Skyvedør-Mercedes

Den kommer ikke til å brenne seg fast på netthinnen som måkevinge-Mercedesen gjorde, men den er mye mer praktisk, og svært mye billigere.

Skyvedør-Mercedes
[Ugjyldig objekt (NAV)]

GARDERMOEN (DinSide Motor): Mercedes-Benz vil ha en del av det store fleksibil-markedet. Nye Vaneo er kortere enn Opel Zafira, og omtrent like lang som en Renault Scenic.

Kompaktbilstørrelse

Alle ytre mål, bortsett fra høyden, plasserer Vaneo i kompaktbilklassen. Det vil si at nye Peugeot 307 SW og Toyota Corolla Verso blir blant konkurrentene. Vaneo blir om lag 50.000 kroner dyrere enn disse, men er godt utstyrt med blant annet og klimaanlegg og tilleggsvarmer (ikke versjonen med 82 hestekrefter), og sikkerhetsutstyr som ESP (elektronisk stabilitetsprogram) som standardutstyr.

Etter en kort kjøretur sitter vi igjen med inntrykk av at kjøregenskapene og komforten er et langt steg videre fra A-klasse, men at form og funksjon nødvendigvis gjør sitt til at støybildet blir litt annerledes enn i vanlige biler. Bensinmotoren på 102 hestekrefter og dieselmotoren på 91 hestekrefter er ikke mer enn tilstrekkelig.

Arv

Skyvedør-Mercedes

Formen og motorer kommer fra lillebror A-klasse. Den sterkt skrånende fronten er karakteristisk, men Vaneo er mye større. 20 centimeter høyere og over 60 centimeter lengre enn lillebror. Det merkes godt innvendig. Som vanlig femseter er bagasjerommet romslig, og Vaneo vil ikke ha problemer med å svelge unna mer bagasje enn en mellomklasse stasjonsvogn.

Mercedes-Benz Vaneo kommer som femseter, men for rundt 7.000 kroner kan Vaneo leveres med to ekstra barneseter i en tredje rad. Disse kan ikke brukes av voksne, slik at Vaneo blir ikke en ekte syvseter som Honda Stream eller Opel Zafira.

Praktisk

Skyvedør-Mercedes

Det meste du forventer i en ekte fleksibil finner du i en Vaneo. Setene kan taes ut og inn, men du kan ikke la ett sete bli stående i rad to og tre for å laste inn sykler. Alle setene inkludert passasjersetet foran kan løftes ut. Bagasjerommet måler da 3.500 liter hvilket skulle holde for de fleste formål.

Et artig ekstrautstyr var en sammenleggbar kasse (4.310 kroner) som gjorde om kupeèn bak førersetene til et stort lasterom hvor du kunne laste inn alt inkludert jord til hagen. Uttrekkbart bagasjeromsgulv (3.430 kroner) vil nok også mange sette pris, løsningen i Vaneo virket solid.

Les om priser, utstyr og motoralternativer her.