
Slanket Mini


Og Mini Cooper S med John Cooper GP-kit er rå. Selv om effektøkningen fra forrige versjon er moderat, åtte hestekrefter, vil en slankeoperasjon på rundt 40 kilo medføre at GP-versjonen oppleves som enda sprekere.
Ut med baksetet
Baksetet er tatt ut, det samme er klimaanlegget og deler av isolasjonsmaterialet. I tillegg er en del komponenter byttet ut med dyrere og lettere erstatninger, for er eksempel 18-tommersfelgene lettere og lenkearmen i bakhjulsopphenget byttet til en aluminiumsvariant.
De som synes det er litt over grensen å kvitte seg med klimaanlegget kan få det montert inn igjen uten ekstra kostnad.
Filing og programmering
For å få ut 218 hestekrefter av den lille 1,6-literen er det filt og ordnet litt med ladeluftkjøleren. Også motorstyringen har fått litt nye impulser, og også dreiemomentet har fått et lite løft fra 240 til 245 Nm. Vi har kun testet Mini med 200-hesters kit fra John Cooper, og spranget opp til 218 hestekrefter vil nok kjennes tydelig. Det skuffer litt at det ser ut som det ikke er gjort annet med bremsene enn å lakkere kaliperene foran røde, i vår test var mager bremseeffekt den viktigste innvendingen mot bilen.
En differensialbrems og elektronisk stabilitetssystem vil være standard på Mini Cooper S med GP-kit, det samme vil sidespeilene i rødt, den store takspoileren og sideskjørtene.
Bilen vil bli bygget i ett begrenset opplag, og kommer i salg i løpet av neste sommer.
Store bilder av Mini Cooper S med John Cooper GP-kit.
Her finner du mer Mini-stoff:
|
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.