Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Skoda Octavia (2003)

Det kan se ut som et bedrøvelig bilvalg, men Octavia har mye bra ved seg. Det beste av alt: Prisen!

De gamle Skoda-vitsene skulle dø en gang for alle, bestemte VW-konsernet seg for da de lanserte Skoda Octavia i 1996. To år etter kom stasjonsvognen. Med VW-teknologi og motorer begynte tingene virkelig å ta seg opp for bilfabrikken med aner tilbake til 1895.

LES OGSÅ:

Størrelsesmessig plasserte den seg mellom Golf stasjonsvogn og Passat stasjonsvogn og rappet sånn sett en del kunder selv fra Volkswagen. Og hvorfor ikke? Kundene fikk i prinsipp samme bil til lavere pris, gjerne med mer utstyr. Mindre feil skal de også ha enn flere av VW-produktene fra slutten av 90-tallet. Motorutvalget strakte seg fra en 1,6-liter, 1,8-liter og 1,8-liter turbo på bensinsiden og 1,9-liters dieselmotor med enten 90- eller 110 hester. Vår 90-hester makter 0–100 på 13,3 sekunder og maksfart er 182 km/t. Snittforbruket ligger på 0,5 l/mil.

Foto: Autofil Vis mer

Prisen i 2003 på vår bil var fra 232 640 kroner. Ny Octavia kom i 2004 og ny stasjonsvogn i 2005. På veien er bilen enkel, lettkjørt og komfortabel uten å være direkte. Den er heller ikke like presis som for eksempel Ford Focus. Støynivået er også noe høyere enn hos sine søsken hos Audi og VW. Dieselforbruket ligger under 0,5 på testkjøringen.

Interiør
Her er setene faste og designet på interiøret sladrer om tysk inspirasjon. I dag ser det litt kjedelig ut, men det funker greit og har ikke den harde plasten du finner hos noen konkurrenter. Ergonomien er bra. Fargene er noe utdatert, men det er lite slitasje å se. Baksetene lar seg enkelt folde ned og bagasjerommet tar imot fra 548 til 1512 liter.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Octavia appellerte til de grader til de fornuftige blant oss som nær utelukkende tenker ”mest bil for pengene”. Kvaliteten var enormt forbedret og Skoda ville opp og frem. Med moderne teknologi og gunstige priser gikk det rette veien. Småbarnsfamilier hadde god nok plass og noen ytterst få gjorde et kupp ved å kjøpe RS-utgaven med samme motor som Golf GTI, men til lavere pris. Men uansett variant så er utseendet rimelig trøtt i dag, og Octaviaen har liksom ingen særlig effekt så lenge etter at den er skiftet ut.

Foto: Autofil Vis mer

Fortsatt er det likevel en bil for dem som ønsker mye for pengene og som har skjønt at du får det i en Skoda. Over 500 Octaviaer er tilgjengelig på finn.no fra latterlige lave 18 000 kroner. Men det er selvsagt noe utslitt rakleverk du elegant bør overse. Sikter du opp mot 100 000 kroner får du faktisk en relativt ny modell i stasjonsvognutførelse og med diesel som er mest ettertraktet. Firehjulstrekk og/eller solid utstyrspakke bør også være innen rekkevidde for denne prisen.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Skoda Octavia (2003)

Økonomisk og rimelig solid

Kjedelig, støy, benplass for voksne i baksetet