Skråblikk: Hva skjer med Porsche?

Skryter opp bilene med råne-triks

Hvorfor er det så oppsiktsvekkende at Porsche kaller elbilen sin Taycan Turbo?

«EMBLEMTRIMMING»: Før i tiden klistret man gjerne på litt kule turboemblemer på bilene for å sprite opp imaget. Akkurat det samme gjør Porsche 30 år etterpå. Her er tidligere toppalpinist Aksel Lund Svindal med elbilen Porsche Taycan. Foto: Fred Magne Skillebæk
«EMBLEMTRIMMING»: Før i tiden klistret man gjerne på litt kule turboemblemer på bilene for å sprite opp imaget. Akkurat det samme gjør Porsche 30 år etterpå. Her er tidligere toppalpinist Aksel Lund Svindal med elbilen Porsche Taycan. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Hva er det som har skjedd hos Porsche i det siste? Har ingeniørene byttet ut kornblandinga de normalt inntar i flytende form i Tyskland, mot gress de kan røyke?

Er de gode, gamle mekanikerne med snev av olje på fingrene stuet og låst inn i et lite rom, med en nøkkel som er borte? Eller har de fått munnkurv av markedsavdelingen?

Mye kan tyde på at ting har kortsluttet hos Porsche. Det har tross alt vært mye fokus på høyspenning der de siste årene. For, hvor i alle dager finnes turboen i deres nye elektriske stolthet Taycan Turbo og Taycan Turbo S?

Hva feiler det Porsche? Å klistre på et turbo-merke på sin eneste elbil, er som å ta det største magedraget man klarer, for å lete opp den største klysa man makter å frembringe, for deretter å spytte på hele Porsche-historien. Joda, det er noen kjølevifter der til batteri og varmeapparat, men that's it.

Tidligere toppalpinist Aksel Lund Svindal har nå begynt å promotere elbilen Porsche Taycan.

OVERRASKET: Til og med Taycan selv later til å henge litt med munnvikene for det litt kleine navnet den har fått. Foto: Porsche
OVERRASKET: Til og med Taycan selv later til å henge litt med munnvikene for det litt kleine navnet den har fått. Foto: Porsche Vis mer

Bruker harry-metoder

På slutten av forrige århundre sto det turbo på hver eneste bakluke, av biler som skulle gå fort. Hadde du ikke noe som gikk fort, kunne du kjøpe deg et merke og klistre på selv.

Det er nettopp det Porsche har gjort nå; listet seg inn på produksjonslinja til 911, rasket med seg noen emblemer og klistret dem på elbilene for å kunne skryte til vennene sine ...

Eller det blir som å stikke på nettet for å kjøpe klistremerker til familiebilen. Har de dårlig selvtillit rundt Taycan? Står den ikke på egne ben? Det er i så fall synd.

Porsche er utvilsomt bilprodusenten som er mest kjent for turbo og som virkelig har dyrket navnet. Eventyret var det på mange måter Porsche selv som startet i 1976, da de var blant pionerene med nettopp turbo (ja, vi vet det var andre som hadde turbo før dette, blant annet Chevrolet Covair midt på 60-tallet, men hvem bryr seg om den i dag?).

DA TURBO VAR TURBO: Første gang Porsche introduserte turbo for gatene ble den umiddelbart et ikon, og har forblitt det siden. Etterhvert har nær sagt alle Porscher turbo, og da blir betegnelsen litt rar å bruke. Med turbo-betegnelse også på elbilen, blir det plutselig helt latterlig. Foto: Porsche
DA TURBO VAR TURBO: Første gang Porsche introduserte turbo for gatene ble den umiddelbart et ikon, og har forblitt det siden. Etterhvert har nær sagt alle Porscher turbo, og da blir betegnelsen litt rar å bruke. Med turbo-betegnelse også på elbilen, blir det plutselig helt latterlig. Foto: Porsche Vis mer

911 Turbo var drøy, vanvittig bred og hadde den største vingen noen hadde sett, siden Plymouth Roadrunner. Den var så farlig og hadde så interessante kjøreegenskaper at den ble kalt «the widow maker» og «slegga».

Den var en drøm for dem som kunne kjøre, og et mareritt for dem som feiget ut. Den stjal hedersplassen på veggen fra Lamborghini Contach og Ferrari 308 på gutterommet. Den var et beist back in the days.

Vet ikke Porsche lenger hva en turbo er? Bør vi friske det opp for dem? Dette herlige sneglehuset som lyser illrødt på eksosmanifolden som ei stygg vorte, burde stå på en pidestall i resepsjonen deres.

Dette er turbo!

Alle ansatte burde si «turbo», før de startet arbeidsdagen, men det viktigste: Alle bør skjønne hva det er. Den lille eksosdrevne kompressoren, med den bitte lille akslingen med to skovler, snurrer hundretusenvis av omdreininger for å forsyne motoren med mer luft, slik at man kan presse inn enda mer bensin så man får enda flere hester fra en liten og lett motor.

En konstruksjon som har gitt ketsjup-effekten en ny betydning - og gitt oss autofile plystre- og stønnelyder, samt kule ord som wastegate og intercooler. Og turbortrykksmåleren. Har de den også i Taycan, mon tro?

Turboen er rene pacemakeren for alle type motorer, spesielt for dieselmotorer. De som nærmer seg pensjonsalder, husker de selvaspirerende dieselmotorene.

De var så daue at man ikke hadde trengt antispinn med blankslitte sommerdekk engang. Turboen er nesten blitt et must for å overleve, dersom man skal få ned forbruk og utslipp på nyere motorer.

Mistet glansen

I takt med at den ble et verktøy for miljøet, snarere enn en måte å få nakkesleng på, har iveren etter å bruke turbo-betegnelsen gradvis blitt borte. Det finnes jo snart ikke en bil uten.

Burde kanskje Porsche gjort det samme? De må jo ha tenkt tanken?

Jeg synes man burde erstatte toppmodellene med noe annet enn turbo, istedenfor å gå for Biltema-løsningen på Taycan, med å juge på seg noe man ikke har. Det er den beste måten å hedre de gamle ikonene!