Slappfisk

75 hestekrefter skremmer ikke vannet av noen, men vi kunne vært tilbøyelige til å være mer rause med superlativene hvis prisen hadde vært en annen - til godt over 250.000 kroner er kravene til motor litt strengere enn kun tilstrekkelig.

Slappfisk
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Selv om det koselige utseende tar deg med storm. Kommer du fort ned å beina når du starter motoren. Bare lyden gjør at du fort får bange anelser.

Slappfisk

Vi skal ikke ta for hardt i selv om det er veldig fristende. Denne motoren anbefales ikke til langkjøring og turer med mye vekt i bilen. Til det er den for treg. Forbikjøringer er vanskelig og du merker godt hvis du kjører i motvind. Også hjulspor fylt med vann lager mye motstand. Motbakker er tungt og du må planlegge for å komme deg opp i fart i akselerasjonsfeltet. En akselerasjonstid fra 0 til 100 kilometer timen på 15,6 sekunder og en toppfart på kun 161 kilometer i timen sier jo også sitt.

Det er kanskje ikke dette som er bilens kjerneområder, men det kan være greit å vite. Det finnes tross alt en konkurrent som har 35 hestekrefter ekstra og som begynner nesten 10.000 lavere i pris, Peugeot 206 CC.

Til Boblas forsvar

Skal du øse ut over 250.000 kroner på en nusselig og søt kabriolet så er den fin til bykjøring og småkjøring i lave hastigheter. Bobla er slik at den frister deg opp av sofaen og ut på kjøretur. Med taket nede er den en perfekt handle- og cruisebil for bybruk. Den røde testbilen klarte i hvert fall det med glans.

Vanligvis…

Slappfisk

…er Beetle et hyggelig bekjentskap som på vanlig vei oppleves svært trygg og retningsstabil. Den finner ikke på de helt store krumspringene og det er nesten som kjøre en stor bil. Den enorme frontruten er i høy grad med på å understreke den følelsen. I byen og på en del trange plasser føles Beetle imidlertid uoversiktlig. Kalesjen som ligger oppå bagasjerommet gjør at sikten bakover så og si er fraværende. Den skrå bakparten og det avrundete panseret gjør også at du den første tiden kan ha problemer med å finne ut hvor bilen faktisk slutter. Er du ikke forsiktig kan du risikere at hjørnene på støtfangerne blir forholdsvis rufsete. Siden Beetle er en forholdsvis kort bil (4.081 mm) venner du deg imidlertid fort til hvor bilens hjørner er.

Bobla er god å kjøre, og med 16-tommers felger som satt på testbilen, ble den også forholdsvis sportslig. Den sitter godt i svingene og Volkswagen har gjort en god jobb med å gjøre bilen vridningsstiv.

Pris

Slappfisk

Opphavet til mange problemer, penger, er også et problem for Bobla. Interessen for bilen er det ingenting i veien med, men vi tror ikke kundene vil stå i kø utenfor butikkene når en 75 hesters kabriolet starter på 253.700 kroner. Vi er temmelig sikre på at det er i meste laget selv om alle som ser bilen faller pladask for utseendet. Vår bil hadde også litt ekstrautstyr som sendte totalprisen opp til 286.100 kroner, og ikke glem at vi fortsatt snakker om bil med 75 hestekrefter. Selv til den prisen har du ikke noen form for klimaanlegg, fartsholder, stabilitetsprogram eller annet snadder.

De vi traff som fikk vite hva den kostet klarte ikke å besinne seg. Det resulterte i både oppgitt hoderisting og høylydt latter.

Ford Streetka med 95 hestekrefter starter på 241.500 kroner og Peugeot 206 CC med hele 110 hestekrefter starter på 244.600 kroner. En mer fornuftig motorisert utgave Boble kabriolet starter på 273.800, da får du en 1,6-liters motor som yter 102 hestekrefter. Hvis utseeende betyr alt er Bobla tingen, hvis ikke ville vi vurdert konkurrentene foran.

Tekniske data finner du her.