

Se bilder av Macan på gata:

Foto: Porsche

Motoriseringer

Til å begynne med blir det tre motorversjoner. Macan S, Macan S diesel, og Macan Turbo. S diesel vil også bli å få i en nedtunet utgave, med 211 hk.

På et senere tidspunkt vil det også komme en ren Macan, som får en mindre motor enn dagens innstegsmodell, i tillegg til at vi må tro at Porsche også følger opp trenden i modellrekken med å lansere en Turbo S, som blir et nytt bidrag i den sterkeste enden av skalaen.

Slappeste av versjonene som lanseres fra start blir dermed Macan S diesel. Det betyr 258 hestekrefter og 580 Nm i innstegsmodellen. Heftigste utgave ved lansering er Macan Turbo, som drikker bensin. Den byr på et dreiemoment på 550 Nm, som igjen generer 400 hestekrefter på det meste. Da sier det seg selv at ytelsene blir deretter. Dette er like mye effekt som man finner i blant annet 911 Carrera S, som er god for over 300 km/t. Det er ikke Macan Turbo, men 266 km/t burde være nok i en kompakt-SUV.

Firehjulsdrift

Macan får mye av den samme teknologien som i storebror Cayenne, deriblant systemet for firehjulsdrift, som også sitter i de firehjulsdrevne utgavene av 911. Prinsippet er som en normal bakhjulsdrevet bil, men girkassen – 7-trinns PDK -, har en innebygget senterdifferensial som muliggjør å ta ut drift fremakselen i tillegg.

Fra denne senterdifferensialen går det en aksling fremover som hektes sammen med stikkakslene til forhjulene. Porsche’s eget Traction Management System (PTM) gjør at kraftfordelingen mellom de fire hjulene endres lynraskt og kontinuerlig. Kraftfordelingen kan gå fra 100 % bak og gradvis eller helt til 100 % foran på under 100 millisekunder.

Se bilder av Macan offroad:

Foto: Frank Rating

Chassis

Macan kan fås med tre forskjellige chassisoppsett. Den enkleste er en vanlig løsning med stålfjærer og ordinære dempere, der ingenting er justerbart. Dette vil typisk være situasjonen i Macan S og Macan S diesel.

De som derimot ønsker seg litt ekstra kan putte på med det Porsche kaller PASM, Porsche Active Suspension Management. Dette handler i utgangspunktet om at de putter på med justerbare dempere.

Det tredje oppsettet er å kaste vekk stålfjærene i bytte med luftfjæring. Da vil du også få nivåregulering i flere nivåer, og ment for forskjellige kjøremønstre. Disse luftfjærene benyttes også i kombinasjon med de justerbare støtdemperne i PASM-systemet, og du får således den mest justerbare løsningen i dette.

Luftfjæring er derimot ikke det entydige førstevalget for de som er litt ekstra glade i å kjøre bil. Stålfjærer er kjent for å gi mer direkte tilbakemeldinger enn luft, som blant annet har større forsinkelse i de signaler de gir tilbake til sjåføren.

Dette virker kanskje ikke vesentlig i en luskuriøs sedan, men for en SUV som har som mål å bli den mest sporty bilen i klassen er dette viktig. Anbefalingen er derfor å velge stålfjærer med PASM i tillegg. Da får du gode tilbakemeldinger, samtidig som du får mulighet å velge blant Comfort, Sport, og Sport Plus.

Skulle du virkelig trenge det lille ekstra, så anbefaler vi å krysse av for Porsche Torque Vectoring (PTV) i tillegg. Dette fordeler kreftene forskjellig mellom indre og ytre hjul, avhengig av rattutslag og hastighet. Det minsker blant annet faren for understyring kraftig.

Typiske konkurrenter blir de sprekeste utgavene av Audi Q5, BMW X3, og den kommende Lexus NX.

Se tekniske plansjer av Macan:

Porsche Macan blir fysisk mindre enn Cayenne, men står ikke tilbake for noe med tanke på det tekniske. Foto: Porsche

Porsche Macan
 Macan S dieselMacan SMacan Turbo
    
Motor:V6 turbo,V6, biturboV6, biturbo
Slagvolum:2967 ccm2997 ccm3.604 ccm.
Effekt:258 hk340 hk400 hk
v/ turtall o/min:4.000-4.2505.500 - 6.5006.000 o/min
Dreiemoment:580 Nm460 Nm550 Nm
v/turtall o/min:1.750-2.5001.450 - 5.0006.700
0-100 km/t:6,3 sek (6,1*)5,4 sek (5,2*)4,8 sek (4,6*)
Toppfart:230 km/t254 km/t266 km/t
Forbruk blandet kjøring:0,63 l/mil (0,67*)0,9 l/mil (0,87*)0,92 l/mil (0,89*)
CO2-utslipp:164 g/km (159*)212 g/km (204*)216 g/km (208g*)
Egenvekt:1.880 kg.1.865 kg.1.925 kg.
LxBxH (cm):468 x 192 x 162468 x 192 x 162468 x 192 x 162
Akselavstand (cm):280280280
Sporvidde f / b (cm):165,5 / 165,1165,5 / 165,1165,5 / 165,1
Dekkdimensjon f-b:235/60 R18 - 255/55 R18235/60 R18 - 255/55 R18235/55 R19 - 255/50 R19
Cd-verdi:0,350,360,37
Bagasjeromsvolum:500 - 1.500 liter500 - 1.500 liter500 - 1.500 liter
Pris fra kr.856.000,-1.033.0001.319.000
* Tall ved valg av Sport-chrono pakke