RIMELIGERE TESLA: Tesla har lansert sin første «rimelige» elektriske bil, «Tesla Model 3». De første heldige kundene som har stått på venteliste kunne ta i mot bilen sin under lanseringen med Elon Musk. Video: Tesla / CNN Vis mer

Blandet mottakelse av Tesla Model 3

Skuffet eller fornøyd?

- Et realt mageplask, forteller en av de håpefulle, mens andre jubler. Mottakelsen er blandet etter at Tesla lanserte Model 3.

Sommertid er ferietid. Det fikk vi merke da vi som eneste medium i Skandinavia fikk mulighet å bli med til San Francisco på lanseringen av Tesla Model 3 – og måtte takke nei. Alle mann var på ferie, men bilen skal behørig forklares likevel.

Lanseringen var på forhånd annonsert til lørdag morgen norsk tid.

KLAR TALE: Elon Musk forteller at bilene kommer på markedet mot slutten av 2018. Foto: Tesla Vis mer

I likhet med lanseringen av Model X fikk de aller første kundene bilene sine, men de var alle ansatt i Tesla. De øvrige kundene må vente en stund til, også de norske.

For først skal bilen få en norsk pris, det samme med utstyret. Deretter skal de norske kundene som ikke ønsker å avbestille bilen spesifisere hvordan de vil utstyre deres egen bil. Når dette er gjort må den finne seg i å være en av rundt 500.000 forhåndsbestilte biler som skal produseres.

På de amerikanske nettsidene kan vi lese at produksjonen av Model 3 først kommer opp i 5.000 biler i uken rundt nyttår, og produksjon av biler for det internasjonale markedet først starter andre halvår 2018.

Nært slektskap: Designet viser slektskapet til Model S. Foto: Tesla Vis mer

Tesla beskriver tidslinjen slik:

2017:

August: Produksjonen starter med den store batteripakken.

Oktober: Kundeleveranser starter sent oktober (i USA).

November: Produksjonsstart av biler med standard batteripakke

2018:

Våren: Produksjonsstart med firehjulsdrift

Andre halvår: Start av kundeleveranser for internasjonale kunder

2019:

Produksjonsstart for høyrestyrte biler.

Ingen grill: I likhet med Model S er grillen fullstendig fraværende. Foto: Tesla Vis mer

Ventetid

Vi tror derfor ikke det kommer til å bli et rush av biler til Norge for et godt stykke utpå neste høst – tidligst.

For Elon Musk er ærlig på at det er nå utfordringene virkelig begynner.

En ting er bilen i seg selv, men batteriet er avhengig av den mye omtalte Giga Factory, en batterifabrikk som fortsatt ikke er oppe og går for fullt. Faktisk ikke i nærheten, men den tid kommer.

Selve lanseringen ble åpnet av Franz von Holzhausen, som er designsjef i selskapet.

Han har vørt hos Tesla siden 2008, men har en tidligere karriere hos blant annet GM, Volkswagen og Mazda. Holzhausens åpningstale strakk slettes ikke ut i langdrag, for alle var kommet for å høre på en helt annen taler - Elon Musk.

Elon Musk startet kvelden med advarsler om rekordhøye CO2-utslipp og global oppvarming, før han kom inn på tidslinjen i Teslas filosofi. Den har vi også hørt før, med Tesla Roadster som en høyt priset bil i lavt volum, via Model S og Model X, før han naturligvis kom inn på kveldens hovedstjerne, Model 3. Den defineres som en relativt lavt priset bil som skal produseres i stort volum.

De viktigste punktene

Et av de viktigste hovedmålene er at Model 3 skal være sikker. Den er derfor utviklet for å oppnå 5 stjerner i alle sammenhenger, fortalte Musk. Det skal heller ikke stå på ytelsene, og bilen skal klare 0-100 km/t på under seks sekunder.

Det vil også komme versjoner av Model 3 som blir mye raskere, lovet Musk.

Bilen skal også bli den mest praktiske bilen i sitt segment, fikk vi høre, og det er ingen hemmelighet at Tesla har satt BMW 3-serie som målestokken.

I likhet med Model S og X har også Model 3 fått bagasjerom både foran og bak. For å gi god plass i kupeen er det som normalt kalles torpedovegg (mellom motorrom og kupé) flyttet enda lenger frem. På denne måten kan personene foran trekkes lenger frem, og baksetepassasjerene drar goder av enda bedre beinplass.

Glasstaket, for de som velger det, skal gi ekstra romfølelse, uten at de klaustrofobiske anene slår ut i full blomst.

Bak rattet vil du i likhet med i Model S og X ha god informasjonsflyt, men i Model 3 er skjermen begrenset til én 15-tommer i midten, mot dens slektningers to skjermer.

Én skjerm: Model 3 får en skjerm som viser alt, mot to i Model S. Foto: Tesla Vis mer

Mottagelsen

Reaksjonene etter lanseringen lot ikke vente på seg, og som alltid er de polarisert. Noen skal ha bilen for alt den er verdt, mens flere melder at de kommer til å avbestille.

Det bryr antagelig Musk og det øvrige Tesla seg fint lite om, for de får nok å henge fingrene i uansett.

Mye av skuffelsen baserer seg på rekkevidde og pris. Musk står fast på innstegsprisen på 35.000 dollar, men mange hadde nok sett for seg lengre rekkevidde enn 345 km.

Joda, Tesla tilbyr lengre rekkevidde også (50 mil), men med den store batteripakken havner bilen fort på en halv million eller over, når litt ekstrautstyr inkluderes. Dette er basert på ren dollarkonvertering, og en slik omregning er av erfaring et ”best-case-scenario” som ikke innfris. Bilen kan derfor bli enda dyrere i Norge.

Noe av skuffelsen har derfor rot i én av to ting. Enten for kort rekkevidde eller for høy pris.

Lover god plass til fem: En ting er plass til fem, men her skal de også sitte komfortabelt, lover Musk. Foto: Tesla Vis mer

Lading blir butikk

Som kjent tilbød Tesla gratis superlading for nye biler frem til nyttår. Biler solgt etter nyttår er levert med en kombinasjon av gratis for de første ladingene, for deretter å bli belastet.

I skrivende stund har Tesla satt opp 3.600 superladere verden over, et antall som i løpet av neste år skal dobles til 7.200. Satt i perspektiv, med Model 3 skal den totale bilproduksjonen firedobles.

Det kan med andre ord blir trangt om plassen på superladerne etter hvert.

I tillegg har de 3.689 destinasjonsladere, et antall som skal vokse til rundt 15.000 innen neste år. Det spekuleres også i om Tesla på sikt vil inngå allianser når det gjelder lading. De har blant annet tegnet seg inn i CCS-alliansen, noe som helt sikker ikke er tatt ut av det blå. For én ting vi har lært oss de senere årene:

Elon Musk har garantert en plan.