Test: Skoda Kamiq

Skodas minste SUV får hard konkurranse

En praktisk bil - men som fort blir like dyr som en ladbar Octavia.

PRAKTISK, MEN DYR: Kamiq er den minste SUV-en fra Skoda. Den er blant klassens romsligste og har mange praktiske løsninger dersom du bestiller full pakke, men da koster den mer enn en Tesla Model 3, selv med minste motor på 115 hester. Vis mer

Skoda leverer virkelig på SUV om dagen. Siste og minste ut er Kamiq. I tillegg har de Karoq og Kodiaq. Om Kamiq egentlig er en SUV kan diskuteres.

Den ser mer ut som en slags blanding mellom en strukket kombi, høy stasjonsvogn og en SUV. De har riktignok prøvd å få den litt tøffere med å gi den en litt maskulin front med to høyder med lykter.

SWISS ARMY KNIFE: Skoda har puttet inn så mye praktisk de kan innenfor et kompakt format de har kunnet. Men er det praktisk nok til prisen? Foto: Rune M. Nesheim
SWISS ARMY KNIFE: Skoda har puttet inn så mye praktisk de kan innenfor et kompakt format de har kunnet. Men er det praktisk nok til prisen? Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Skoda har alltid hatt fokus på bra plass og praktiske løsninger for pengene. 400 liters bagasjerom, store knagger for handleposene, nedfellbart tilhengerfeste med knapp, oppladbar lommelykt som også funker som lys i bagasjerommet, vendbar bagasjeromsmatte i gummi eller stoff, integrert isskrape med forstørrelsesglass, søppelkasse og integrert paraply i førerdøren, varme i alle seter og god plass til 4 voksne er slett ikke galt i en liten bil.

SKREMMER INGEN: Skoda kjører samme filosofi som VW. Man lager et omfattende og lekkert interiør som er enkelt i bruk. Det er hverken sexy eller avskremmende for at alle skal kunne leve med det. Foto: Rune M. Nesheim
SKREMMER INGEN: Skoda kjører samme filosofi som VW. Man lager et omfattende og lekkert interiør som er enkelt i bruk. Det er hverken sexy eller avskremmende for at alle skal kunne leve med det. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Lavt støynivå

Det er få overraskelser bak rattet. Toppmodellen har 12-veis justerbart førersete, som sammen med 4-veis justerbart ratt, gir de fleste bra sittestilling. Virtual Cockpit er standard og man velger mellom 3 multimeidasystemer med skjermer på 6,5, 8 eller 9,2 tommer.

Man har alle tilkoblingsmuligheter med Wi-fi hotspot og trådløs tilkobling til Apple Carplay og Android Auto og bevegelsesstyring. Vi savner riktignok et bra talestyringssystem.

PRAKTISKE LØSNINGER: Endelig et enkelt tilhengerfeste, selv på de minste modellene, en skikkelig krok til handleposene og bagasjeromslys kombinert med lommelykt. Foto: Rune M. Nesheim
PRAKTISKE LØSNINGER: Endelig et enkelt tilhengerfeste, selv på de minste modellene, en skikkelig krok til handleposene og bagasjeromslys kombinert med lommelykt. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Vi ville heller hatt egen telefonknapp på rattet. Telefonen må besvares fra berøringsskjermen dersom du ikke velger telefon som tema i kjørecomputeren.

Vi savner også vifteknappen i panelet for klimaanlegget. Nå må du inn i menyen, klikke på manuell styring og deretter vifte.

MANGLER VIFTA: De fleste kontrollene på klimaanlegget er fortsatt knappebasert, men ikke viftefunksjonen. Setevarmen kunne også fått flere justeringsmuligheter i menyen, synes vi. Foto: Rune M. Nesheim
MANGLER VIFTA: De fleste kontrollene på klimaanlegget er fortsatt knappebasert, men ikke viftefunksjonen. Setevarmen kunne også fått flere justeringsmuligheter i menyen, synes vi. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Og når alt likevel kan styres elektronisk og det meste velges på skjerm, hvorfor har vi ikke mulighet til at sete og rattvarme (1600 kr ekstra) automatisk settes på ved egendefinert utetemperatur? Med kalde stoler i delskinn, som vår testbil har, MÅ man slå de på ved hver eneste kjøretur.

Kvikkas

Det er enkelt å kjøpe Skoda, og spesielt Kamiq. Du kan velge mellom en tresylindret 1-liter på 115 hester eller en 1,5 liters firrer på 150 hk. Begge med turbo og bensin.

Bare forhjulstrekk og 7-trinns dobbeltclutch Automat er tilgjengelig. Prisforskjellen mellom største og minste motor er nesten 25.000 kroner.

BITTELITEN: Den tresylindrede turbomatede 1-literen sparker greit nok fra seg. 0-100 på 10 sekunder er ikke hårreisende, men kler bilen godt. Foto: Rune M. Nesheim
BITTELITEN: Den tresylindrede turbomatede 1-literen sparker greit nok fra seg. 0-100 på 10 sekunder er ikke hårreisende, men kler bilen godt. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Vi kjører den minste og det holder i massevis takket være en totalvekt på riktige siden av 1.200 kilo og rikelig med sømløse gir å velge mellom fra den raske sjutrinnskassa. Full gass kvitteres med 5.000 omdreininger og bra akselerasjon.

Kjører du rolig, «clutcher den ut» på sletter og nedoverbakker slik at bilen triller der den kan mens motoren går på tomgang. Den er ikke supergjerrig, men klarer rask motorveikjøring på 17-tommers vinterhjul på 0,59.

GOD PLASS: Fire store personer sitter faktisk helt ok i denne småbilen. Imponerende. Foto: Rune M. Nesheim
GOD PLASS: Fire store personer sitter faktisk helt ok i denne småbilen. Imponerende. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

I løpet av de 300 siste milene har variert forbruk, uten tanke på økonomi, havnet på 0,66 liter på mila

Akselerasjoner betyr overraskende mye retningsendringer fordi det trekker i rattet. Den takler sporete vei forbausende dårlig også. Det kan skyldes Pirreli Ice Zero R vinterdekkene som satt på bilen, for vi opplevde ikke det samme med Kamiq på Goodyear Efficient Grip sommerhjul med samme dekkdimensjon.

Filholderen er også et irritasjonsmoment og blander seg ofte inn i kjøringen med trekking i rattet. Heldigvis er den enkel å slå av med hurtigknapp til assistansesystemene på rattet, men vi savner muligheten til at den alltid er avslått.

Under elgtesten som vi foretar sammen med Car of the Year Europa, klarte den seg midt på treet, med litt uryddig innblanding av nødbremsesystemet.

Den klarte nødbremsing litt under middels. Den klarte å stoppe før hinder opp til 65 km/t. Subaru Forester og BMW 1-serie klarer samme øvelse i 85 km/t.

LITT LUKSUS: Bare føreren er tilgodesett med elektrisk justering av førerplassen. De fleste vil ha lite å klage over, rent ergonomisk. Foto: Rune M. Nesheim
LITT LUKSUS: Bare føreren er tilgodesett med elektrisk justering av førerplassen. De fleste vil ha lite å klage over, rent ergonomisk. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Dette er ingen sportsbil, så du kan droppe å krysse av for kjøreprogrammer og justerbart understell. Det holder mer enn nok med valgene Drive og Sport på girkassa. Understellet gir bra fjæringskomfort, med helning mot det myke. Det kler bilen godt.

Altfor dyr

Selv om startprisen er på 300.000 når du har fått lakk på bilen, blir prisen fort 350.000 kroner for den «billige» lille SUV-en. Og den er ikke SÅ praktisk. Vi savner for eksempel tredelt bakseterygg og vår testbil med alt utstyr føles ikke luksuriøs og koster svimlende 392.000 kroner

Vi vet ikke prisen på den nye Octavia med ladbar hybridpakke enda, men med tanke på at Superb Stasjonsvogn i ladbar versjon koster fra 411.000 kroner, vil det overraske stort om den splitter nye Octavia ikke havner under 400.000 kroner.

PRAKTISK: Her ser du bagasjerommet i laveste posisjon. Med flatt gulv økes høyden med ca. 10 cm. Foto: Rune M. Nesheim
PRAKTISK: Her ser du bagasjerommet i laveste posisjon. Med flatt gulv økes høyden med ca. 10 cm. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Den er til alt overmål noe større enn den allerede romslige forgjengeren og gir langt mer bil for pengene.

Og så kommer man ikke unna Tesla Model 3 med bakhjulstrekk. Det finnes ikke en ting som Kamiq klarer, som Model 3 ikke gjør. Det bør friste mer med 300 hester, null kroner i bensinutgifter og 10.000 kroner til overs som du kan gjøre noe gøy med.

Skoda Kamiq 1.0 TSI

Motor:R3 12v,Turbo, Bensin
Slagvolum:999 ccm
Effekt - o/min :115 hk / 5000
Dreiemoment - o/min:200/ 2000
0-100 km/t:10 sek
Toppfart:193 km/t
Forbruk WLTP:0.55-068 l/mil
CO2-utslipp WLTP:125-154 g/km
Tankvolum:50 liter
L/B/H:424/179/155 cm
Bakkeklaring18,8 cm
Akselavstand:265 cm
Dekkdimensjon:205/20R17
Bagasjerom:400/743 liter
Egenvekt:1176 kg
Tilhengervekt:1200 kg
Pris fra kr.:297.700
Pris testbil kr.:392.000