Rimelig og praktisk

Skodas elektriske familie-SUV klar for salg

Nå kaster Skoda seg for alvor inn i kampen om elbil-kundene. Fra i dag kan du forhåndsbestille fabrikkens nye, elektriske familie-SUV.

PRODUKSJONSKLAR: Skodas nye elektriske familie-SUV blir nesten helt lik konseptbilen Vision iV, som ble vist på Genève-utstillingen i for tre måneder siden. Foto: Rune Korsvoll
PRODUKSJONSKLAR: Skodas nye elektriske familie-SUV blir nesten helt lik konseptbilen Vision iV, som ble vist på Genève-utstillingen i for tre måneder siden. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

I april åpnet Skoda for reservasjon av den lille, elektriske Citigo e iV. I denne klassen er det allerede mange konkurrenter på veien, så køen for denne bybilen blir neppe veldig lang i Norge.

Da bør interessen for den store familie-SUVen iV bli betydelig større. Dette er en bil som er 4,70 meter lang, har god bagasjeplass og et batteri som gir en rekkevidde opp mot 500 kilometer.

God plass

Konkurrentene i denne klassen er foreløpig dyrere modeller som Audi e-Tron, Tesla Model X og Jaguar i-Pace.

De to førstnevnte er litt større med henholdsvis 4,90 og 5,05 meter fra støtfanger til støtfanger.

Selv om forhåndssalget starter i dag, vil det ta tid før de første norske kundene får bilene sine.

STOR SKJERM: Interiøret i bilen er preget av en stor berøringsskjerm midt på dashbordet. Ellers får produksjonsmodellen et interiør som er litt mer tradisjonelt enn dette. Foto: Rune Korsvoll
STOR SKJERM: Interiøret i bilen er preget av en stor berøringsskjerm midt på dashbordet. Ellers får produksjonsmodellen et interiør som er litt mer tradisjonelt enn dette. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

- Bilen er basert på konseptet Vision iV, og har alt det som kjennetegner en Skoda i dag: god plass, smarte løsninger, mye bil for pengene og et utseende som skiller seg fra mengden. Hel-elektriske modeller med lang rekkevidde i dette segmentet er svært populære i Norge. Vi forventer stor etterspørsel, sier den norske Skoda-sjefen Thomas Meiner.

Med firehjulstrekk

Utseendet på bilen blir altså svært nær konseptbilen Vision iV. Det betyr at den kommer til å skille seg tydelig ut fra mengden.

Bilen vil komme i to utgaver, med forhjulstrekk eller firehjulstrekk. Den siste med en egen elmotor på bakakselen.

Men den kommer trolig også i to karosseri-varianter; Bildene viser den sportslige SUV-en med en kupéaktig fasong, mens utgaven med en mer tradisjonell SUV-fasong får et større bagasjerom.

Hva bilen kommer til å koste har Skoda ennå ikke avslørt. Ifølge toppsjefen i Skoda, Bernhard Maier, skal dette bli en bil for folk flest.

SPORTSLIG: Den ene utgaven av bilen får et sportslig utseende som skiller seg tydelig fra mengden. Foto: Rune Korsvoll
SPORTSLIG: Den ene utgaven av bilen får et sportslig utseende som skiller seg tydelig fra mengden. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Ikke før høsten 2020

Det betyr at den blir betydelig billigere enn for eksempel Audi e-Tron, som starter på rundt 670.000 kroner. Den kommer også til å bli billigere enn VWs SUV, som skal bygges på den samme plattformen som Skoda iV.

- Vi kan foreløpig ikke si noe om prisen, det må vi vente med til lanseringen. Men vi forventer mye bil for pengene i god Skoda-tradisjon også på produksjonsmodellen, sier den norske Skoda-sjefen.

De første norske kundene får trolig ikke bilen sin før mot slutten av 2020, slik Skodas planer nå ligger. Først kommer familie-SUVen og noen måneder senere den mer sportslige kupé-utgaven.