Skoda Superb iV på plass i Norge

Skodas første ladbare bil

Skodas ladbare Superb blir levert fra og med januar 2020. Og prisen er omtrent som vi tippet.

SKODA SUPERB IV: Den ladbare versjonen av familiebilen er allerede i butikk, men leveres først fra og med januar 2020. Foto: Skoda Norge
SKODA SUPERB IV: Den ladbare versjonen av familiebilen er allerede i butikk, men leveres først fra og med januar 2020. Foto: Skoda Norge Vis mer

Skoda Superb iV er på plass i butikk. I dag ble den for første gang vist i Norge, da bilen ble avduket hos importøren på Frysja i Oslo. Fra og med januar vil kundene sakte men sikkert få utlevert de ladbare hybridbilene.

Vi går igjennom Skoda Superb. Video Jamieson Pothecary og Rune M. Nesheim Vis mer

Superb har vært populær i Norge, siden den ble lansert. Men denne - merkets første ladbare hybrid i Norge - er ventet å bli storselgeren nå. Importøren Harald A. Møller bekrefter at interessen er god, men de vil ikke gå ut med konkrete tall på hvor mange som har bestilt den.

LITE PRATSOM: Harald A. Møllers kommunikasjonssjef for Skoda, Morten Moum, vil ikke fortelle Dinside hvor mange som har bestilt den ladbare versjonen av Superb i Norge. Foto: Harald A. Møller
LITE PRATSOM: Harald A. Møllers kommunikasjonssjef for Skoda, Morten Moum, vil ikke fortelle Dinside hvor mange som har bestilt den ladbare versjonen av Superb i Norge. Foto: Harald A. Møller Vis mer

- Vi er veldig fornøyde. Vi er også trygge på at vi skal få tilstrekkelig med biler til Norge, slik at vi kan imøtekomme interessen, er alt Skoda-kommunikasjonssjef Morten Moum vil si til Dinside om den saken.

Som Passat

Dinside var først i Norge da vi kjørte oppgraderte Skoda Superb for over tre måneder siden. Allerede da kunne vi bekrefte at den iV ville få det samme drivverket som nye VW Passat GTE. Det vil si at den har en 1,4 liters bensinmotor, kombinert med en elektrisk motor montert på girkassen.

Til sammen yter disse 218 hester og gir et dreiemoment på 400 newtonmeter. Med andre ord nok krefter.

PÅ PLASS: Skoda Superb iV vil leveres til norske kunder fra og med januar 2020. Foto: Skoda
PÅ PLASS: Skoda Superb iV vil leveres til norske kunder fra og med januar 2020. Foto: Skoda
PÅ PLASS: Skoda Superb iV vil leveres til norske kunder fra og med januar 2020. Foto: Skoda

Bilen har et batteri på 13 kWt, som skal gi en rekkevidde på 55 kilometer på strøm, etter den nye og strengere WLTP-normen. Det er en rekkevidde du også skal kunne oppnå på norske veier - i hvert fall på sommeren.

Dette er en god del lenger enn dagens ladbare hybrider. Ifølge Skoda vil dette gi et CO2-utslipp på under 40 gram per kilometer.

For Norge er det viktig, for da vil bilen komme ut med null kroner i engangsavgift og en tilsvarende lav pris. Fraprisen er bekreftet til 411.600 kroner, inkludert frakt og levering i Oslo.

STOLT AV NAVNET: På de oppgraderte Superb-ene har Skoda byttet ut logoen, mot egennavnet i store bokstaver. Foto: Skoda
STOLT AV NAVNET: På de oppgraderte Superb-ene har Skoda byttet ut logoen, mot egennavnet i store bokstaver. Foto: Skoda Vis mer

God plass

Det eneste minuset vi kan finne på den ladbare versjonen, er at batteriet stjeler 100 liter av bagasjerommet, sammenliknet med bensin- og diesel-utgavene. Siden plassen bak i utgangspunktet er svært stor, bør imidlertid ikke dette være noe stort problem.

Superb er nemlig vinneren av romkappløpet blant stasjonsvognene. Bilen er nesten 4,90 meter fra støtfanger til støtfanger. Med lang akselavstand, betyr det overdådig plass i baksetet, der du virkelig kan strekke på beina. Bagasjerommet i den ladbare hybridutgaven er imidlertid på 510 liter - 50 liter mindre enn hva vi fikk forespeilet i sommer.

Bilen har uansett plass til det meste en familie med barn vil ha med seg på ferie. Legger du ned seteryggene, kan du laste gjenstander på nesten tre meter i bilen.

Ellers vil ikke Superb iV komme i den barskere Scout-modellen, som de største bensin- og dieselmotorene. Den kommer dessuten bare med framhjulsdrift, noe som vil bremse populariteten noe.

Skoda Superb iV

Utgave:Ladbar hybrid
Girkasse:DSG 6 tr. aut.
Drivhjul:Foran
Motor:Bensin 1,4 l. + elmotor
Effekt (bensin)145 hk
Effekt (elektrisk)116 hk
Samlet effekt:218 hk, 400 Nm
Batteri:13 kWt
Rekkevidde (elektrisk):55 km
Forbruk (blandet):0,20 l/mil
CO2-utslipp (blandet):40 g/km
Akselerasjon (0-100 km/t):7,4 sek.
Toppfart:225 km/t
Mål (l/b/h):486/186/148 cm
Akselavstand:284 cm
Bagasjerom:510 liter
Priser
Ambition (fra):411.600,-
Style (fra):434.700,-
Sport Line (fra):456.700,-
Laurin & Klement (fra):470.700,-
INTERIØRET: Slik ser Skoda Superb iV ut inni. Foto: Skoda
INTERIØRET: Slik ser Skoda Superb iV ut inni. Foto: Skoda
INTERIØRET: Slik ser Skoda Superb iV ut inni. Foto: Skoda