Skoda Vision iV

Skoda viser sin elektriske SUV i Genève

Til nå kjent hovedsaklig for mye bil for pengene via sine dieseldrevne stasjonsvogner og SUV-er, gjør Skoda seg klar til å følge i konsernsøster VWs fotspor - men med sin egen vri.

COUPE-SUV: Sterkt skrånende hekk gjør Vision iV til en ganske utypisk Skoda. Foto: Rune Korsvoll
COUPE-SUV: Sterkt skrånende hekk gjør Vision iV til en ganske utypisk Skoda. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

- Skoda VISION iV er den perfekte bilen for det norske markedet. Med 500 kilometer rekkevidde etter den nye WLTP-standarden, kort ladetid, 306 hk, 4x4, god plass, smarte løsninger, er vi sikre på at denne bilen blir veldig attraktiv for norske bilkjøpere. Bilen kommer både som SUV og coupé, men vi har mest tro på at det er SUV-varianten som blir bestselgeren i Norge. Allerede har vi 3.500 interessenter, og vi åpner for reservasjoner før sommeren i år, sier Thomas Meiner, som er direktør for SKODA Norge

At en samlet bilindustri i dag er enig om at fremtiden er elektrisk har ikke hindret Skoda i fortsatt å gjøre svært god business takket være den fortsatt dominerende etterspørselen etter fossilt drevne personbiler.

Fossil stayer går elektrisk

Uten en eneste ladbar bil i produktrekken har den tsjekkiske bilprodusenten slått den ene salgsrekorden etter den andre og således bidratt godt til VW-konsernets vekst de seneste årene.

STRAM I MASKA: Her har utvilsomt Skodas designere fått utfolde seg - innenfor stramme rammer. Resultatet er karakter og et strengt oppsyn. Foto: Rune Korsvoll
STRAM I MASKA: Her har utvilsomt Skodas designere fått utfolde seg - innenfor stramme rammer. Resultatet er karakter og et strengt oppsyn. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Men alt har en slutt og Skoda kommer, som de fleste andre, også med batteribil om ikke så lenge. I forkant av bilutstillingen i Genève viste de noen datagenererte bilder, som ser ut som tegninger, av det som skal bli deres elektriske SUV, basert på konsernplattformen MEB, dedikert til elektriske biler. Og nå har vi fått se den «i levende live».

Første dedikerte Skoda e-SUV

Vision iV, for det er skapningens navn, skal ifølge Skoda bli den første Skoda basert på den nevnte plattformen. Den skal være beviset på at også den tsjekkiske produsenten satser på det de kaller emobilitet, som vi her forstår som elektrisk drevet ikke-kollektiv transport.

For dem som måtte ha glemt det, er det betimelig å minne om at Skoda faktisk viste en første utgave av denne bilen for snart to år siden (se vår bildelenke)...

NEI, IKKE BMW: Om en viss likhet med BMW X4 er etterstrebet, vises ikke, men på databildet av konseptbilen Skoda iV fremstår den som slående. Men dette er altså en elbil, som skal få 50 mil rekkevidde og kunne lades til 80 prosent på en halvtime, uten at detaljene ennå er kjent. Illustrasjon: Skoda
NEI, IKKE BMW: Om en viss likhet med BMW X4 er etterstrebet, vises ikke, men på databildet av konseptbilen Skoda iV fremstår den som slående. Men dette er altså en elbil, som skal få 50 mil rekkevidde og kunne lades til 80 prosent på en halvtime, uten at detaljene ennå er kjent. Illustrasjon: Skoda Vis mer

Mellomstor crossover-coupé-SUV

I formgivningen fremstår Vision iV, til tross for at den har fått benevnelsen «konseptstudie», som høyst troverdig, med en utpreget crossover-design av medium størrelse. Vi får endog oppgitt dimensjonene svært presist: 466,6 centimeter i lengden, 192,6 centimeter i bredden og 161,3 centimeter i høyden.

En elbil kan som kjent pakkes mer effektivt enn en tradisjonell fossilbil - noe som her gir seg uttrykk i et kort panser og en strukket kupé. Det burde gi god innvendig plass.

Taklinjen er, i tråd med dagens trend, kupé-aktig utformet, dørene har usynlige håndtak og speilene er erstattet med kameraer.

TYPISK ELBIL: Instrumentpanelet og midtkonsollen er delt opp i to seksjoner, og den store, «flytende» berøringsskjermen har som hensikt å gi en ekstra dimensjon til interiøret. Synlige sømmer og stemningsbelysning hører med og skal gi den gode fremtidsfølelsen. Foto: Rune Korsvoll
TYPISK ELBIL: Instrumentpanelet og midtkonsollen er delt opp i to seksjoner, og den store, «flytende» berøringsskjermen har som hensikt å gi en ekstra dimensjon til interiøret. Synlige sømmer og stemningsbelysning hører med og skal gi den gode fremtidsfølelsen. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Firehjulsdriver

Skodas kommende elbil drives av to elektriske motorer – én på hver av akslene. Den har med andre ord firehjulsdrift. De 306 hestekreftene motorene skal kunne produsere fordeles elektronisk etter behov mellom de fire hjulene.

0-100 skal ta akkurat 5,9 sekunder og konseptbilen er oppgitt å skulle ha en toppfart på 180 kilometer i timen (tilfeldigvis akkurat den hastigheten Volvo har lovet å begrense toppfarten på alle sine modeller til fra neste år av).

Den oppgitte rekkevidden er 500 kilometer og skal være målt i henhold til den nye WLTP-standarden. Batteripakken har en kapasitet som ikke er futuristisk, men godt innenfor dagens normer, nemlig 83 kWt (kilowattimer) og skal kunne lades fra 0 til 80 prosent i løpet av bare 30 minutter - noe som fortsatt i 2019 fremstår som - for de flestes tilfelle -futuristisk.

Skodas konseptbil vises på bilutstillingen i Genève, men det legges ikke skjul på at produksjonsmodellen vil være markedsklar tidligere enn hva benevnelsen «konseptstudie» kunne få en til å tro.

VISJON: Fullstendig utsikt over dashbord-designen. Illustrasjon: Skoda
VISJON: Fullstendig utsikt over dashbord-designen. Illustrasjon: Skoda Vis mer