SL 55 AMG: Eksplosiv og svinedyr

Forrige onsdag slapp Mercedes-Benz de første bildene av femte generasjon SL. Nå avslører den tyske bilfabrikken at også SL 55 AMG er rett rundt hjørnet.

Mercedes-Benz SL 55 AMG
Mercedes-Benz SL 55 AMG Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er nok ingen tilfeldighet at Mercedes-Benz lot det gå noen dager mellom lanseringen av den nye SL'en og super-roadsteren SL 55 AMG. Denne bilen stiller nemlig den nye SL 500 fullstendig i skyggen.

5,4 liter

Årsaken til at SL 500 nærmest blir en sinke sammenlignet med SL 55 AMG, ligger i at AMG har utviklet et monster av en motor. Ikke bare har V8-motoren et slagvolum på respektable 5.439 kubikkcentimeter - motoren mates i tillegg ved hjelp av vannkjølte kompressorer.

Resultatet er fantastiske 476 hestekrefter. Hvor mye dette er, får vi en viss anelse om når vi vet at motorene i Ferrari 456 og Porsche 911 Turbo leverer henholdsvis 442 og 420 hestekrefter.

Enormt dreiemoment

Effekten er det altså ingenting å si på. Men minst like imponerende er dreiemomentet. Allerede ved 2.650 omdreininger per minutt (o/min) leverer motoren hele 700 newtonmeter (Nm), noe som skulle holde til å trekke fire-fem campingvogner oppover Trollstigen. For å fortsatt holde oss til Ferrari 456 og Porsche 911 Turbo, kan vi opplyse at disse bilene yter henholdsvis 550 Nm ved 5.500 og 560 Nm ved 2.700 o/min.

0-100 på 4,7

Mercedes-Benz SLR
Mercedes-Benz SLR Vis mer

Selv om SL 55 AMG sannsynligvis blir svært tung i sessen, skal bilen klare 0-100 kilometer i timen på 4,7 sekunder. Dermed blir den blant verdens absolutt raskeste biler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er imidlertid bare to år til SL 55 AMG vil bli frakjørt av en annen bil - Mercedes-Benz SLR. SLR, som skal settes i produksjon i 2003, får også en nyutviklet motor under panseret. SLR-motoren er relativt lik SL 55 AMG-motoren. Den har nemlig et slagvolum på 5.496 ccm og mates ved hjelp av kompressorer. Men denne motoren, som utvikles i samarbeid med britiske McLaren, skal utvikle hele 557 hestekrefter. Dermed klarer SLR øvelsen 0-100 på 4,2 sekunder.

Automatkasse

Men la oss vende tilbake til SL 55 AMG og fortelle at kraftoverføringen gjøres ved hjelp av en femtrinns automatgirkasse. Om ønskelig kan girkassen betjenes via knapper på rattet, alá formel 1.

For at fremtidige eiere av den eksplosive roadsteren skal kunne skille seg fra "mengden" av vanlige SL-eiere, er SL 55 AMG utrustet med fire eksosrør. I tillegg får bilen sotede baklykter, 18-tommers hjul og en noe modifisert styling. Interiøret er selvsagt også noe mer eksklusivt enn det man finner i SL 500.

Drøye 2 millioner kroner

Mercedes-Benz AMG forlanger drøye 124.000 Euro for bilen, noe som tilsvarer omlag 992.000 norske kroner. Legger vi til norske avgifter og litt påslag til den norske importøren, blir prisen derfor avsindig høy. Vi er nok i nærheten av blinken hvis vi tipper at prisen vil ligge mellom 2,2 og 2,5 millioner kroner.

  • Her finner du flere Mercedes-nyheter
  • Her finner du våre Mercedes-tester